Hosszú lista

Egy hete elfogatóparancsot adott ki a hágai székhelyű Nemzetközi Büntetőbíróság Moammer Kadhafi líbiai vezető ellen. Az ezredest emberiesség ellen elkövetett bűncselekménnyel vádolják. Az ítélkező fórum elrendelte Kadhafi másodszülött fiának és az állami hírszerzés főnökének kézre kerítését is. Hogyan működik ez a büntetőbíróság, és mennyire van súlya egy ilyen döntésnek? – többek között erről kérdeztük Bruhács Jánost, a Hágai Állandó Választott Bíróság és a Magyar ENSZ Társaság kormányzótanácsának tagját.

Kulcsár Anna
2011. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várható, hogy valaha is bírák elé áll az arab vezető?
– A lehetőség megvan rá, habár a nemzetközi jog szabályai összetettek. A Nemzetközi Büntetőbíróságot létrehozó 1998-as római statútumot több mint száz ország aláírta, köztük az unió tagállamai, így Magyarország is. Ugyanakkor számos nagyhatalom nem csatlakozott hozzá. Nem ratifikálta az egyezményt az Egyesült Államok, Oroszország, Kína és – más arab országokhoz hasonlóan – Líbia sem. Ez utóbbi államok polgárai ellen elvben nem indíthat eljárást a Nemzetközi Büntetőbíróság. Szilárd alapelv ugyanis, hogy nemzetközi szerződés nem állapíthat meg rendelkezéseket harmadik országok javára, illetve terhére.
– Ezek szerint a hágai bíróság nem indíthatott volna eljárást a líbiai elnök ellen?
– A római egyezmény alapján nem. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa (BT) azonban a Nemzetközi Büntetőbíróság elé utalhat bizonyos ügyeket. Itt ez történt. Az ENSZ alapokmánya szerint a BT kötelező határozatának hatálya már kiterjedhet a római egyezménytől távol maradó államok polgáraira is. Ez a kiegészítő szabály azért érdekes, mert így az Egyesült Államok, Kína vagy Oroszország állampolgárai is a vádlottak padjára kerülhetnek. Ezen államok mint az ENSZ BT állandó tagjai ugyanakkor vétót emelhetnek, s a gyakorlatban meg tudják akadályozni polgáraik kiadását a nemzetközi fórumnak.
– Líbia nem teheti ezt meg, hiszen nem tagja a Biztonsági Tanácsnak.
– A BT február végén egyhangúlag úgy döntött, hogy a líbiai államfőnek felelnie kell a saját népe ellen elkövetett bűnökért, így nem volt jogi akadálya, hogy eljárást indítsanak Kadhafi ellen. Megjegyzem: hasonló módon járt el a nemzetközi szervezet annak idején a szudáni elnök, Omar el-Besir esetében is. A nyugat-szudáni Dárfúr régióban 2004 után becslések szerint 200–400 ezer polgári lakos halt meg, és 2,5 millióan menekültek el – a gyanú szerint – az El-Besir által is támogatott fegyveres milíciák támadásai miatt. A Nemzetközi Büntetőbíróság egyebek közt azzal vádolja a szudáni elnököt, hogy tudatosan megtervezte és végrehajtatta a régió három nagy törzse, a fur, a maszalit és a zagava elpusztítását. A nemzetközi bíróság e cselekmények miatt 2008-ban népirtás és emberiesség elleni bűncselekmények címén indított eljárást. Noha a letartóztatási parancsot 2009-ben adták ki, a szudáni elnököt máig sem sikerült bíróság elé állítani. Azóta számos olyan országban megfordult, amely részese a római egyezménynek, a vádlottat tehát ki kellett volna adni. Ám Omar el-Besir azóta is vígan él, s továbbra is ellátja elnöki teendőit.
– A nagyhatalmak távolmaradása miatt már az 1998-as római statútum elfogadásakor is vita zajlott, milyen eredményt hozhatnak ilyen körülmények között a hágai eljárások. Ön szerint a gyakorlat igazolta az aggályokat?
