– A közelmúltban meglehetősen sok olyan, politikustól származó Facebook-bejegyzés volt, ami kisebb vihart kavart, például egy esetben Vágó Gábor „letahózta” Zagyva Gyulát, vagy a szocialista Lukács Zoltán „tolvaj libsikről” írt Rózsa Mihály volt SZDSZ-es politikus virtuális falán. Mondhatjuk, hogy a közösségi média és azon belül a Facebook kikerülhetetlen eleme lett a politikai kampánynak?
– Ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy a Facebook nélkül lehet-e választásokat nyerni, akkor azt mondom, hogy lehet. Ez alapján a válaszom nem, nem kikerülhetetlen elem, inkább finomhangolásnak nevezném. Abban az értelemben nehezen megkerülhető – és ez már stíluskérdés –, hogy aki nincs ott a Facebookon, az nem korszerű párt. Mivel a Facebook ma nagyon divatos kommunikációs eszköz, ezért jelen kell lenned rajta. Másrészről tagadhatatlan, hogy azoknak a politikusoknak, aki kiszorulnak a média fősodrából, ez egy alternatív megjelenési felület. Elérés szempontjából fontos, hogy nagyon sok fiatal ott van a Facebookon, az ifjúság megnyerése pedig stratégiai jelentőségű, hiszen esetükben a szavazók következő, belépő generációjáról beszélünk. Ezen túlmenően a Facebook dobbantó, pszeudocsatorna nagyon sok politikus és párt kezében. Vagyis elsősorban nem az a cél, hogy az ottani közönséget elérjék, velük közöljenek valamit, hanem hogy a facebookos bejegyzéseikkel bekerüljenek a mainstream médiába. Az említett viharos megnyilvánulások az újságírói sztenderdek miatt általában nem hangozhatnak el egy televíziós vagy rádiós műsorban. Ezzel szemben a közösségi portálon ezeket a nyelvi és stiláris konvenciókat át lehet hágni, úgyhogy a „letahózás” és a „tolvaj libsizés” sok esetben a figyelemfelkeltés módszere.
– Néha a közszereplők, miként ön is mondta, jobban elengedik magukat, mint például egy tévéműsorban vagy sajtótájékoztatón. Szükséges-e valamiféleképpen moderálniuk magukat a Facebookon a politikusoknak?
– A politikusok egy része bizonyos értelemben egyszemélyes hírügynökségként használja a Facebookot. Van, aki inkább hivatalos álláspontot ad, és van olyan, aki a politika formális közegét öszszemossa a magánélettel. Akármelyik utat is kövessék, én azt gondolom, hogy egy profi politikus egyben színész, és neki a Facebook színpad. Minden, ami ott történik, a dramaturgia része. Az, hogy valaki jobban elengedi magát, szintén a szerepjáték része. A közösségi médiában nincs olyan interakciós válaszkényszer, mint egy azonnaliságot kívánó műsorban. Egy bejegyzés elkészítése a Facebookon nem tudattalan cselekvés eredménye, normális esetben nagyon is átgondolt. Ebből következik az, hogy szerintem a legtöbbször az is tudatos, ha valaki olyan kifejezéseket, olyan nyelvet használ, olyan témákkal áll elő, amelyeket mások oda nem illőnek, szokatlannak vagy elhibázottnak gondolnak. Furcsa, de miközben a Facebook egy nagyon gyors kommunikációs eszköz, sokszor kevésbé spontán, mint a hagyományos média.














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!