Protokoll az indóházban

Az első magyar gőzüzemű vasutat százhatvanöt évvel ezelőtt, 1846. július 15-én nyitották meg Pest és Vác között. Hihetnénk, hogy nagy csinnadrattával köszöntötték az eseményt, de a rengeteg vita, veszekedés és visszaélés, amely megelőzte, árnyékot vetett az ünnepre. Ráadásul amikor a szerelvény befutott Vácra, félreverték a harangot, mert tűzvész pusztított a városban.

Kő András
2011. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ kerekeken közlekedik immár hatezer év óta, és töretlen fejlődés vezetett az ökrös szekértől a vasúton át a Mercedesig. Egy napon azonban a fejlődés megszakad. Talán a légpárnás járművek, talán a gravitációszabályozás, talán valami más miatt. Egyes tudósok szerint az emberiséget évtizedeken keresztül szolgáló vasutak története is az utolsó szakaszába lép. Hogy milyen hoszszú ez a szakasz, nem lehet tudni. Mindenesetre ma még jó emlékezni a kezdetekre.
Arthur C. Clarke írja: „A legjobb személyszállító eszköz, amellyel az ember valaha rendelkezett – csak rövid távolságokra és szép idő esetére – a ló. Önkormányzó, önreprodukáló, sohasem megy ki a divatból. (…) Elismerem, hogy van néhány hátránya is: a ló tartása drága, hajlamos zavarba ejtő viselkedésre…” Csakhogy: a Dickens által halhatatlanná tett postakocsinak – amely ritkán tudott óránként tíz mérföldnél többet megtenni a XIX. század előtti utakon – komoly vetélytársa támadt: a vasút. A verseny kimenetele nem volt kétséges. De amíg például Franciaországban négy-öt nagy pénzcsoport versengett egy-egy vasútvonal megépítéséért, Amerikában pedig egyenesen vállalkozási rohamot kaptak a tőkepénzesek, addig Magyarországon nem volt senkinek vasútépítési kedve, az államnak meg üres volt a zsebe. Vasútra azonban szükség volt! Nálunk tehát édesgetni kellett a vasutak létesítéséhez a vállalkozókat. De mindjárt az elején a bal parti és a jobb parti elképzelések miatt összeveszett az egész ország. Ma már tudjuk, kik voltak az erősebbek: Szitányi Ullmann Móric irányításával a bal parton épült meg az első vasút, és Sina György fújt takarodót. A több új vasútvonal építéséhez létrehozott Magyar Középponti Vasúttársaság alapszabályát a helytartótanács 1844-ben fogadta el. Ezt követően azonban újabb ádáz harc tört ki, ezúttal a telektulajdonosok és a bérlők, a pesti iparosok, valamint az építő vasúttársaság között. Szabálytalanságok, veszekedések és visszaélések követték egymást, halálesetekre derült fény, amíg nagy nehezen megkötötték a békét. A vizsgálati anyagok kötetekre rúgnak. A lényeg azonban az, hogy 1845. november 10-én reggel 10 órakor megtartották az első próbát a Pest–Palota-vonalon. A „fogat” hét kocsiból állt. Harsogott a zene, amikor mozgásba lendült a szerelvény. A vonat 14 perc alatt tette meg az egy mérföldnyi (egy magyar mérföld = 8353,6 m) távolságot.
Palotán két nagy sátrat állítottak fel, ahol a vendégsereg reggelizni készült, de az évkönyvek feljegyezték, hogy elfelejtettek megteríteni, és nem szolgáltak fel ennivalót…


