Gondolatok a tizedik múzsáról

Filmesztétikai ritkaság megjelentetésére vállalkozott a Brozsek Kiadó Karol Irzykowski esztétikájának első magyar nyelvű kiadásával. A lengyel szerző Balázs Bélával egy időben fogalmazta meg filmtörténeti jelentőségű állításait a mozgóképről – a két elme egymástól függetlenül meglepően hasonló következtetésekre jutott.

Kárpáti György
2011. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Irzykowski komoly irodalmi múlttal a háta mögött kapott felkérést 1922-ben a kulturális és művészeti osztálytól egy moziról szóló könyv megírására, azzal a nem titkolt céllal, hogy az esztétikai alapvetések tisztázása segítse a lengyel filmművészet fejlődését. A szerző szakirodalmi ismeret nélkül vágott bele a munkába, ismeretét gyakorlati úton, a filmek megtekintésével szerezte. Ráadásul anyagi okok miatt csak a Lengyelországban elérhető mozgóképekre támaszkodhatott esztétikája megírásakor. A nehezítő körülmények ellenére Irzykowski már előszavában kijelenti, hogy művének nincs előzménye, teljesen új, általános érvényű eszmerendszerrel áll elő, s hajlandó megméretni magát hasonló témájú munkákkal. Irzykowski munkáját alapvetően irodalmároknak szánta, mert meggyőződése szerint a mozi reformját nekik kell majd végrehajtaniuk. Utóbbiban ugyan tévedett, ám kétségtelen, hogy írása alapművé vált a filmelméleti kánonban. A tizedik múzsa először 1924-ben jelent meg Krakkóban, egy időben Balázs Béla A látható ember című könyvével.
Irzykowski munkáját hét nagy egységre és harmincöt fejezetre tagolta. Külön részt szentelt a mozgásnak, a tartalomnak, a formanyelvnek, igyekezett megvizsgálni a filmet körülvevő kritikákat. Alapos kutatónak bizonyult: valamennyi formai és tartalmi alapvetést megvizsgált, s meglepő éleslátással mérte fel a filmben rejlő s a korban még kiaknázatlan lehetőségeket. Irzykowski a mozi által felvetett esztétikai és filozófiai kérdésekre kereste a választ, kezdve azzal az alapkérdéssel, hogy a film művészetnek tekinthető-e egyáltalán. Vizsgálódása során ugyan összművészeti összevetést tett, de legmarkánsabban mégis a színházzal való kapcsolódások foglalkoztatták, miután a mozit a színház olcsó pótlékának tekintette.
Ahogy a könyv végi fordítói jegyzet is rámutat: a szerző érdekes módon film alatt a némafilmet értette, a kutatása idején megszülető hangosfilmet nemcsak önálló kifejezéssel illette, de egyenesen önálló művészeti ágnak tartotta. A tizedik múzsa páratlan időutazást jelenthet mindazoknak, akik a mozihoz nem csak felületes rajongással viszonyulnak.
(Karol Irzykowski: A tizedik múzsa. A filmesztétika kérdései. Brozsek Kiadó, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.