– A hágai Nemzetközi Büntetőbíróság csak pár esztendeje, a 2000-es évek elején kezdte meg tevékenységét. Eddig csupán néhány kisebb jelentőségű ügyet regisztrált. Az első nagy horderejű eset a szudáni elnök elleni büntetőügy lett volna, de kiemelkedő fontosságú Kadhafi pere is. A bíróság eljárása egyébként szubszidiáris jellegű: elsődlegesen az egyes államok jogi kötelezettsége az elkövetők felelősségre vonása. A kriminális eset csak akkor kerülhet a Nemzetközi Büntetőbíróság elé, ha a nemzeti hatóságok nem indítanak eljárást, az előttük zajló processzus komolytalan, vagy a bűntett rendkívül súlyos. Az utóbbi kategóriához sorolható ügyekben az ENSZ BT is megkeresheti a nemzetközi bíróságot.
– Említette, hogy a szudáni vezetőt népirtásért, Kadhafit pedig emberiesség elleni bűntettért kívánják felelősségre vonni. Líbiában polgárháború van. Miképpen rendelkezik erről a nemzetközi jog?
– A polgárháború a belső erők harca, a nemzetközi jog szerint nem nemzetközi fegyveres összeütközés. A líbiai helyzet azért különösen érdekes, mert a NATO fegyveresen is beavatkozott az eseményekbe, fellépett Kadhafi ellen a felkelők védelmében. Kadhafi csapatai megfelelő fegyverek híján nem támadják az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének erőit, a konfliktus így nem vált automatikusan nemzetközi fegyveres összeütközéssé, vagyis háborúvá. Megmaradt nem nemzetközi összeütközésnek.
– Az 1956-os hazai sortűzügyekből is ismert, hogy ha az állam fegyveres erői az ország polgárai ellen lépnek fel, utóbb eljárás indulhat emberiség elleni bűncselekmény miatt. A líbiai helyzet részben hasonló ehhez, nem?
– A bűncselekmény magyar megnevezése körül fordítási okból zavarok vannak. Egyesek emberiség elleni bűncselekményként, mások emberiesség elleni deliktumként határozzák meg a civilek sérelmére elkövetett jogsértéseket. A hazai büntető törvénykönyvben az előbbi kategória szerepel. A dolog lényegén azonban nem változtat az elnevezés, hiszen akár így nevezik, akár úgy: a római egyezmény pontosan meghatározza, hogy melyek az emberiség vagy emberiesség elleni cselekmények tartalmi elemei. Emberiség elleni bűntett – egyebek mellett – az emberölés, a leigázás, a kitoloncolás és a politikai, faji, vallási alapú üldözés, ha e cselekményeket a polgári lakosság ellen követik el, mégpedig széles körű vagy módszeres állami támadás részeként. A célpont a polgári lakosság. Az eddigi információk szerint a Kadhafi-rezsim emberei részben háborús, részben emberiség, emberiesség elleni bűncselekmények miatt a római egyezmény alapján, de a Biztonsági Tanács kötelező határozatára alapozva is bíróság elé állíthatók. Háborús bűntettnek – az 1949. évi genfi egyezmények szerint – a római statútum egyebek közt a hadifoglyok kivégzését, megkínzását, a biológiai kísérletezést, a civilek kényszermunkára hurcolását, a foglyok katonai szolgálatra kényszerítését, a városok és a kulturális értékek szándékos rombolását tekinti. A lista hosszú, a statútum ötvenféle esetet sorol fel.
– A hágai Nemzetközi Büntetőbíróság főügyésze szerint a líbiai állami vezetők szisztematikus támadásokra adtak utasítást civilek ellen.
– Igen, a jogi helyzet ez. A politikai realitás persze különbözhet ettől, miként azt a szudáni vezető esete is igazolja. Minden azon múlik, hogy a nemzetközi közösség akarja-e Kadhafiék felelősségre vonását, s ha igen, mennyire.
– Említette, a szudáni elnököt népirtásért szeretnék felelősségre vonni. Mit takar ez a törvényi tényállás?