Az annalesek megőrizték az építők, közreműködők nevét. Ezekben olvashatjuk, hogy a pest–váci vasutat Carl-Friedrich Zimpel porosz mérnök tervezte, aki korábban már részt vett vasútépítési munkálatokban az Egyesült Államokban, de anyagi viták miatt a magyarországi építkezést már nem ő vezette. Az utód a szintén porosz hadmérnök August Wilhelm Beyse lett, ő viszont a visszaélések kapcsán kialakult viták miatt mondott fel 1845 októberében. Az építkezést tehát mások fejezték be. A pályamunkások felsorolásának végén az áll, hogy többen éhen haltak, illetve a társaság nem gondoskodott gyógykezelésükről és eltemettetésükről. A legelső pályaőrök pedig azért nem tették le a városkapitány kezébe a szolgálati esküt, mert a vasúttársaság „kegyetlenül bánt velük”. Mozdonyvezetők, kalauzok, pénztárnokok, pályafelvigyázók stb. nevét őrzik a jegyzőkönyvek. Hazánk első két mozdonyának neve Pest és Buda volt. Az egyik mozdonyvezetőt, aki a Budát vezette, Pesti Ferencnek hívták.


A vasútvonal üzembe helyezéséhez szükséges műtanrendőri bejárást 1846. július 5-én tartották Dubraviczky Simon helytartósági tanácsos vezetésével. Részlet a jelentéséből:
„…bár e vonal egy részén a talpfák nem a rendes 30, hanem 33 hüvelyknyi távolságra rakatvák, minthogy azonban mindazok, mind a vassínek, szokottnál erősebbek, e körülmény az utazók bátor lettökre nézve, semmi káros befolyással nem leendhetvén, lehet mondani: miként e vonal tökéletesen fel legyen építve, s a mozgonyok, s személyszállítási kocsik is kellő szilárdsággal és csínnal készítvék, – úgy, hogy az, a nagy Közönség használatára akármikor, tellyes bátorsággal megnyíttathatik.
Kegyelmébe, kegyességükbe s becses jóvoltukba zárt hódoló alázatos tisztelettel maradok…”


Tizennégy pontban rögzítették, hogy a vasúti pályán milyen rendszabályokat kell betartani. Álljon itt néhány közülük!
A vaspályára – annak széltiben és hosszában lejtjeire, töltéseire és árkaira fellépni, valamint rajta járni, lovagolni, kocsizni vagy marhát hajtani szorosan tiltatik… – Tiltatik továbbá a vasúton valamely anyagot vagy egyéb bármi tárgyat habár csak rövid időre is letenni. – Kevéssel a gőzkocsisor megérkezése előtt, a pálya különböző átjárási pontjain, ez átkelési pontok mindennemű használata a veszély elhárítása tekintetéből mindenütt szorosan tiltatik, – s az evégre fölállított pályaőrök rendeleteinek föltétlenül engedelmeskedni kell. A marhák áthajtása is a kijelölt helyeken s az arra kirendelt szabad időben csak sebesen és ostort pattogtatva történhetik.


És elérkezett a vasút felavatásának napja, július 15-e. A Jelenkor is beszámolt az eseményről: „Az annyi vajúdás közt végre elkészült pest–váci vonal nyittatott meg díszes ünnepéllyel. Délután 4 órakor érkezett az indóház csarnokába nádorunk fenséges családjával, s néhány perc után a két mozgonygéppel (Buda és Pest) ellátott kocsivonat mintegy harmadfél száz meghívottal útnak indult. A váci út fasorozata, s a töltés melletti völgy tömve volt nézőkkel, a nép tarka hulláma emelé a jelenet külső nagyságát, de a részvéthiány, a szemlélők hideg némasága nem kölcsönzött e nagyszerű vállalatnak, vagy – helyesebben mondva – ünnepélynek életet. (…) Csalódtunk. (…) Jól tudja azt a nép is, hogy e pálya két irányban építendő egyszerre, s mégis, ha szabad kérdenünk, miként állunk a debreceni vonallal? Ennek megnyitásáról szó sincs még, pedig Debrecen a hazában van.”
Deák már 1839-ben, három évvel az első vasúti törvény megszületése után is pesszimista volt: „Hanem én azt hiszem – mondotta a kerületi ülésen –, hogy Debrecen és Pest közti vonalra nézve alig van valaki a rendek között, ki velem együtt – tekintve a vasutaknak más országbeli történetét, s hazánk ez alsó részének statisztikai és geográfiai helyzetét, a fuvarnak e vidéken olcsóságát – álomnak ne tartaná azt, hogy itt valaha vasút létezhessen…”
A Budapest–Szolnok-vasútvonalat 1847. szeptember 1-jén nyitották meg, a Szolnok–Debrecen közti, 121 kilométeres vonalszakaszt azonban csak 1857. november 25-én.


