Vasutassztrájk – Eredménytelenül zárultak a tárgyalások

Nem született megállapodás a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sztrájkköveteléséről a szakszervezet és a MÁV között hétfőn, a Herczog László közvetítésével folytatott tárgyaláson. Az egyeztetést kedden 14 órakor folytatják. • A bíróság elutasította a MÁV VDSZSZ elleni keresetét

MNO
2008. 02. 18. 18:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hétfői egyeztetést követően Gaskó István, a VDSZSZ elnöke elmondta, hogy a munkáltató a szakszervezet két követelésében – a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedés minden vasutas számára, illetve a 10 százalék többletbérfejlesztés a kiszervezett társaságoknál – továbbra sem lépett előbbre. A VDSZSZ elnöke megjegyezte: a szakszervezet ismét elmondta kompromisszumos javaslatát, miszerint több évre elhúzva is lehetne teljesíteni mindkét követelést, ez jelentős mértékben könnyítené a források biztosítását.

Valótlannak nevezte a VDSZSZ elnöke, hogy 6,1 milliárd forintba kerülne a 10 százalékos kihelyezési pótlék, hiszen ennek az összegnek a feléből is kijövő konstrukciót ajánlottak. Számításuk szerint a 10 százalék többletfejlesztést 3 milliárd forintból meg lehetne oldani, hiszen el tudnák fogadni a munkaidő csökkenéséből adódó béremelést. A MÁV Cargo-privatizációból való részesedés 8,7 milliárd forintból teljesíthető lenne. Gaskó István elmondta: a közvetítő kérésére a MÁV-tól írásban megkapták a szakszervezeti követelésre vonatkozó munkáltatói választ. Ebben jó néhány dolgot pontosítottak, például tudni lehet, hogy a MÁV már nem tekinti „bűncselekménynek” a MÁV Cargo privatizációs bevételéből történő kifizetést munkavállalók számára. A közvetítő kérte a MÁV-tól, hogy jelölje meg azt a joghelyet, amely tiltaná a privatizációs árbevételből való részesedés kifizetését azoknak a munkavállalóknak, akik nem a MÁV Cargónál dolgoznak. A VDSZSZ elnöke szerint a MÁV tárgyalói magatartása, érvelése békésebb, nem annyira konfliktusos, mint korábban volt.

Kedden lejár a határidő, ameddig a szakszervezet vállalta, hogy közvetítő bevonásával, szabályok szerint tárgyalnak és azalatt nem sztrájkolnak. Gaskó István elmondta: reméli, a keddi tárgyaláson a munkáltató elmozdul az álláspontjáról, ha nem, akkor a szakszervezet az összes körülmény mérlegelése után dönt, hogy folytatja-e és mikor a sztrájkot. Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás-igazgatója, a MÁV tárgyaló delegációjának vezetője a hétfői egyeztetés után elmondta: a MÁV a szakszervezetnek átadott írásos anyagban összefoglalta a hátterét, hogy miért nem tartják indokoltnak a bérfejlesztésen túl a kiszervezett társaságoknál a többletbérfejlesztést. Bemutatták azokat a körülményeket, hogy a korábban kiszervezett cégeknél más feltételek közé kerültek a korábbi MÁV-os dolgozók, a mostani kiszervezésnél – a MÁV-Startnál, a MÁV Trakciónál és a MÁV Gépészetnél – a korábbi kollektív szerződésben megmaradtak a szociális feltételek.

A MÁV Cargo privatizációs bevételéből elvárt egyszeri kifizetéssel kapcsolatos igényről a munkáltató gazdasági számításokon keresztül mutatta ki, hogy miért nem tartja indokoltnak. A MÁV szerint az idei és a következő két évi gazdálkodás szoros és költségtakarékos intézkedéseket követel. A munkáltató a korábbi évek kedvezőtlen feltételei között is biztosította az elfogadható mértékű béremelést – mondta Zsoldos Marianna. A MÁV számítása szerint a 10 százalék többletbérfejlesztés a kiszervezett három társaságnál bruttó kifizetés esetén 6,1 milliárd forintba, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedés minden vasutas számára nettó fizetés esetében 8,5 milliárd forintba, bruttó kifizetésnél 20 milliárd forintba kerülne.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.