Az akciózás nem javítja a hotelek helyzetét

Legalább húsz olyan közösségi vásárlási oldal jelent meg az interneten, amely lehetőséget ad, hogy a szállodák a rajtuk meghirdetett kedvezményekkel csábítgassák a vendégeiket. Úgy tűnik azonban, a nagyvonalú engedmények a gyakorlatban többet ártanak, mint használnak.

Szabó Emese
2011. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közösségi vásárlási oldalakon a szállodák szobái javarészt minimum 30-50 százalékos kedvezménnyel foglalhatók, és bár ritkán, de van olyan akció is, amely a normál ár 20 százalékáért teszi lehetővé a foglalást. A vendégcsalogatásnak ezt a módját egyre több hotel előnyben részesíti, mondván: az internetes oldalak nem ritkán 200-300 ezer követőjük miatt hatalmas hírverést keltenek akcióiknak.
A látszat azonban csalóka, ugyanis az ilyen jellegű értékesítési rendszerekben a hoteleknek eladott szolgáltatásaik után jutalékot kell fizetniük, s bár ennek mértéke változó, jellemzően 30– 50 százalék között mozog. Ráadásul nem ez az egyetlen hátránya ennek a módszernek. – Az oldalak nagy hátulütője az, hogy rajtuk már szinte mindenki jelen van, így komoly árengedmények nélkül szobát értékesíteni szinte lehetetlen. Azt persze ki kell emelni, hogy a közösségi vásárlói oldalak alapvetően jók, hiszen a módszerük egy új, modern és kreatív marketingmegoldás – feltéve, hogy a szállodák okosan használják – mondja Kamarás Dávid, a villányi Hotel Virágos marketing- szakembere, aki szerint ez a megoldás hosszú távon még így is életképtelen.
– Az egyik legnagyobb gond az, hogy az 50-70 százalékos kedvezmény kommunikálása rendszerint nem valós, azt ugyanis szinte mindig a listaárból számítják, ami magasabb, mint a hotelek csomagárai. Ez utóbbiak általában a közösségi vásárlási oldalakon megjelentetett árak környékén mozognak, amivel az a probléma, hogy ha a vendég erre rájön, mind a szálloda, mind pedig a közvetítő elvesztheti a hitelességét.
A másik gond az, hogy a közösségi vásárlási oldalak vevőiből ugyan hűséges vásárlók lesznek, de a hűségük nem a szálláshelyeknek szól, hanem az árkedvezményeknek. Ebből pedig az is következik, hogy szinte esélytelen, hogy ezek az ügyfelek törzslátogatóvá váljanak. – Probléma az is, hogy ha a szállodák a közösségi vásárlói oldalakat tartós értékesítési csatornaként használják, akkor ez már önmagától azt generálja, hogy a vendégeknek is olcsóbb „nyersanyagot” kénytelenek adni. Értem ezalatt azt, hogy olcsóbb élelmiszereket kell rendelniük, olcsóbb munkaerőt kell foglalkoztatniuk, aminek a következménye értelemszerűen a törzsvendégek elégedetlensége lesz – magyarázza Kamarás Dávid. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a vendég számára a kedvezményeknek sincs feltétlenül pozitív kicsengése, ha ugyanis az ügyfelek azt látják, hogy folyamatosak a 60-70 százalékos engedmények, akkor tudat alatt elhiszik, hogy a szállodák alapesetben 60-70 százalékot keresnek rajtuk.
Figyelembe kell venni azt is, hogy a négycsillagos hotelek, kastélyszállók és wellnesshotelek vendégköre már csak a szobaárak miatt is igényesebb, ha ugyanakkor ezek a szálláshelyek komoly kedvezményekkel a „nem oda illő” vendégkört is bevonzzák, akkor ez utóbbiak jelenléte zavarhatja a jól fizető törzsvendégek nyugalmát. A fentiek tudatában emiatt jobb megoldás lehet, ha a hotelek a folyamatos akciózás helyett inkább egy szűkebb célcsoportot céloznak meg, s bár kevesebb, de jól fizető vendéget próbálnak magukhoz csalogatni.

Javulhat a vendéglátás. Év végéig adna lehetőséget a kormány a nemzetgazdasági miniszternek a Széchenyi-pihenőkártya részében egy jól azonosítható, új, a vendéglátás forgalmának növelését célzó, 2012. január 1-jétől bevezetendő, béren kívüli juttatásra vonatkozó javaslat kidolgozására – idézi a távirati iroda a vendéglátás helyzetét javító intézkedési csomagról szóló határozat tervezetét. A tegnap közzétett dokumentum szerint a kormány elrendelné a vendéglátás egészére vonatkozó ágazati stratégia kidolgozását, bemutatva a szakma kitörési pontjait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.