Az önkormányzati választás kampányában és a nyári uborkaszezonban is komoly vitákat okoztak a budapesti közösségi közlekedésen tapasztalható állapotok. Vitézy Dávid korábbi főpolgármester-jelölt továbbra is kiáll a BKK-rendészet szükségesség mellett, míg a Karácsony Gergely vezette főváros és a BKK továbbra is elzárkózik a tervtől.
Éppen ezért lapunk kérdéseket intézet a BKK felé, azt szerettük volna megtudni, hogy miként garantálják a közösségi közlekedésen utazók biztonságát. Többek között arra voltunk kíváncsiak, hogy a járművek hány százaléka van bekamerázva, milyen szabályok szerint kell testkamerát viselnie a szolgálatban lévő jegyellenőröknek, és BKK-rendészet hiányában hány személyt foglalkoztat a szolgáltató, akik a rend fenntartásáért felelnek.
A BKK a válaszában kiemelte, a jelenlegi járműállomány hetven százaléka bekamerázott az új járművek beszerzésének köszönhetően, és minden további új beszerzésnél feltétel a kamera megléte, így a BKK az új járművek érkezésével folyamatosan növeli a fedélzeti kamerával rendelkező járművek arányát.
Azonban számos olyan vonal van a fővárosban, amelyen továbbra is kizárólag a régi, be nem kamerázott villamosok közlekednek. Ilyen többek között a belvárosban közlekedő 47-49-es és a 2-es villamosok vonala is. A BKK ugyanakkor magabiztos, és egy közvélemény-kutatással igyekszik bizonyítani, hogy továbbra is minden a legnagyobb rendben van a közösségi közlekedésen.
A 2023-ra vonatkozó, háromezer fő megkérdezésével végzett reprezentatív kutatás szerint az ügyfelek kilencven százaléka elégedett vagy nagyon elégedett a biztonsággal a közösségi közlekedés vonatkozásában
– emelte ki a lapunknak küldött válaszában a BKK, majd hozzátették, a válaszadók leginkább a járműveken elhelyezett kameráktól érzik magukat biztonságban, a biztonsági őrök jelenléte 32 százalékukat nyugtatja meg, míg a veszélyt jelző gomb megnyomásának lehetősége harminc százalék számára fontos.
Azonban azt nem közölték, hogy a kamerák a fent említettek szerint a járművek harminc százalékában továbbra sincsenek telepítve, biztonsági őröket pedig csak elvétve lehet találni a közlekedési eszközökön.
A testkamerák bevezetését és az első ajtós felszállási rend kiterjesztését többen szeretnék, mint a vészjelző gomb bevezetését a BudapestGO applikációban
– írta a BKK, reagálva Vitézy Dávid kampányban tett javaslatára, miszerint nyugati mintára a BudapestGO applikációt egy segélyhívó gombbal kellene ellátni.