A közösségi vásárlási oldalakon a szállodák szobái javarészt minimum 30-50 százalékos kedvezménnyel foglalhatók, és bár ritkán, de van olyan akció is, amely a normál ár 20 százalékáért teszi lehetővé a foglalást. A vendégcsalogatásnak ezt a módját egyre több hotel előnyben részesíti, mondván: az internetes oldalak nem ritkán 200-300 ezer követőjük miatt hatalmas hírverést keltenek akcióiknak.
A látszat azonban csalóka, ugyanis az ilyen jellegű értékesítési rendszerekben a hoteleknek eladott szolgáltatásaik után jutalékot kell fizetniük, s bár ennek mértéke változó, jellemzően 30– 50 százalék között mozog. Ráadásul nem ez az egyetlen hátránya ennek a módszernek. – Az oldalak nagy hátulütője az, hogy rajtuk már szinte mindenki jelen van, így komoly árengedmények nélkül szobát értékesíteni szinte lehetetlen. Azt persze ki kell emelni, hogy a közösségi vásárlói oldalak alapvetően jók, hiszen a módszerük egy új, modern és kreatív marketingmegoldás – feltéve, hogy a szállodák okosan használják – mondja Kamarás Dávid, a villányi Hotel Virágos marketing- szakembere, aki szerint ez a megoldás hosszú távon még így is életképtelen.
– Az egyik legnagyobb gond az, hogy az 50-70 százalékos kedvezmény kommunikálása rendszerint nem valós, azt ugyanis szinte mindig a listaárból számítják, ami magasabb, mint a hotelek csomagárai. Ez utóbbiak általában a közösségi vásárlási oldalakon megjelentetett árak környékén mozognak, amivel az a probléma, hogy ha a vendég erre rájön, mind a szálloda, mind pedig a közvetítő elvesztheti a hitelességét.
A másik gond az, hogy a közösségi vásárlási oldalak vevőiből ugyan hűséges vásárlók lesznek, de a hűségük nem a szálláshelyeknek szól, hanem az árkedvezményeknek. Ebből pedig az is következik, hogy szinte esélytelen, hogy ezek az ügyfelek törzslátogatóvá váljanak. – Probléma az is, hogy ha a szállodák a közösségi vásárlói oldalakat tartós értékesítési csatornaként használják, akkor ez már önmagától azt generálja, hogy a vendégeknek is olcsóbb „nyersanyagot” kénytelenek adni. Értem ezalatt azt, hogy olcsóbb élelmiszereket kell rendelniük, olcsóbb munkaerőt kell foglalkoztatniuk, aminek a következménye értelemszerűen a törzsvendégek elégedetlensége lesz – magyarázza Kamarás Dávid. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a vendég számára a kedvezményeknek sincs feltétlenül pozitív kicsengése, ha ugyanis az ügyfelek azt látják, hogy folyamatosak a 60-70 százalékos engedmények, akkor tudat alatt elhiszik, hogy a szállodák alapesetben 60-70 százalékot keresnek rajtuk.
Figyelembe kell venni azt is, hogy a négycsillagos hotelek, kastélyszállók és wellnesshotelek vendégköre már csak a szobaárak miatt is igényesebb, ha ugyanakkor ezek a szálláshelyek komoly kedvezményekkel a „nem oda illő” vendégkört is bevonzzák, akkor ez utóbbiak jelenléte zavarhatja a jól fizető törzsvendégek nyugalmát. A fentiek tudatában emiatt jobb megoldás lehet, ha a hotelek a folyamatos akciózás helyett inkább egy szűkebb célcsoportot céloznak meg, s bár kevesebb, de jól fizető vendéget próbálnak magukhoz csalogatni.
Javulhat a vendéglátás. Év végéig adna lehetőséget a kormány a nemzetgazdasági miniszternek a Széchenyi-pihenőkártya részében egy jól azonosítható, új, a vendéglátás forgalmának növelését célzó, 2012. január 1-jétől bevezetendő, béren kívüli juttatásra vonatkozó javaslat kidolgozására – idézi a távirati iroda a vendéglátás helyzetét javító intézkedési csomagról szóló határozat tervezetét. A tegnap közzétett dokumentum szerint a kormány elrendelné a vendéglátás egészére vonatkozó ágazati stratégia kidolgozását, bemutatva a szakma kitörési pontjait.
Gulyás Gergely: Most a hazugság bajnokai rágalmaznak