Rejtett díjak nélkül

Legnagyobb beszállítónk tulajdonképpen a magyar állam – így reagált az áramszolgáltatók költségstruktúrájának esetleges eltorzulását firtató felvetésekre Marie-Theres Thiell, az Elmű–ÉMÁSZ-csoport elnöke. Mint mondta, költségeiket rendszeresen ellenőrzi a szakhatóság, magyar kollégákkal dolgoznak, s nem vásárolnak felesleges szolgáltatásokat külföldi tulajdonosaiktól.

Erdősi Csaba
2011. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy vihart kavart szakmai berkekben az az interjú, amelyet Mártha Imre, a Magyar Villamos Művek (MVM) egykori vezérigazgatója adott a múlt héten lapunknak. A szakember nem kevesebbet állított, mint hogy a külföldi tulajdonban lévő áramszolgáltatók olyan szolgáltatásokat vásárolnak anyavállalataiktól, amelyek mára indokolhatatlanok, s ha tiszta lapot nyitnánk a költségek felülvizsgálatában, akár másfél forinttal is olcsóbb lehetne a villamos energia kisfogyasztói ára. Mi a véleménye erről az állításról?
– Igencsak meglepett Mártha Imre, hiszen gyakorlatilag a magyar állam törvényben rögzített árképzési mechanizmusát bírálja. Ez azért is furcsa, mert amikor még az MVM vezérigazgatója volt, emlékeim szerint nem élt ilyen kritikával. De térjünk vissza a lényegre, hogy tudniillik milyen szolgáltatásokat vásárolunk és kitől. Az Elmű–ÉMÁSZ-csoportnak három nagy tulajdonosa van. Egy német iparági befektető, az RWE, a Baden-Württemberg tartomány kezelésében lévő EnBW és a magyar állam cége, az MVM. Az a részvényes, amellyel a legnagyobb szerződésállománnyal rendelkezünk, az MVM. Ettől a társaságtól vásároljuk az egyetemes szolgáltatási szektornak szükséges árammenynyiség egészét. Ez évente öt-hat terrawattórányi villamos energiát jelent, s nagyon jó a kapcsolatunk a társasággal. Ami pedig a másik két részvényest illeti: az Elmű– ÉMÁSZ-csoportra nézve egyszerűen nem igaz, hogy a magyarországi áramszolgáltatók szoros beszállítói kapcsolatban állnának külföldi tulajdonosaikkal.
– Egyszóval az Elmű és az ÉMÁSZ nem vásárol felesleges, a ’95-ös privatizáció idején idehaza nem létező, de azóta már Magyarországon is elérhető szolgáltatásokat Németországból?
– Jól ismerem a privatizációs szerződéseket, 1995 és 2005 között a német oldalról, az RWE osztályvezetőjeként, majd főosztályvezetőjeként figyelemmel kísértem, mi történik Magyarországon. A magánosítás tiszta részvényvásárlási szerződés volt, az állítólagos felesleges díjelemek pedig már akkor sem léteztek. 2009-ben kötöttünk ugyan egy azóta is élő informatikai szerződéscsomagot egy, a konszernhez tartozó, ámde Magyarországon működő társasággal, de ennek is oka volt. Az Európai Unió ugyanis olyan szigorú követelményeket támaszt a számlázási rendszerekkel szemben, amelyeknek csak egy külsős szerződéssel tudtunk megfelelni, és tudtommal egyetlen tisztán magyar tulajdonú társaság sem képes ellátni ezt a feladatot. Egyébként már dolgozunk azon, hogy ezt a munkát is házon belülre hozzuk, oda, ahol az összes többi tevékenységet is végezzük. Sem az emberi erőforrások menedzselésében, sem a kontrollingban, vagyis a Mártha Imre által is nevesített területeken nem veszünk igénybe külsős szolgáltatást. Magyar munkatársak dolgoznak nálunk.
– Igaz ez az Elmű és az ÉMÁSZ számos leányvállalatára is?
