A szabad festészet üzenete

A 2010-es, XX. Csongrád Pleinair nemzetközi művésztelep kiállítási anyagát mutatják be a Magyar Alkotóművészek Házában; a huszadik születésnapját tavaly ünneplő művésztelepet az idén is megrendezik a Tisza-parti városban. Gören Bulut török művész, az egyik visszatérő alkotó egyéni kiállítását a budapesti Ráday utcában, a Galéria IX-ben láthatják tegnap óta az érdeklődők.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanya 833. Ez a címe a hetvenes évek közepén megalakult művésztelepnek, amely Csongrád központjától néhány kilométerre, a Tisza közelében található. Igazi plein air, azaz tiszta levegővel teli helyszín ez, kiváló a művészi munkához. Csongrád belvárosa szépen megőrzött épületegyüttes a XIX– XX. század fordulójáról, a kicsit távolabb lévő Halászfalu pedig fehér, tapasztott falaival, nádtetőivel mintha több évszázaddal röpítené vissza az érkezőt.
Jó döntésnek bizonyult tehát, amikor a főiskolán frissen végzett Aranyi Sándor festőművész kortársaival együtt itt hozta létre a művésztelepet, amely a város támogatásának köszönhetően azóta is folyamatosan működik. A Pleinair nemzetközi művésztelep, amelynek résztvevői nyaranta két hétig dolgoznak itt. Húsz év alatt másfél tucatnyi országból több mint százharmincan dolgoztak a plein air kortárs módon értelmezett szellemében Csongrádon: a „szabadon festeni” jegyében. A generációk békés együttélése, a mester és a tanítvány szoros kapcsolata, a nyitottság jellemzi az itteni munkát. Aligha lehetne másként, hiszen már a művésztelep megszületése is a nemzetközi kapcsolatokhoz kötődött: Szeged és Darmstadt testvérvárosi kapcsolatához, illetve ahhoz a művésztelephez, amelyet a darmstadti művészek a dél-franciaországi Mirabelben szerveztek.
A jubileumi kiállításon természetesen ott van a mirabeli telep fő szervezője, a Csongrádra is többször ellátogató Pitt Ludwig egyik munkája, a telepre gyakran visszatérő német Volker Beyer, az argentin Miguel Epes alkotásai. Nagy Gábor festménye egyszerre idézi Mirabelt és a csongrádi „tájcsapdákat,” Aknay János konstruktív kompozíciója a kortárs magyar festészet sokszínűségére utal, Kántor Ágnes, Árnyas Koppány, Tóth Kovács József munkája pedig a fiatalok erősödő csongrádi jelenlétére: számukra ezen a nyáron elindítják a StArt Plein Airt.
Gazdag a szobrászati anyag is, amely egyúttal erősíti a telep túlélőképességét, amire igencsak szükség volt például 2006-ban, amikor az árvíz majdnem elmosta a művésztelepet. Nem így lett, s a művészek az átélt megpróbáltatások emlékére harangot öntettek. A harangláb most is a helyén áll, de a harangot néhány hónapja ellopta valaki. Megtalálták ugyan, de addigra már sok apró darabra fűrészelte a tolvaj. Így hát Csongrádon most új harangra gyűjtenek, a régi darabjai pedig talán egy új műalkotás részeiként élhetik tovább életüket.
(XX. Csongrád Pleinair, Olof Palme Ház – Magyar Alkotóművészek Háza, augusztus 7-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.