Helytartók

Hiába figyelmeztette Zeusz Pandórát, hogy ne nyissa ki <br />szelencéjét, az asszony nem tudott ellenállni <br />kíváncsiságának: feltárult a doboz fedele, és az emberiségre <br />zúdult minden korábban elképzelhetetlen nyomor, bűn, <br />szenvedés. Vajon ránk is ez a sors vár, gazdaságunknak <br />ismét sötét napokat kell átélnie a görög válság miatt? <br />Egyes szakértők szerint ez több mint bizonyos.

Pósa Tibor
2011. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állam – bár a közelmúltban mifelénk többen ennek az elméletnek voltak a hívei – nem cég. Ha vállalkozás lenne, akkor a megfelelő eljárások után egy tollvonással ki lehetne törölni a cégnyilvántartásból, megszűnne hivatalosan működni. Ám az állam – érje ilyen vagy olyan okból megrendítő csapás – itt marad. A csőd, a fizetésképtelenség kihirdetése után is fel kell támasztaniuk politikai vezetőinek az egykor szebb napokat látott állami képződményt, meg kell birkózniuk a kihívásokkal – de most már elismerve, hogy a megszokott módon ennek megoldására képtelenek.
Vegyük példaként Görögországot! Mi történne, ha Athén a hónap közepén vagy szeptemberben bejelentené, hogy képtelen törleszteni hitelfelvételeinek kamatait? Hogy mennyi tartozása van a görög államnak? A jelenlegi kimutatások szerint 340 milliárd euró, azaz 92 ezermilliárd forint, Magyarország mai adósságállományának négy és félszerese. Mindez egy tizenegymillió lakosnál alig népesebb nemzetre. Az éves nemzeti össztermékhez viszonyítva meghaladja a száznegyven százalékot ez a szám, amely ez év végére megközelíti a százhatvan százalékot.
Most ne menjünk bele, hogy ilyen irdatlan adósságállomány összehozásához közre kellett működniük – és ilyenformán felelősek is – a nemzetközi hitelminősítőknek, az Európai Unió pénzügyi illetékeseinek, akik mind „elhitték” a görög számokat, amikor már az euróövezetbe való felvételkor látniuk kellett volna, hogy Hellász csak „nagy jóakarattal” tudja teljesíteni a feltételeket.
Nem szabad megfeledkeznünk a görög politikai elitről, amelynek tagjai végighazudták az elmúlt negyed századot, ha költségvetési számokat kértek tőlük. Úgy tekintettek a kölcsönökre, mint valami égből hulló mannára, amelyet soha nem kell visszafizetni, ráadásul összekacsintottak a görög néppel: nektek sem kell komolyan venni az adózást.
Tehát – tegyük fel – Görögország a nyár folyamán bejelenti a fizetésképtelenséget, a görög állam nem tudja kifizetni az alkalmazottait, nem tudja folyósítani a nyugdíjakat, a segélyeket, a szociális juttatásokat. Hogy lélegzethez jussanak, Athénban közlik: csak ötven-hatvan százalékban törlesztik a külföldi kölcsönöket. Kitör az, ami a legveszélyesebb a pénzügyi világban: a bankpánik. Az Európai Központi Bank (EKB) bejelenti, hogy görög követelései semmit sem érnek, így az ő kasszái kiürültek.
A görögök megostromolják a helyi bankokat, hogy megtakarításaikhoz jussanak, miközben a gazdaság a padlón hever. Pillanatok alatt pénzhiány lép fel: a bankok képtelenek fizetni, az automaták üresen konganak. Nyugat-Európa számolja a veszteségeit: Franciaország hatvanmilliárd, Németország ötvenmilliárd euróval ragadt bent a görög válságban. A pénzügyi szektorból a pánik azonnal átterjed a tőzsdére, mint azt láttuk Amerikában a Lehman Brothers bank 2008-as csődje esetén is. A görög válság hatása az óceán túlpartját sem kerüli el: az amerikai pénzintézeteknek 24 milliárd dolláros részük van az adósságból.
Ám ez semmi, ezt még lenyelhetné a világ pénzvilága, az igazi veszély a „fertőzésből” ered: ebben a helyzetben Portugália, Írország, Spanyolország, de valószínűleg más túlzottan eladósodott európai országok, mint Olaszország vagy épp Belgium sem kaphatnának kölcsönt. Ha csak Portugáliát és Írországot vesszük, a veszteség már 240 milliárd euró, és ha a többi országot is hozzászámoljuk… Ez már megrázná Német- és Franciaországot, Nagy-Britanniát is, az egész világgazdaságra hatása lenne. Igen kétségessé válna az euró fennmaradása, ami a magyar gazdaságot is erősen érintené.
