Növekszik a technikumok és a szakképző intézmények népszerűség és színvonala – fejtette ki lapunk kérdésére Pölöskei Gáborné szakképzésért felelős helyettes államtitkár. A duális képzés előnyei között említette egyfelől a diákok által megkereshető munkadíjat, másfelől pedig azt, hogy innen könnyebben lehet felsőoktatási intézménybe jutni. A diákok körében a legkeresettebb ágazatok közé tartozik a gép-, a járműipar, és a gépgyártás. Felhívta a figyelmet arra is, hogy február 22-ig kell eldönteni, hol szeretnék folytatni tanulmányaikat az általános iskolát befejező tanulók.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Emelkedik a színvonala és növekszik a népszerűsége az új középiskolai szakképzési formáknak – számolt be Pölöskei Gáborné, a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára egy lapunknak adott interjúban.
Mint tájékoztatott, az egyik legfontosabb újdonság a rendszerben, hogy a továbbtanulók és szüleik két új iskolatípus közül tudnak választani. Az egyik az ötéves technikum, amely érettségit és okleveles technikusi végzettséget ad, emellett pluszpontokat is lehet szerezni a felsőoktatási felvételihez. A másik típus a hároméves szakképző iskola, amellyel a tanuló egy biztos megélhetést jelentő szakmát tud elsajátítani.
Ahogy a helyettes államtitkár fogalmazott: „Itt képezzük az igazi mesterembereket.” Pölöskei Gáborné hangsúlyozta, hogy az új rendszerben az általános iskola befejezése után nem kell szakmát választani, hanem elég csak egy ágazatot megjelölni. A diákok a technikumban két évig, a szakképző intézményben pedig egy évig ágazati alapozót tanulnak, a konkrét szakmát csak ezt követően kell megjelölni. Az első időszakban a gyerekek elsajátítják az adott ágazat legszükségesebb kompetenciáit, elsősorban közismerettel foglalkoznak. Itt még kevesebb a gyakorlat, az a cél, hogy megismerjék az ágazatokat és az ahhoz tartozó szakmákat, A szakmaválasztás így kitolódott és megalapozottabbá vált, aminek pozitív hatásait az eddigi felmérések és tapasztalatok is igazolják – fejtette ki a helyettes államtitkár.
A technikumban a tanulókat kifejezetten az érettségire és a szakmára készítik fel. Az érettségi vizsga tartalma és tárgyai megegyeznek a gimnáziumi érettségiével, tehát nem tanulnak mást és nem tér el az óraszámuk történelemből, magyarból, matematikából vagy akár idegen nyelvből. A szakképzésben ezt erősítik a szakmai ismeretekkel – fűzte hozzá.
Kiemelte, hogy a gyermek bármelyik iskolatípust is választja, mindegyiknél egy általános szakképzési ösztöndíjban részesül. Ennek a havi összege a szakképzőben 16 ezer forint egy éven keresztül, míg a technikumban nyolcezer forint két éven keresztül.
Pölöskei Gáborné hangsúlyozta: a diákok szakmai oktatása lehetőség szerint duális képzésben valósul meg. Ilyenkor tanulószerződésben vannak az iskolával, ugyanakkor a vállalattal már munkaszerződést kötnek. Ezeken az évfolyamokon a tanulók már jelentősebb juttatást kapnak munkadíj formájában, ami 100–168 ezer forint közötti összeget jelent. Fontos, hogy a szakképzést aktuális tartalmakkal kell megtölteni a gazdaság igényeinek kiszolgálásához, ezért működnek együtt a képzési intézmények a vállalatokkal. Ennek révén céges ismeretek és az új technológiák is beépülnek az oktatási rendszerbe, amitől különlegesebb és vonzóbb lesz a szakképzés.
A helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy a rendszerek között jelentős az átjárhatóság, tehát a szakképzőből át lehet menni technikumba, ahonnan a tanulók könnyen kerülhetnek akár felsőoktatási intézménybe is.