Amikor az első vasúti szerelvény már közelített Vác felé, félrevert harangszó, lángok és füst látványa rémisztette el az utasokat. Az történt, hogy a váciak tűzijátékkal akarták fogadni a válogatott társaságot, de meggyulladt valami, és a tűz gyorsan terjedt. A Jelenkor szerint az emberek „lomha szájtátással bámulák a nagy urakat, kik oda érkezének”, miközben a helyszínen nem volt egyetlen vízfecskendő sem. Pedig a „büntető vulkán” már sokszor meglátogatta a települést. A következmény az lett, hogy harminc-negyven ház leégett. Képzelhetni a vonat utasait, akik zeneszóra vártak, jókedvű ünneplésre, és ehelyett a tragédia színhelyére érkeztek.
Egyébként virágokkal, koszorúkkal és zászlókkal feldíszített vonat gördült be Vácra. A két gőzmozdony hét vagont húzott. A vagonokban egyenként ötven ember szorongott. A különvonat a Dunakeszin tartott tíz perc tartózkodással 59 perc alatt tette meg a 33,6 km-es utat Vácig, ahová korábban a homokfelhőkön keresztül a legszilajabb magyar ló csak félnapi utazással érkezett meg.


Legendaszámba megy, hogy a pesti–váci vasúton Petőfi Sándor is utazott. De vajon így volt-e? Kétségtelen, hogy van egy Vasúton című verse, de ez még nem bizonyít semmit. Mikor az első magyarországi vasútvonal megnyílt, a költő valóban Pesten volt, így nincs akadálya annak, hogy a fenti tényt megtörténtnek vegyük. A szolnoki vonal átadásakor viszont nem tartózkodott Pesten. Most már csak az a kérdés, mikor vitte a vonat Vácra. A szóban forgó vers 1847. december 15. és 20. között született. Petőfi tudniillik házassága után Vácott helyezte el a szüleit – akik a kocsmába Dömsödön is belebuktak –, és oda ment ki hozzájuk barátjával, hogy gyengélkedő édesanyját meglátogassa. Ekkortájt írta a verset, és nem 1846-ban. Ilylyés Gyula a költőről szóló életrajzában hosszan idézi a barátot, az „aranyos fiatalság immár ex honoribus orvosát”, Sass Istvánt, aki egyebek mellett a következőket jegyezte le: „…Sürgős lévén megérkezésünk, amint Vácnál megállt a vonat, azonnal szülei lakására siettünk. (…) Látogatásunk a vonat indulásával véget ér. Vigasztalódva anyja állapotának veszélytelenségén, egészen ellenkező hangulatban tért vissza, mint elindult…”
„…azon a vasúton bámulatosan halad az ember – írta a költő. – Szeretném ráültetni az egész magyar hazát…”


Az első négy gőzmozdonyt a belga Cockerill cégtől vásárolták, és szétszedett állapotban, hajón szállították Pestre. Amint fentebb írtuk: az első kettőt Budának és Pestnek keresztelték el, a másik kettő a Debreczen és a Poson nevet kapta. Ugyancsak ettől a gyártól rendeltek további nyolc személyvonatú mozdonyt 1846-ban – de kilenc érkezett. Az országos levéltárban található elszámolásban csak a nyolc mozdonyért járó 160 808 forint szerepel, amiből kitűnik, hogy a Jedlik Ányos által megvizsgált kilencedik mozdony nem került pénzbe, így indokolt volt, hogy Derűnek nevezzék el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.