Az okostelefonunkon egy applikáció segítségével megvesszük a havi BKV bérletet, amely egyetlen QR kód. Ha első ajtónál kell felszállnunk a buszra, trolira, az ajtónál a kódot egy leolvasó elé tesszük, amely így egy jól felismerhető animációt generál a telefon kijelzőjén, ez alapján állapítja meg a vezető, hogy érvényes-e a bérletünk. Az azonosító animáció járatonként, sőt minden járaton bizonyos időközönként is változik, hogy ne lehessen hamisítani. Ez nem a jövő, Budapesten már ma is így közlekednek, akik a mobiljegyet választják.
Miért jobb a mobil?
– A fiatalok számára már természetes, hogy mindent a mobiljukon keresztül intéznek, ha egy szolgáltató nem kínál ilyen lehetőséget, könnyen átmennek a konkurenciához – mondta a Magyar Nemzetnek Veres Mihály, a BKK számára a Közlekedési Mobiljegy elnevezésű alkalmazást kifejlesztő Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Vezérigazgatója. – A felhasználók között sok a bizonytalan, és van egy szűk réteg, amely teljesen elutasítja a mobilos vásárlást. Őket igyekszünk megnyerni a jövőben, és hozzáteszem, könnyebb a dolgunk, mint másfél évvel ezelőtt, mert a járványügyi helyzet alatt jelentősen nőtt például azoknak az időseknek a száma, akik a papír alapú helyett az online bérletet választották. A fertőzéstől való félelem, úgy tűnik, erősebb volt, mint a mobilos vásárlással szembeni fenntartások – fogalmazott.

A nemzeti mobilfizetési rendszer 2014-ben jött létre azzal a céllal, hogy egységesítse az olyan szolgáltatások rendszerét és díjszabását, mint a parkolás, a közösségi közlekedés, az autópálya-matrica vásárlás. A rendszerbe ráadásul kisebb szolgáltatók is be tudnak csatlakozni, és ezt meg is teszik: parkolóházak, helyi közlekedési szolgáltatók például. A fizikai üzemeltetést a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. végzi. Mobil közlekedési jegyet először a ferihegyi repülőtérről induló 100E buszjáraton használtak, majd ennek sikere nyomán kezdték használni országosan a helyi és helyközi közlekedésben.
– A mobilos jegyértékesítés egyszerűen olcsóbb, mint automatákat kihelyezni, ami rendkívül eszköz- és szervizigényes – mondta a vezérigazgató. Hozzátette: a jövő mindenképpen a mobil fizetésé, persze muszáj más lehetőséget is kínálni, hiszen nem mindenkinek van mobilja, vagy nem használja vásárlásra, tehát kizárólagos módszer egyelőre nem lesz.
Lehet választani
Ha utasként mobiljegyet kívánunk venni, több lehetőségünk is van. Letölthetjük az eddig tárgyalt Közlekedési Mobiljegy applikációt, vagy mivel a szolgáltatást viszonteladók is értékesítik, választhatunk például a Simple, a Telenor vagy a Voxpay applikációi között. Ugyanazt a bérletet kapjuk ugyanannyi pénzért, csupán a szolgáltatás módja más: például másik banki szolgáltató áll az ügylet mögött, más a számlázás stb.
– Természetesen mi is folyamatosan figyeljük a felhasználói észrevételeket, és be is építjük azokat a fejlesztésekbe – magyarázta lapunknak Veres Mihály. – Sokat elárul - folytatta - , hogy az IOS felhasználók körében több mint kétszer jobb az értékelésünk, mint az Androidos felhasználók körében. Azon dolgozunk, hogy mindkét felhasználói kör elégedett legyen, sőt most már együttműködünk a Huawei-jel is.
A kitartó munka eredményét mindenesetre jól mutatja, hogy a nemzeti mobilfizetés rendszer létrejötte óta a társaság 38 ezerről 644 ezerre növelte ügyfelei számát, a mobilfizetési platform szolgáltatásait pedig már több mint 5,5 millióan veszik igénybe.
Vonaljegy állatkerti belépővel
Veres Mihály szerint a fejlesztési lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen, az okosváros kialakítása felé haladva számtalan új ötlet valósítható meg, ami összetettebbé és rugalmasabbá teszi a rendszert. Az a kérdés, hogy az olyan partnerek, mint például a fővárosi önkormányzat, mit rendelnek meg.
– Szorosan együttműködünk a szolgáltatókkal. Emellett saját innovációs csapatunk van, az állami vállalatok közül talán elsőként hoztunk létre ilyet 2013-ban. Ez a csapat részt vett az unió digitális stratégiájának kidolgozásában, most pedig egy olyan V4 projektben veszünk részt, amelynek eredményeképpen az érintett országokon belül utazók az otthon megszokotthoz hasonlóan kaphatnak adatokat és szolgáltatásokat a mobiljukon keresztül - fogalmazott a vezérigazgató, aki azt is elmondta, hogy mivel belépőjegyek értékesítésére is van már rendszerük, most lehetőség nyílik csomagok értékesítésére.
– Egy állatkerti belépő mellé csomagban lehet kínálni a BKV jegyet. De dolgozunk például olyan csomag kialakításán is, amelyben a vevő a Hungexpo belépőhöz kap jegyet a közösségi közlekedésre, illetve olyanon is, amely a parkolás díját és BKV bérletet kínálja együtt, ezzel segítve a P+R rendszer erősítését. Ismétlem, bármit meg lehet csinálni, a kérdés az, hogy az adott megrendelő, ebben az esetben a városvezetés, mit szeretne bevezetni, alkalmazni – magyarázta.