A hétfői egyeztetést követően Gaskó István, a VDSZSZ elnöke elmondta, hogy a munkáltató a szakszervezet két követelésében – a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedés minden vasutas számára, illetve a 10 százalék többletbérfejlesztés a kiszervezett társaságoknál – továbbra sem lépett előbbre. A VDSZSZ elnöke megjegyezte: a szakszervezet ismét elmondta kompromisszumos javaslatát, miszerint több évre elhúzva is lehetne teljesíteni mindkét követelést, ez jelentős mértékben könnyítené a források biztosítását.
Valótlannak nevezte a VDSZSZ elnöke, hogy 6,1 milliárd forintba kerülne a 10 százalékos kihelyezési pótlék, hiszen ennek az összegnek a feléből is kijövő konstrukciót ajánlottak. Számításuk szerint a 10 százalék többletfejlesztést 3 milliárd forintból meg lehetne oldani, hiszen el tudnák fogadni a munkaidő csökkenéséből adódó béremelést. A MÁV Cargo-privatizációból való részesedés 8,7 milliárd forintból teljesíthető lenne. Gaskó István elmondta: a közvetítő kérésére a MÁV-tól írásban megkapták a szakszervezeti követelésre vonatkozó munkáltatói választ. Ebben jó néhány dolgot pontosítottak, például tudni lehet, hogy a MÁV már nem tekinti „bűncselekménynek” a MÁV Cargo privatizációs bevételéből történő kifizetést munkavállalók számára. A közvetítő kérte a MÁV-tól, hogy jelölje meg azt a joghelyet, amely tiltaná a privatizációs árbevételből való részesedés kifizetését azoknak a munkavállalóknak, akik nem a MÁV Cargónál dolgoznak. A VDSZSZ elnöke szerint a MÁV tárgyalói magatartása, érvelése békésebb, nem annyira konfliktusos, mint korábban volt.
Kedden lejár a határidő, ameddig a szakszervezet vállalta, hogy közvetítő bevonásával, szabályok szerint tárgyalnak és azalatt nem sztrájkolnak. Gaskó István elmondta: reméli, a keddi tárgyaláson a munkáltató elmozdul az álláspontjáról, ha nem, akkor a szakszervezet az összes körülmény mérlegelése után dönt, hogy folytatja-e és mikor a sztrájkot. Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás-igazgatója, a MÁV tárgyaló delegációjának vezetője a hétfői egyeztetés után elmondta: a MÁV a szakszervezetnek átadott írásos anyagban összefoglalta a hátterét, hogy miért nem tartják indokoltnak a bérfejlesztésen túl a kiszervezett társaságoknál a többletbérfejlesztést. Bemutatták azokat a körülményeket, hogy a korábban kiszervezett cégeknél más feltételek közé kerültek a korábbi MÁV-os dolgozók, a mostani kiszervezésnél – a MÁV-Startnál, a MÁV Trakciónál és a MÁV Gépészetnél – a korábbi kollektív szerződésben megmaradtak a szociális feltételek.
A MÁV Cargo privatizációs bevételéből elvárt egyszeri kifizetéssel kapcsolatos igényről a munkáltató gazdasági számításokon keresztül mutatta ki, hogy miért nem tartja indokoltnak. A MÁV szerint az idei és a következő két évi gazdálkodás szoros és költségtakarékos intézkedéseket követel. A munkáltató a korábbi évek kedvezőtlen feltételei között is biztosította az elfogadható mértékű béremelést – mondta Zsoldos Marianna. A MÁV számítása szerint a 10 százalék többletbérfejlesztés a kiszervezett három társaságnál bruttó kifizetés esetén 6,1 milliárd forintba, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedés minden vasutas számára nettó fizetés esetében 8,5 milliárd forintba, bruttó kifizetésnél 20 milliárd forintba kerülne.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.