Szinte biztos, hogy e vészforgatókönyv szerint a görögök kilépnek a közös valuta zónájából, visszaállítják a drachmát. Athénban újabb megszorító gazdasági tervet fogadnak el. A gazdaságuk romokban, innen kell megpróbálni felállni. A drachmát leértékelik olyan szintre, hogy az versenyképessé tegye a gazdaságot és a turizmust. Ám ez kevés, kihez fordulhatnak segítségért? Hát persze hogy az Európai Unióhoz! Hosszas tárgyalások után Athén vállalja, hogy hetvenöt százalékban megfizeti adósságát, természetesen átütemezve, messze a jövőben. Valamikor Nyugat-Európa és nagy bankjai is pénzükhöz jutnak, legalább kölcsöneiknek háromnegyed részét nem kell veszteségnek elkönyvelniük.
De addig, míg el nem érjük ezt a megállapodást, vajon milyen veszteségeket szenvedett el a világgazdaság? Ennek elkerülésére az eurózóna vezetőinek e hét végi tanácskozásán mindenféleképpen megmentik Görögországot. Nincs más választásuk. Már bezárult a csapda mögöttük, csak előre tudnak menekülni. Legalábbis időt vesznek, igaz, igen drágán.
Még a szakértők között sincs egyetértés a görög válság megítélésében. Van, aki amellett kardoskodik, hogy Hellásznak azonnal ki kellene lépnie az eurózónából. Hiszen, ha ez rendezetten zajlik – bár Európa számára jelentős presztízsveszteséggel jár –, az egész fentebb leírt káoszt és a hozzá fűződő kiadásokat meg lehetne spórolni. Mert a jelenlegi mutatók szerint két-három év múlva megint ugyanerre a pontra jutunk.
A kilépést támogatók számos neves pénzügyi szakértőt tudnak soraikban, többek közt Nouriel Roubini, a közgazdasági „jós” és Soros György amerikai milliárdos is ezt a változatot támogatja. Ők a számok brutalitására hívják fel a figyelmet. Ne feledjük el, hogy az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaly tavaszi 110 milliárd eurós mentőcsomagja megbukott. Az eurózóna első emberei e hét végén az ötödik részletéről, a 12 milliárd euróról döntenek, de erről ők is tudják, Görögországnak annyit tesz, mint halottnak a csók.
A tavaly elfogadott görög megszorítócsomag ellenére 4,2 százalékos visszaesés mutatkozott a nemzeti össztermékben. Az idén ez a szám felgyorsult: az év első öt hónapjában 5,5 százalékos a visszaesés. Ahhoz, hogy Görögország csupán az adósságainak kamatát vissza tudja a meghatározott időben fizetni, 7,5 százalékos éves gazdasági növekedést kellene elérnie. Tehát a jelenlegi szinthez képest 12-13 százalékos pluszt termelnie, ami meghaladja a világ legjobban teljesítő fejlődő ázsiai országainak – Kína, India – szintjét, magyarán a lehetetlen határát súrolja. Ráadásul a GDP-hez mért adósság állandóan nő: a jelenleg száznegyven százalékos szintről az előrejelzések szerint 2015-re kétszáz százalékra. Tehát nemhogy javulna az ország állapota, hanem fokozatosan romlik.
De nem számolunk a mostani gazdasági megszorító intézkedések hozamával? – mondhatják erre az ellenkező oldalról. Az elkövetkező három évben az állami alkalmazottak leépítésével, a fizetés- és nyugdíjcsökkentéssel, az adóemeléssel 28,4 milliárd eurót akarnak kipréselni a görögökből. Igencsak kétséges, hogy a kívánt mennyiségű pénzhez hozzájutnak-e, ha azt nézzük, hogy mennyire szeretnek adózni. Három év alatt minta-adófizetővé kellene válniuk, amikor már most is terjed a „ne fizess semmiért!” népmozgalom.
Ötvenmilliárd eurót várnak ugyanezen időszak alatt a privatizációból. Gyakorlatilag mindent áruba bocsátanak: kikötőket, bányászati jogokat, állami földterületeket, energiaszolgáltatókat, a postát, még a szerencsejáték-vállalatot is. Megfigyelők felhívják a figyelmet arra, hogy a nagymértékű kínálat alaposan leviszi az árakat. Másrészt pedig kiszámíthatatlan ellenállást válthat ki a lakosságból, amely eddig is az EU és az IMF gyámsága alatt érezhette magát, most pedig minden nemzeti vagyonát elveszik. Az elképzelések szerint az egész privatizáció az EU-tisztviselők, tehát a helytartók felügyeletével zajlana.
