Tartós hullám: Amélie, a fodrász

A nyár francia romantikus filmjében Ámor egy fodrászüzletbe kopogtat be, ahol a vígjátékok receptje szerint félreértések sora nehezíti a szerelmesek egymásra találását. Audrey Tautou ismét nagy, ártatlan szemekkel hálózza be a nézőket.

Kárpáti György
2011. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába minden egyéb próbálkozás: amióta Jean-Pierre Jeunet felfedezte a filmvilágnak Audrey Tautou-t az Amélie csodálatos élete című filmmel, a bájos francia színésznő – minden próbálkozása ellenére – leginkább a romantikus vígjátékokban mozog otthonosan. A Mosás, vágás, ámításban egy fodrászüzlet társtulajdonosát alakítja, hajköltemények születése felett bábáskodik, és őrzi a hétköznapi pletykázás agoráját.
Üzletvezetőként Émilie (s innen tényleg csak egy ugrás az Amélie) nemcsak a bölcs, hallgató nő szerepét vállalja magára, de problémamegoldásban is igyekszik jeleskedni. Egyedül a családon belül vall csődöt: apja ugyan évek óta elhagyta egy fiatalabb nő kedvéért a feleségét, de a lány nem képes az elszakadást elfogadtatni a reménykedő anyával. Ráadásul Émilie is szingli, bár egy titkos hódoló lovagias szerelmes levéllel kecsegteti. A lány azzal próbálja meg feldobni az anyja életét, hogy továbbítja neki a szerelmes sorokat, felforgatva nemcsak az ő és saját életét, de a hódolóét is, aki történetesen a fodrászüzlet mindenese. A Mosás, vágás, ámítás bohó romantikus vígjáték, amelyben ugyan a rút békából nem lesz daliás királyfi, de a filmbeli párhuzam mégis erre a klisére kacsint. Nehezen hihető, hogy a diplomaták és miniszterek tolmácsa a nemzetközi politikától elmenekülve éppen egy kis fodrászat ezermestereként akar elhelyezkedni, s a főnöknő iránt érzett szerelme elegendő ok a maradásra. A férfi a remélt cél érdekében vállalja a csábító szerepét az anya életében, miközben a dolgok egyre rosszabbra fordulnak. Az itthon a Drágaságom és a Csak ön után! című, habkönnyű romantikus komédiáiról ismert rendező, Pierre Salvadori filmjének célja kétségtelenül a szingliknek címzett vigasznyújtás. A boldogulást vagy a belső lelki nyugalmat előbb-utóbb mindenki megtalálja, ha türelmesen vár – sugallja a nem éppen eredeti konklúzió. Filmje olyannyira egyszereplős, hogy Tautou többször egyedül szerepel egy-egy jelenetben, az pedig a legritkább esetben fordul elő, hogy nem látszik. Feladata a sematikus érzelmi állapotok kifejezésében merül ki, az idézett párkapcsolati közhelyek pedig vélhetőleg jól ismertek a film célközönsége előtt. Ha máshonnan nem, a korábbi Tautou-filmekből.
(Mosás, vágás, ámítás – színes, feliratos francia film, 105 perc, 2011. Rendező: Pierre Salvadori. Forgalmazó: Szuez Film Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.