Übersztori

A N Y A N Y E L V Ü N K

Pomozi Péter
2011. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Plakátról letéphető reklámlap kavargott az aluljáró huzatában. Gondoltam, rápillantok, mielőtt megérdemelt pihenőhelyére, a kék szájú kukába küldöm: „Rajzold le a saját übersztorid!” – hirdette a szürkészöld lakkpapír. A szöveget láttam aztán óriásplakáton is, ott épp egy érintőképernyőst lazán lengető, dekázó fiú osztja meg rajta übersztoriját valakivel. Elhatároztam, megírom a magam übersztoriját. Ugyan nem a hirdető cég reményei szerint, ott a we are young kirobbanóan eredeti témáját kell „übersztorinkkal überelni”, nota bene, következetesen rövid ü-vel.
Őszintén szólva lassan már az sem érdekel, kikben és miért fogannak meg oly vészes gyakorisággal ezek a hirdetéseken élősködő nyelvi kimérák, sőt már az se lep meg, hogy ennek a konkrét szörnynek a fara anglomán, a feje meg germán. Csak egész csendesen jegyzem meg, hogy senki se csodálkozzék, ha ennek hamarosan folytatása lesz a kis- és nagyobb iskolások nyelvi fordulataiban, mert ők, akik istenítik a legeslegújabb mobilokat, nyilván az azokat dicsőítő papírlepedők mellett sem mennek el közönyösen.
A jelenség lényege persze nem a nyelv kerékbetörésében – az csak nemkívánatos „mellékhatás” –, hanem a mindenáron való figyelemmegragadásban van. Egy cél lebeg az áhítatos PR-munkás szeme előtt, hogy bármi áron felkeltse az egyre reklámrezisztensebbé váló fogyasztó figyelmét. Ezért kell a vulgáris elem, és ezért kell a sok mega-giga-hiper-szuper is. Csakhogy ami a latinból meg a görögből az angol farvizén PR-polgárjogot nyert, az már nemcsak fokozhatatlan, hanem lassan egy unott, levetett kabátra kezd hasonlítani. Ezért kell visszanyúlni a régi jó németes übereléshez, abban most és itt újra van sokkérték. Így hát folyamatosan és kényszeresen fokozódik minden, és ezáltal a legerősebb formák is hamar kiüresednek. Kezdetben vala a szatócsbolt meg a fűszerüzlet, aztán a múlt század közepétől jöttek az ABC-áruházak. Mikor ezt kinőttük, meg az ideológia is recsegni kezdett, megjelenhettek a szupermarketek. Akkor már az volt az előkelő, a régi meg zsenánt. Ma pedig egy fogyasztói őrületben felnövő gyerek csak elhúzza a száját, ha olyan szánalmas kis boltba viszik szülei, mint egy szupermarket, hiszen már minden tisztességes helyen van hipermarket. Kíváncsi vagyok, hogy ha ez a globális logisztikai őrület időben meg nem bukik, meddig kell várnunk a mega- és gigamarketek tömeges elterjedésére. Megastore már van mifelénk is, nem is egy… Harminc éve mifelénk egy Commodore 64 számítógép még nagy szónak számított, aztán azon kaptuk magunkat, hogy a kilobyte-okat kezdték leváltani a megabyte-ok, ma meg a tera már a gigákat ostromolja. Mindeközben a százméteres síkfutás világcsúcsa is javult néhány tizedmásodpercet, és több százszor dőltek meg az úszórekordok. Száz éve a faluban megálltak az emberek a szatócsbolt előtt, és elbeszélgettek egymással. Ma már csak idegesen félrepateroljuk az útból a másikat a hipermarket automatái közt tízszeresre nőtt guruló kosarunkkal, esténként pedig megabyte-okat küldözgetünk magánlevelekben. Ennyi adat tárolásához édesapám cégénél még többszekrénnyi technika kellett. Hogy boldogabbak lettünk-e ebben az egyre gyorsuló szuper-hiper-mega-giga-tera kiüresedésben, nem tudom. De talán nem is übersztori ez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.