Jövőre 35 milliárd eurót, 2014-ben majd hatvanmilliárdot, az előtte és utána való évben csaknem negyvenmilliárdot kellene Görögországnak adósságából törlesztenie. Ezért kell a második mentőcsomag – az Európai Unióban most már 120 milliárd eurós kölcsönről beszélnek. Közben a görög államot is fenn kell tartani valamiből, ha az ország a nemzetközi piacokon ma akar hitelt felvenni, azért körülbelül 18 százalékos kamatot kell fizetnie. Az EU–IMF-kölcsön kamata öt százalék.
Sokan abban látják a csapdahelyzetet, hogy görög áruk nem tudnak versenyképesek lenni külpiacon. Először fordult elő, hogy egy valutaszövetséghez tartozó ország keveredett ekkora slamasztikába. Az euróhoz tartozás megköti a görögök kezét, nem tudják leértékelni valutájukat, így drágán termelnek, majdnem eladhatatlanul. Persze a versenyképtelenség nem az egyetlen ok, ehhez jön még a vízfejű állam, a korrupció, az adóelkerülés, a mérleghamisítás. Például a turizmus továbbra is megy, évente 12-13 milliárd euró bevétel származik ebből, de ez az egyik nagy adóelkerülési ágazat. Szakértők becslése szerint a görög gazdasági teljesítmény harminc százaléka után nem fizetnek semmilyen adót.
A görög adósságváltás rákfenéje, hogy újratermelődik a veszteség. Egyes közgazdászok szerint minden egyes görögöknek juttatott euró csak súlyosbítja a problémát. Miért nem ismerik fel ezt az egyszerű tényt a politikusok? Felismerik, csupán időt akarnak nyerni. Ha most megszavazzák az újabb százmilliárd eurós hitelt, akkor legalább két-három évre jegelik a görög válságot. De a legfőbb, hogy megakadályozzák azonnali tovaterjedését, és jövőre már feláll az európai stabilitási alap, majd az elbíbelődik a válsággal.
Vannak más megközelítések is: egyes mendemondák szerint Jean-Claude Trichet, az EKB távozó elnöke meggyőzte a német kancellárt, Angela Merkelt, Európa leghatalmasabb politikusát Görögország további finanszírozásáról. Az elkövetkező években felváltanák a magánbankok hiteleit EU-kölcsönökre, így elkerülhetnék a bankpánikot és az azt követő összeomlást, áttolnák a terheket az európai adófizetőkre. Ennek ellentmond az a francia javaslat, amely még több magántőkét vonna be Görögország finanszírozásába.
Hellász kimondatlanul is csődben van, több amerikai hitelminősítő szerint is ez a helyzet. Hiszen kölcsönei kamatait már a német, a francia, a holland, a belga, a szlovák adófizetők pénzéből fedezik. Felmerült megoldásként, bár a maastrichti szerződés tiltja a távozást az eurózónából, ám arról nem mond semmit sem: mi van, ha valamely ország ideiglenesen kilép. Ezen időszak alkalmas lenne arra, hogy Görögország rendbe szedje magát.
Aztán ott van a „lágy” és a „kemény” adósságátütemezés terve: a „lágy” hét évre húzná el a törlesztés időtartamát, míg a „kemény” ennél rövidebb idő alatt ütemezné át a kölcsöntörlesztést. Az EKB ellenzi ezeket a megoldásokat, mondván, bizalmatlanságot szülne az eurózóna befektetői közt.
Mi hát akkor a megváltás? Az euróklub tizenhét tagállama gáláns felajánlásának eredményeként Görögország nemcsak a szorító júliusi napokat, hanem a szeptemberi törlesztést is túléli. Valószínűleg körvonalazódik a 100-120 milliárd eurós kölcsön összetevője is, nyilván kompromisszum jön létre a francia (új hitelező forrásokat bevonni) és a német roll-over megoldás között. A berlini javaslat hosszabb távú kölcsönökkel szeretné kiváltani a jelenleg esedékes hiteleket.
Talán hiba lenne kijelenteni, hogy ezzel meglelték a Szent Grált. Mindenesetre megmentették egy időre a közös pénzt, az Európai Unió egyik összetartó erejét. Ezért hálásak lehetünk nekik, mert minket sem került volna el a vihar az euró körül, sőt igencsak megtépázott volna. 2014-ben és 2015-ben csupán a hosszú emlékezettel megáldottak fognak emlékezni arra, hogy ezt az uniót valaha a Merkel–Sarkozy-tengely irányította. Akkor már újra készül a Görögországot megmentő csomag.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.