A baloldali kötődésű közvélemény-kutatók az elmúlt hónapokban nyilvánvalóan egyeztetett, összehangolt manipulációs szándékú felméréseket tettek közzé, amelyeknek célja, hogy a 2026-os választásokra egyértelmű esélyesként pozícionáljak a Tisza Pártot. Ebbe a körbe tartozik a Medián is, amely szerdán, három nappal a nemzeti ünnep előtt, újabb felméréssel állt elő. A Hann Endre nevével fémjelzett cég márciusi kutatása szerint a választani tudó biztos szavazók körében a Tisza Párt 46 százalékon áll, míg a Fidesz támogatottsága 37 százalékos. A Medián november végén még 11 százalékos előnyt mért a Tiszának, ez most két százalékkal kevesebb, amit a kutatók a kormányfő évértékelő beszédében bejelentett, a társadalom széles körét kedvezően érintő intézkedéseknek tulajdonítanak.
A felmérés azonban egyértelműen hiteltelen, mint ahogy a korábbi hasonló eredmények is megalapozatlanok voltak, amire éppen az érintett baloldali kutatócégek egyes vezetői világítottak rá.
A Magyar Nemzet korábban részletesen beszámolt erről a manipulációs kerekasztalról, bemutatva, hogy tavaly októbertől szinte hétről hétre jelentek meg olyan pártpreferencia-kutatási eredmények, amelyekben a Medián, a 21 Kutatóközpont, a Publicus, a Republikon Intézet, a Závecz Research és az Idea Intézet Magyar Péter pártjának folyamatos erősödését és a kormánypártokkal szembeni vezetését állapították meg.
A saját felmérésüknek sem hisznek
Horn Gábor a saját közvélemény-kutatásának sem hitt – derült ki a Republikon Alapítvány kuratóriumi elnökének január végi nyilatkozatából. A Gyurcsány-kormány volt SZDSZ-es államtitkára január 23-án az ATV Start vendégeként beszélt az ellenzék 2026-os választási esélyeiről, az összefogás lehetőségeiről és a Tisza Párt jelenlegi társadalmi támogatottságáról is.
Horn Gábor szó szerint úgy fogalmazott: „Borzasztó nagy jelentősége van az országos hangulatnak. Ha a Tisza tényleg vezetne nyolc-tíz százalékponttal – mint ahogy szerintem nem vezet, én döntetlen körüli eredményt látok – akkor mindegy lenne.”
Önleleplező vallomások
A történtek nem előzmények nélküliek, hiszen már a 2022-es országgyűlési választások után leleplezték magukat a fent említett közvélemény-kutatók, amikor a 444.hu portál összeállításában nyilatkozva felfedték, milyen módszerrel igyekeztek befolyásolni a választópolgárok pártszimpátiáját. A 21 Kutatóközpont vezetője, Róna Dániel például arról beszélt, hogy a 2022-es választások előtt volt egy kutatói tanács nevű intézmény, amit az ellenzéki kampányközpont hozott létre.
– A központi kampánystáb hívott közvélemény-kutatókat, hogy beszéljék át, mi a helyzet – idézte fel Róna, aki maga is részt vett ezeken az egyeztetéseken. Azt is elismerte, hogy nem voltak megfelelő színvonalúak azok a kutatások, amelyek azt mutatták, hogy szoros a verseny a Fidesz és a baloldal között.