A tévé török áfiuma

Seherezádé nemcsak az Ezeregyéjszaka meséiben szerepel, a magyar tévében is látható egy ilyen című sorozat. Ezenkívül számtalan kisebb-nagyobb költségvetésű szappanoperát készít Törökország, amelyek a Közel-Keleten olyan hatással bírnak, hogy már politikai tényezők is kénytelenek foglalkozni velük.

2011. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem valószínű egyelőre, hogy Európában is hasonló hisztéria törne ki a török sorozatok miatt, mint tőlünk keletre, de ki tudja, hogy a jövő mit hoz. Ezek a filmek ugyanis nagyon jól megkomponált, szépen fényképezett alkotások olyan színészekkel, akik nálunk teljesen ismeretlenek, de a Közel-Keleten valóságos legendák. A Gümüs (Ezüst) című sorozat házaspárja, Kivanc Tatlitug és Songül Öden Törökországban élő népi hősök, az arabra fordított utolsó részre pedig nem kevesebb mint 85 millió néző volt kíváncsi a szaúdi tulajdonban levő MBC csatornán. A sorozat két éven át futott, alaposan felforgatva a szigorú erkölcsöket követő öböl menti társadalmakat. A szóban forgó házaspár ugyanis több alkalommal bort iszik, esetenként csókolóznak, s tudni lehet, hogy a férfi főszereplőnek, Muhannadnak volt házassága előtt egy törvénytelen gyermeke, egyik unokatestvérének pedig abortusza. A filmben a nők nem viselnek fejkendőt, és egyikük sem imádkozik egy percet sem. A sorozat hatására a két főszereplő neve (Muhannad és Noor) elterjedt a térségben, a hölgyek Ödent, a férfiak pedig Tatlitug-ot kezdték utánozni. A meglehetősen ledér Noor-blúz slágertermékké vált a ruhaüzletekben, kiváltva ezzel sok vallási vezető haragját. A mekkai nagymecset főmuftija vallási útmutatást adva kijelentette, a sorozat megtekintése nem tanácsolt a benne megfogalmazott, az iszlámtól távol álló erkölcsi értékrend miatt.
Az asszonyok azonban nemcsak Noor ruháját, haját és szerelmes szívét szerették, hanem a bemutatott, idealizált házasságot is. Noort ugyanis férje szívéből szereti, segít kiteljesíteni a karrierjét. A magukat sokszor háttérbe szorítva érző arab hölgyek a sorozat hatására arra kezdtek célozgatni férjüknél, vajon ő miért nem viselkedik úgy, mint Muhannad Noorral, és pénzt nem sajnálva elutaztak Törökországba, hogy sóhajtozzanak egy jót a ház mellett, amelyben a sorozatot forgatták.
Törökország persze csak erre várt, hiszen a film nem csupán szórakoztatás, de üzlet és politika is egyben. A törökök hirtelen utakat szerveztek a filmhez kapcsolódó helyszínekre, a török légitársaság pedig közvetlen járatokat indított az öböl menti államokba, a reklámkampányban a sorozat színészei ajánlották az arab közönségnek a törökországi utakat. Az egész gépezet kiválóan működik, hiszen nem csupán pénzt hoz Törökországnak, de kulturális diplomáciáját is nagyban segíti a lehető legsimulékonyabb módon. Az arab országok lakói elfogadják, hogy Törökország nagyhatalom, filmjei pedig piacképesek. Említhető a nagy sikerrel vetített Farkasok völgye: Irak vagy annak második része, amely Palesztináról szól, heves tiltakozást váltva ki az izraeliekből. Míg évtizedeken át az amerikai filmek uralták a közel-keleti tévéműsorokat, az arab utcák mindennapjaitól roppant távol álló filmek helyett most olyan műsorokat néznek, amelyek a számukra ismerős problémákat feszegetik, ráadásul valóban szórakoztatók. Ali Demirhan egy olyan céget vezet, amely Dubajban tervezi az amerikai tévések legnagyobb díjának, az Emmynek a lemásolását. A New York Timesnak nyilatkozva elmondta, „ahogy az amerikai filmek alakították a török társadalmat, úgy alakítjuk most át mi az arab társadalmakat”. Ezután hozzátette, ha Amerika békét akar a Közel-Keleten, először Törökországgal kell kiegyeznie. A Milliyet napilap tévékritikusa határozottan leszögezte, az amerikai kulturális imperializmusnak befellegzett, az ázsiai és kelet-európai országok ma már Törökország sorozatait vásárolják meg, s nem az amerikai, a brazil vagy a mexikói szappanoperákat. „Ugyanúgy megcsalásokról van szó, csak török szósszal van az egész leöntve” – írta Sina Kologlu.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.