Azoknak, akik már biztosak a pályaválasztásban, az okleveles technikusi képzés lehet a jó döntés. Ez az új képzési forma az egyetemek előszobája. Lényege, hogy a tanulók a technikum és egy felsőoktatási intézmény által közösen kidolgozott, emelt szintű szakmai program alapján végzik a technikumot, amelyet követően tanulmányaikat automatikusan folytathatják az együttműködésben résztvevő felsőoktatási intézményben.
A hangsúly a gyakorlaton van
A technikumokban megszerezhető gyakorlati ismeret a vállalatokkal együtt lett kialakítva, így olyan tartalmakat oktatnak, amelyek frissek és hasznosak, valamint gyári környezetben alkalmazhatók. A képzés tartalmi megújításánál pedig az volt a cél, hogy a tanulók minél szélesebb körű gyakorlati és felhasználói ismereteket sajátítsanak el.
Új szemléletet jelent a projektoktatás is, amit a gyerekek nagyon élveznek. A képzési forma lényege, hogy a diákok kapnak egy projektet, amit egy adott határidőig kell megoldaniuk. A feladat sokféle tantárgyból áll össze, ugyanakkor elmossa a tantárgyak közötti határokat.
A projekt végére a résztvevők előállítanak egy terméket, amelynek hasznát tudják venni a mindennapi életben.
Pölöskei Gáborné kiemelte: a tanárok munkáját segíti az a kompetenciamérés, amit szeptemberben végeznek a diákok rendszerbe kerülésekor, azt vizsgálva, hogy milyen egyéni készségfejlesztésekre lehet szükség.
Hozzátette, jelentősen javult a szakképzésbe kerülők tanulmányi eredménye a négy évvel ezelőtti szinthez képest.
Van olyan technikum, ahová csak 4,3-as átlag felett vettek fel diákokat tavaly, és előfordult tízszeres túljelentkezés is. A fel nem vett diákok esetében az a cél, hogy lehetőség szerint egy, az ágazaton belül működő másik iskolában tudjanak továbbtanulni.
A legnépszerűbb ágazatok kapcsán a helyettes államtitkár kiemelte: a gépipar, a járműipar, a precíziós gépgyártás és a mechatronika területén nagyon megnövekedett a felvételizők száma, hasonlóan az informatikához. A legnépszerűbb a turisztika–idegenforgalom, de szintén nagy érdeklődésre tart számot a gazdálkodásmenedzsment. A szakképzőkben ugyancsak egyre népszerűbb az építőipar és a kétkezi munka.
Mint mondta, egyre inkább az tapasztalható, hogy az általános tudás mellé egy szakma is elengedhetetlen. Az is megfigyelhető, hogy egyre gyakrabban jelentkeznek 30 éves kor körül a szakképzésbe. Ezért azt ajánlják a gyereknek, hogy ne várjanak sokáig, válasszanak most egy ágazatot, és a szakma megszerzése után még tovább mehetnek akár a felsőoktatásba, akár a munkaerőpiacra, képességeiknek és érdeklődésüknek megfelelően. Kitért arra is, hogy a szakképzési centrumban végzett képzés két szakma erejéig ingyenes, amit az állam biztosít. Ezt a lehetőséget érdemes felnőttként is kihasználni.
Pölöskei Gáborné szerint a cél az, hogy a gyerekek megtalálják a boldogulásukat a választott szakmájukon keresztül. Úgy látja, zajlik egyfajta átrendeződés, hiszen tavaly az általános iskola után tíz gyerekből már hat a szakképzést választotta. Mint arról beszámolt, felmérés készült a tanulók motivációjáról.
Meglepetésükre az első helyen nem az ösztöndíj szerepelt, hanem a diákokat érdeklő tartalmak. Ebből is jól láthatóan a legfontosabb az, hogy a diákokat érdekelje, amit tanulnak, ezáltal pedig erősödik a szakképzés társadalmi elfogadottsága.
A helyettes államtitkár végül arra hívta fel az érintettek figyelmét, hogy február 22-ig kell beadni a középiskolai jelentkezéseket, melyről az iskolák és a diákok minden információt megtalálhatnak az Innovatív Képzéstámogató Központ honlapján, az Ikk.hu-n.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.