(miért nincs karikalábunk )

Kristóf Attila
2011. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, van-e olyan teremtmény a természetben, amely keréken közlekedik. Attól tartok, ez a lehetőség kimaradt a törzsfejlődésből, a szárazföldi lények egy része négy vagy több lábon jár, némelyik a hasán csúszik, a szárnyasok többsége repül, de ugrálni is tud, mint a veréb; a strucc és az emu pedig az emberhez hasonlóan két lábon száguldozik. A halak úsznak. A molnárkák a víz színén szaladgálnak. Egyes hernyók úgy néznek ki, mintha lánctalpuk volna, de kerekük nekik sincs.
Nincs és nincs, sem itt, sem ott, pedig az idők során nyilvánvalóvá vált, hogy a gyors, kecses mozgásra a kerék a legalkalmasabb, s a kereket mégsem a természet hozta létre, hanem az ember, miként a sítalpakat és a korcsolyát is. A sízéshez hó vagy síkos műanyag, a korcsolyázáshoz jég kell. Ezzel együtt sem az északi, sem a déli sarkon nem lát az ember természeti lényeket ide-oda siklani. Sőt! A pingvinek egyenesen totyognak, s csak néha csúsznak le tréfából hátsó felükön vagy a hasukon valamely jeges meredélyen.
Ráadásul az anyaföld göröngyösnek, süppedősnek, hepehupásnak teremtetett, így értelmetlennek tűnt volna, ha a törzsfejlődés a lábakra netán kerekeket illeszt. Ennek persze biológiai-technikai akadálya aligha lehetett, hiszen jó néhány olyan lény él a földön és a tengerekben, melyeknek bonyolult formáit, tekervényeit és illesztékeit elképzelni is szinte lehetetlen.
Az őskerekek jól bírták a dagonyát. Igaz ugyan, hogy az egyiptomi harci szekereket az Úr akaratából elnyelte a tenger, de ez a kerék törzsfejlődését nem befolyásolta. A rómaiak a gyorsabb közlekedés érdekében kitűnő utakat építettek, amelyeken akár a császári hintó is zötyögés nélkül száguldhatott. Mindebben az a csodálatos, hogy az emberi technika sok fogást lesett el a teremtett világból, a madarakat figyelve már ezredévek óta a repülésről álmodott, s végül ki is tanulta. A halak példájából okult, amikor hajózni kezdett. De honnan a csodából leste el a kereket?
Eszmefuttatásunkból hagyjuk ki a motorizációt, sőt a ló, ökör és egyéb állatok által vontatott járműveket is, fókuszáljunk az emberre, s tegyük fel a kérdést, hogyan, s miként nőtt személyes kereke, mely lábainak hatósugarát megsokszorozva röpíti tova önmagát önerőből. Mindennek a bicikli az alapja, de nem feledkezhetünk meg a gördeszkáról és a görkorcsolyáról sem.
S itt történt egy furcsa fordulat: az emberi erővel hajtott kerék szembekerült a lóerővel, jobban mondva a motorizáció egyeduralmával. Egy biciklis vagy triciklis, netán gördeszkás – a környezetbarátság szempontjából – még a ló vontatta (hintó, omnibusz) járgányokat is felülmúlja, még ha bocsát is ki esetleg a legminimálisabb mértékben – netán az erőfeszítés következtében – némi légszennyező anyagot. A környezetre viszont csak akkor van hatással, ha valamivel összeütközik. Ezért nem kelt soha megütközést.
Mindehhez csak utak kellenek, ahol a kerékpáros és gördeszkás kötöttségektől mentesen közlekedhet, kissé lassítva ugyan az autóforgalmat, s fokozva a „dugóképződést”, s ideges fék- és gázpedálnyomkodásra készteti a sofőröket, de egyrészt: mindennek ára van, másrészt az emberi erő, izomtevékenység „zöldebb”, mint a szélerőmű vagy a napkollektor. Tehát az autósok a legjobban teszik, ha meghúzzák magukat, vagy beszereznek egy biciklit, netán egy pár csinos görkorcsolyát.
Hogy a kerékpárosok tömeges demonstratív kirajzása, s mindent elsöprő erkölcsi fölénye egy új aranykor kezdetét jelzi-e – mikor még kerék sem volt, csak láb –, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.