– Igaz. Az egy szem informatikai szerződéscsomagon kívül egyébről nem tudok beszámolni, mert nem létezik más. A magyar kollégákkal együtt vezetjük ezeket a társaságokat is. Egyébként pedig fontosnak tartom egyértelművé tenni, hogy az áram árát és az egyetemes szolgáltatás költségelemeit nem mi határozzuk meg, hanem az állam szabályozó hatósága, vagyis a Magyar Energia Hivatal (MEH). És a MEH időről időre felülvizsgálja az elismerhető költségeinket is – egyébként részben uniós előírásoknak megfelelően.
– Milyen dokumentumokat kell benyújtani ehhez a felülvizsgálathoz? Be kell-e mutatniuk például a főkönyvet, amelyből tételesen kiderül, hogy mire költöttek egy adott esztendőben?
– Minden olyan dokumentumot be kell nyújtanunk, ami a költségeinkkel kapcsolatos. Ráadásul ne felejtsük el, hogy az Elmű és az ÉMÁSZ, egyedüliként a magyarországi áramszolgáltatók között, tőzsdén is jegyzett társaság. Így kötelességünk nyilvánosságra hozni éves és negyedéves beszámolóinkat egyaránt. Ezenkívül a MEH úgynevezett szegmensbeszámolókat is elvár tőlünk, tehát a hálózati társaságaink is kötelesek bemutatni a számaikat. A hivatalnak továbbá joga van ahhoz, hogy bármikor megvizsgálja a könyveinket. Bármilyen adatot bekérhet, a helyszínen is tarthat ellenőrzést, szóval az energiahivatal hasonló jogosítványokkal rendelkezik, mint mondjuk az adóhatóság. Kiszállhat, és ki is szokott szállni helyszíni ellenőrzésre.
– Kijelenthetjük, hogy önök pont olyan költségstruktúrával dolgoznak, mint például egy Essen környéki regionális áramszolgáltató?
– Természetesen a német személyi költségek magasabbak, ettől eltekintve összevethető a konszern szolgáltatóinak költségstruktúrája. A csoporton belülről is komoly nyomás nehezedik ránk azért, hogy csökkentsük kiadásainkat. Egyébként amíg Németországban a bér-, Magyarországon az ügyfélszolgálati költségek magasak. Nyugaton, de a környező országokban sem kell annyi ügyfélszolgálatot üzemeltetni a fogyasztók számának függvényében, mint Magyarországon. De természetesen megfelelünk ennek az előírásnak.
– Az áram végfogyasztói ára meglehetősen sok elemből tevődik össze. Önök melyik részköltségben látják a csökkentés lehetőségét?
– A kötelező áramátvétel rendszere közismert probléma, a kormány is foglalkozik vele. Komoly megtakarítási lehetőséget látok az adminisztráció csökkentésében is. Összességében azonban az a fő gond, hogy míg a magyarországi áramárak a nyugat-európaihoz közelítenek, az emberek bére jelentősen elmarad a nyugati szinttől. A fizetési hajlandóságon, vagyis inkább képességen ez jól látszik.
– Ha már itt tartunk, árulja el, mekkora most a két társaság kilencven napon túli kintlévősége?
– Tavaly a leírt követeléseink 4,3 milliárd forintot tettek ki. Sajnos a tendenciákból arra következtethetünk, hogy az idén ez ötmilliárd forint fölé emelkedik majd, s a követelésállomány növekedésének okát elsősorban a közintézmények pénzügyi problémáiban látjuk.
– Kórházakról, iskolákról beszélünk?
– Igen. És rendőrkapitányságokról, múzeumokról, közösségi tulajdonú vízszolgáltatókról. Ez számunkra is nehéz helyzetet teremt, mert nyilvánvaló, hogy mondjuk egy kórházat nem fogunk kikapcsolni a szolgáltatásból számlatartozás miatt. Ugyanakkor azt sem tehetjük meg, hogy a behajthatatlan követelésekre hivatkozva visszafogjuk a beruházásainkat, mint ahogy az ágazati különadó ellenére sem korlátoztuk a fejlesztéseinket. A válság ellenére sem váltunk meg egyetlen munkatársunktól sem, sőt kétszáz új embert vettünk fel. Természetesen, mint minden üzleti vállalkozás, az Elmű és az ÉMÁSZ is profitot akar termelni a tulajdonosainak, de semmiféle extraprofitról nem beszélhetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.