Május elseje visszanyerheti eredeti célját

Ma már a magyar társadalom azon csoportjai is elégedetlenek a helyzetükkel, amelyek rendelkeznek érdekvédelemmel.

Molnár Csaba
2016. 05. 01. 4:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éppen kétszáz évvel ezelőtt, 1816-ban jelent meg a szociális érzékenységéről ismert brit gyártulajdonos, Robert Owen esszékötete A társadalom új felfogása címmel. Munkájában Owen a közösség felelősségét hangsúlyozta az egyén fejlődését illetően, mondván: az ember jellemét a körülmények alakítják, ezért hibáiért nem terheli kizárólagos felelősség. Ebből a felismerésből vonta le Owen a következtetést, miszerint az ember maga jobbá válik, ha gyerekkorától megfelelő hatások érik.

A brit gyáros a gyakorlatba is átültette elveit. A munkások gyermekei számára iskolákat nyitott, és 1817-ben elsőként fogalmazta meg a nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás elven működő társadalmi eszmét. Karl Marx 1867-ben megjelent, A tőke című művében is ezt a gondolatiságot képviselte. A német közgazdász szerint nem célravezető növelni a munkaidőt a termelés érdekében, az ugyanis nemcsak a munkások erkölcsi és fizikai állapotát teszi tönkre, de végül magának a munkaerőnek a kivérzéséhez vezet.

Bár a piac végül a munkát és a szabadidőt összemosó, „24 órás” fogyasztói társadalmat teremtette meg, vannak tudományos eredmények, amelyek igazolták Owen és Marx aggályait. A brit orvostudományi folyóirat, a The Lancet tavaly megjelent tanulmánya szerint a túlórával egyenes arányban emelkedik az agyvérzés kockázata, de a 24 órás társadalom a dolgozók morálját is aláássa. Tudományos közhely, hogy a túlzott munka a teljesítmény drasztikus csökkenéséhez vezet, miközben kimutatták azt is, hogy a kultúrafogyasztás kedvezően hathat a lakosság egészségügyi statisztikáira is.

Manapság az emberek hajlamosak megsértődni, ha munkásnak nevezik őket, pedig a társadalom tömegét továbbra is a bérből élők teszik ki – véli Konok Péter történész, a baloldali radikalizmusok kutatója. Ez pedig probléma, hiszen így a dolgozók korábban évtizedek alatt elért, hatékony érdekérvényesítése mára meggyengült. A történész május elsejének történelmi jelentőségét kutatta, a munka ünnepének ugyanis, ha megváltozott formában is, de a mai napig szimbolikus ereje van.

1886-ban anarchisták a nyolcórás munkanap bevezetéséért szerveztek nagygyűlést Chicagóban, majd kivégezték a szervezőket – folytatja Konok Péter. Az internacionálé ezután döntött úgy 1890-ben, hogy minden évben május elsején emlékeznek erre az eseményre. A magyar munkásság a kezdetektől csatlakozott a mozgalomhoz, míg azonban az első évtizedekben a szerveződés célja a dolgozói érdekek melletti tömeges fellépése volt, a szocialista pártállam 1945-ös kiépülését követően a Rákosi-éra hatalmi demonstrációra használta. Fordulatot hozott Kádár János kinevezése. 1957-et követően nem kötelező, inkább javasolt volt a felvonulás május elsején, s a hangulata is az ünneplésre és nem a politikai tartalomra összpontosult.

A hatalom mindig tisztában volt az ünnep jelentőségével – ezt már Székely Gábor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem történészprofesszora mondta lapunknak. Napjainkban Magyarországon az ünnepnek egyre nagyobb jelentősége van. Székely Gábor szerint ugyanis hosszas apátia után ismét megmozdult a dolgozók tömege. A pedagógussztrájkok, a taxistüntetések jelzik, hogy már nemcsak a hajléktalanok és a közmunkákból élők elégedetlenek, hanem a társadalom azon csoportjai is, amelyek rendelkeznek érdekvédelemmel. A következő években május elseje talán visszanyeri egykori célját: a társadalmi szerveződések motorjává válhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.