Kevesebben vesznek részt a felsőoktatásban

Egyre növekszik a gimnáziumi képzés súlya a középfokú oktatásban.

Hutter Marianna
2016. 04. 30. 16:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A KSH szerint a felsőoktatási intézményekbe járók számának nagyobb fokú csökkenése mögött egyrészt az egyetem és főiskola iránti mérséklődő érdeklődés, másrészt a területet érintő kormányzati intézkedések állnak. A hat évvel ezelőtti adatokkal összehasonlítva összesen 18 százalékkal kevesebben járnak a felsőfokú oktatási intézmények nappali és nem nappali képzéseire. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi évre 295 ezerre csökkent a hallgatói létszám.

A felsőoktatásban részt vevők csökkenő számát több tényezőre vezette vissza lapunknak nyilatkozva Gulyás Tibor, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke.

A demográfiai okok mellett megjegyezte, hogy nem lehet elmenni a társadalompolitikai összefüggések mellett sem, nevezetesen hogy az első generációs értelmiségiek száma alacsony továbbra is, amin változtatni kell. A HÖOK éppen a hozzáférhetőség növelése érdekében szeretné elérni a jelenlegi ösztöndíjrendszer reformját és azzal egyidejűleg a hallgatók juttatásainak emelését.

A KSH jelentéséből ugyanakkor az is kiderült, hogy Magyarország egyik uniós célkitűzését – mely szerint 30,3 százalék legyen a 30 és 34 éves népességben a felsőfokú végzettségűek aránya – sikerült túlteljesíteni, 2015-re 34,9 százalék volt az arány. Az adatok alapján a gimnázium súlya növekvőben van, a középfokú oktatásban részt vevők 40 százaléka választja ezt a képzési formát, mintegy 181 ezren. Ezzel gyakorlatilag utolérték a szakközépiskolákat, amelyeket tavaly 183 ezren választottak.

Ugyanakkor jelentősen csökkent a szakiskolába járók száma, tavaly már csak 88 ezer diák járt ebbe a képzési formába, míg a 2010/11-es tanévben ez a szám még 139 ezer volt. Szenes György, a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnöke szerint ennek több oka is van. Egyrészt leszállították a tankötelezettséget 18-ról 16 évre, másrészt a szakiskolai képzés is rövidebb lett, a korábbi 4 helyett 3 év. A csökkenő tendenciához az is hozzátartozik, hogy a szülők és a gyerekek is tudják: a munkaerőpiacon érettségit adó iskolával versenyképesebbnek lehet lenni. A szakközépiskolák esetén a bizonytalanság jelenti a problémát, miután a kormány szeptembertől szakgimnáziummá kívánja átalakítani őket, de ennek konkrét részleteiről még nincsenek értesülései sem a tanároknak, sem a szülőknek.

Nahalka István oktatáskutató többek közt azt emelte ki az adatokból, hogy aggasztó a korai iskolaelhagyók aránya. Bár a tavalyi 11,6 százalékos arány csak 0,2 százalékkal rosszabb az előző évinél, 2010 óta növekvő tendenciát mutat. Míg az uniós átlag 10-12 éve még rosszabb volt a magyarországinál, 2015-re már 10,9 százalékra javult. Korai iskolaelhagyóknak azokat a 18–24 éves fiatalokat tekintik, akiknek legfeljebb alapfokú végzettségük van, és nem vettek részt sem iskolarendszerű oktatásban, sem felnőttképzésben. A mutató 10 százalék alá csökkentése az Európa 2020 stratégiai célkitűzései között szerepel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.