– A genocídium, vagyis a népirtás nem egyéb, mint a kisebbség fizikai megsemmisítése. A hatóságok ezt közvetlenül vagy felbujtás hatására hajtják végre. Líbia esetében ennek a gyanúja nem nagyon állapítható meg, hiszen – úgy tűnik – az arab országban nem a kisebbséget akarják kiirtani. Líbiában számos törzs él, ám nem az egyik törzs próbálja fizikailag megsemmisíteni a másikat, hanem főként a politikai ellenfelek támadják egymást.
– Hága a nemzetközi igazságszolgáltatás egyik központja. A legutóbbi napok híreiből is tudjuk: a városban most zajlik Ratko Mladics volt boszniai szerb hadseregparancsnok tárgyalása.
– Valóban. A Jugoszlávia Nemzetközi Büntető Törvényszék is Hágában működik. E fórum a délszláv válság idején, az 1990-es években elkövetett háborús és emberiesség elleni bűncselekmények vádlottjairól ítélkezik. A testület mostanság a világsajtó érdeklődésének középpontjába került: Ratko Mladicsot május 30-án a szerb igazságszolgáltatás kiadta a nemzetközi törvényszéknek, amely népirtás, polgári személyek üldözése, gyilkosság, kitelepítés, embertelen cselekedetek, túszejtés és fosztogatás miatt kívánja felelősségre vonni. Ez a bíróság egyébként már több eljárást is eredményesen befejezett. Ítéletet hozott mások mellett Biljana Plavsics, a boszniai szerbek egykori elnöke és Radiszlav Krsztics hajdani szerb tábornok ügyében is. Mladics pere mellett számos más tárgyalás is napirendre kerül. A többi között befejezésre vár Radovan Karadzsics büntetőügye. Megemlítem, hogy a Nemzetközi Büntetőbíróság és a Jugoszlávia Nemzetközi Büntető Törvényszék mellett Hágában van az ENSZ Nemzetközi Bíróságának székhelye is. Ez a fórum a részes államok közötti jogvitákat dönti el. A bős–nagymarosi vízlépcső ügyében annak idején ez a szervezet ítélkezett.
– Véleménye szerint milyen távlatok állnak a hágai bíróságok előtt?
– A Nemzetközi Büntetőbíróság nem fog megszűnni, tevékenysége nincs határidőhöz kötve. Ellentétben például a Jugoszlávia Nemzetközi Büntető Törvényszékkel, amelynek a megbízatása lejár 2015-ben. Hozzá kell azonban tennem, hogy e testület mandátumát is meghosszabbíthatja az ENSZ Biztonsági Tanácsa, miként erre 2010-ben már sor is került. Ha időközben elfogynának az ügyek, vagy a BT úgy döntene, bármikor feloszlathatják a törvényszéket. Az ENSZ mellett működő Nemzetközi Bíróság szintén határidő nélkül tevékenykedik.
– Miképpen jöttek létre a nemzetközi büntetőfórumok? Mi volt a közvetlen előzményük?
– A nemzetközi büntetőjogi felelősségre vonás a nürnbergi perekben történt meg először. Az itteni eljárásoknak, a nemzetközi katonai törvényszék felállításának s végül a nemzetközileg is büntetendő törvényi tényállások meghatározásának az 1945 nyarán kötött londoni megállapodás volt az alapja. Az egyezményt a második világháború győztes nagyhatalmai kötötték meg. A szerződés értelmében – mint ismeretes – nem szerződő államok polgárait marasztalták el az 1946 őszén meghozott nürnbergi ítéletekben. Ezzel áttörték a nemzetközi jog azon alapelvét, hogy a megállapodások csak a szerződő feleket kötelezik, harmadik államot nem. Az ENSZ közgyűlése az ítéletek után általános nemzetközi jogi elvet dolgozott ki. Eszerint egyes cselekmények esetében a nemzetközi közösség az érintett államok hozzájárulása, alávetettsége hiányában is eljárást indíthat, ítéletet hozhat. Az ENSZ-közgyűlés döntése alapján ezt követően nemzetközi szerződéseket írtak alá a népirtás és a háborús bűntett tényállásairól. Az emberiség vagy emberiesség elleni bűncselekményekről máig sem jött létre általános érvényű, átfogó nemzetközi egyezmény, csak részegyezmények vannak, ezeket a nemzetközi jog alapvető elvei egészítik ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.