Rockegzisztencializmus

Fáy Zoltán
2011. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Roger Waters első, 2002-es budapesti koncertje előtt öles plakátok hirdették a városban, hogy a Kisstadionban a Pink Floyd alkotó géniuszának előadása következik. A második, 2007-es Dark side of the Moon koncert előtt már lényegesen kevesebb falragaszról köszönt vissza Waters neve és mellette a világhírű prizmás lemezborító. A 2011. június 22-i The Wallt szinte már nem is reklámozták a városban. Ha látni akarta valaki az Edvard Munch Sikoly című képére hajazó, a korábbiaknál lényegesen kisebb méretű koncertplakátot, kifejezetten vadászni kellett rá. Ennek ellenére persze valamennyi Waters-előadás telt házas volt, és a közönség minden esetben az egész közép-európai térségből verbuválódott.
Érthető a reklám mértékének csökkenése, hiszen bár a Pink Floydnak a hetvenes-nyolcvanas években hatalmas rajongótábora alakult ki Kelet-Európában (is), ezt a nemzedéket az ezredfordulóra már emlékeztetni kellett a pszichedelikus rock alapítóinak a nevére, sőt magára a populárisnak tartott és a „magas”-kultúra határán ügyesen egyensúlyozó együttesnek a legendás történetére is.
A szülővé, nagyszülővé váló hajdani rajongók életében az utóbbi harminc évben túlságosan sok nehézség szorította háttérbe a Pink Floyd-albumokat, Kelet-Európában még egy alapos felfordulást okozó rendszerváltás is megnehezítette a hétköznapi életet. De talán éppen a térségben élők sajátos helyzete, nem nagyon csökkenő kiszolgáltatottsága, szegénysége és reményvesztettsége eredményezte a Pink Floyd iránt megnyilvánuló, különösen erősnek tűnő fogékonyságot és rokonszenvet. A The Wall olyan, Roger Waters életében gyökerező, sokféle múltbeli frusztráció és jövőtől való félelem következménye, hogy a szorongásokkal teli térségben igazán hazatalált a Pink Floyd harminc évvel ezelőtti lemezének aktualizált és a legmodernebb látványtechnikával megerősített koncertváltozata.
A huszadik század utolsó évtizedeiben a nagy társadalmi és politikai változásokkal együtt – részben megelőzve, részben követve őket – alapvetően új gondolati divatok és maradandó irányok jelentek meg a színen. Úgy látszott, a múlt század nagy izmusai örökre eltűnnek, mert részben sokkal alaposabb, részben sokkal átfogóbb gondolatokra és gondolati struktúrákra van szükség. Így mosta el a huszadik században oly divatos egzisztencializmust a posztmodern ezernyi kis patakból összeálló áramlata, nem is ok nélkül.
A The Wall azonban még a múlt század világának a terméke, az egzisztencializmus utolsó nagy megnyilvánulása. Lehetséges, hogy bizonyos szempontból már születésekor sem volt „korszerű”, de azt nehéz lenne vitatni, hogy ez a műfaj kevés hozzá foghatóan maradandó alkotást hozott létre. Ez persze be is zárta, le is határolta az albumot: követhetetlen úttörővé vált, maga a Pink Floyd is széthullott.
Nagy szerencse, hogy Waters nem akarta a kétezres évek elejének divatjaira átformálni, átszabni az 1979-es lemezt, apró változások-beiktatások történtek a koncerten. Csak a technika fejlődött, a hangzás lett még tisztább és tökéletesebb, a film látványaira is épülő képvilág animáltabb és ha lehet, érthetőbb. De mindez nem jelenti azt, hogy Waters elszakadt volna korától: sokan éppen azt hányják szemére, hogy az izraeli fal bírálatával, a palesztin gyerekek támogatásával vagy éppen az afganisztáni áldozatokra való figyelmeztetéssel túlságosan a napi politika színtereire tévedt. Volt is szórványos fütty a budapesti koncerten, amikor számtalan szimbólum mellett Dávid-csillagok jelentek meg bombák gyanánt a repülőgépből. Az ezzel kapcsolatos, meglehetősen felszínes vita és médiakampány hozzánk is elért.
Ha igény mutatkozna e bírálat fenntartására, akkor a meg-megújuló kritikáknak reklám-médiafelületre lenne szükségük. Roger Waters azonban 2002-es, 2007-es és 2011-es budapesti koncertjével biztosan megadta az öregedő rocknemzedékeknek az emlékeztető oltást, s ha még egyszer ellátogatna hozzánk az idén ősszel 68 éves gitáros, a szervezők talán még azt a kevés reklámköltséget is megtakaríthatnák, amelyet a The Wall szerdai bemutatójára fordítottak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.