Elkészítette a felsőoktatási államtitkárság az ágazati stratégia reformintézkedéseit lehetővé tevő jogszabályi módosításokat – értesült a Magyar Nemzet. – A felsőoktatási törvény módosításának tervezetét a héten az Emberi Erőforrások Minisztériumán (Emmi) belül kezdik egyeztetni, majd április közepén véglegesíti a Felsőoktatási Kerekasztal, hogy aztán legkésőbb májusig a parlament elé küldhessék az anyagot – mondta el Maruzsa Zoltán felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, aki szerint az a cél, hogy a változtatásokat az Országgyűlés tavaszi ülésszakán, vagyis még június közepe előtt elfogadják.
A fő fejlesztési irányokat 2030-ig kijelölő ágazati stratégia értelmében törvénymódosítással teszik például lehetővé, hogy azonos fenntartójú egyetemek és főiskolák egymás infrastruktúráját használva közös képzéseket indíthassanak. Bekerül a törvénybe az is, hogy a képzések kezdetekor és végén speciális kompetenciatesztet íratnak a hallgatókkal, hogy láthatóvá váljon, ki milyen fejlődést ért el.
A jövőben könnyebb lesz elveszíteni az állami ösztöndíjat, mert újraszabályoznák a támogatott és önköltséges helyek közti átsorolást. A fizetős hallgatók ezzel jól járnak, mert ha elég szorgalmasak, akkor a mostaninál több esélyük lesz menet közben átkerülni az ingyenes képzésbe. Várhatóan rendeletben írják majd elő, hogy 2020 után középfokú nyelvtudás nélkül nem lehet felvételizni, de rögzítenék azt is, hogy a jövőben minden felsőoktatási intézmény köteles lesz működtetni tehetséggondozási programot.
A stratégia szerint törvényi pontosítás szükséges ahhoz, hogy bevezessék az oktatók és kutatók teljesítményértékelési, illetve minőségbiztosítási rendszerét, valamint hogy a mostaninál több gyakorlati szakembert vonhassanak be az oktatásba. A rektoroknak és kancellároknak külön irányítási, értékelési, illetve motivációs rendszert dolgoznak ki.
A határon túli szakemberhiány pótlása érdekében pedig kiküldetési rendszert dolgoznak ki. A módosítással 3-6 éves docensi, professzori kiküldetéseket tennének lehetővé úgy, hogy az érintettek a külhonban töltött idő alatt továbbra is főállású foglalkoztatottnak minősülnek az anyaintézményükben.