Hiányosságok vannak a sürgősségi ellátásban

A sürgősségi betegellátás folyamatosan hozzáférhető és magas szakmai színvonalú, ám sokat kell várakozniuk a betegeknek és sok esetben nem kapnak tájékoztatást — derült ki az Állami Számvevőszék ellenőrzéséből és az általuk készített felmérésből. A vizsgálat ugyanakkor megállapította azt is, hogy a mentés több szempontból javult, a lakosság pedig túlnyomórészt elégedett a mentők által végzett ellátással.

Magyar Nemzet
2019. 07. 13. 13:50
null
A vizsgált időszakban nőtt a mentőautók száma Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiányosságokat tárt fel a vészhelyzeti, vagyis sürgősségi betegellátás ágazati irányításában az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2015 és 2017 közötti időszakot érintő ellenőrzése. – A vészhelyzeti ellátás rendszere a betegek számára folyamatosan hozzáférhető volt, azonban nem volt biztosított, hogy megkapják az egészségi állapotuk indokolta időn belül az ellátást – összegezte az ellenőrzést az ÁSZ elnöke.

Domokos László törvénysértőnek nevezte, hogy a betegek túlnyomó részben nem kaptak tájékoztatást a sürgősségi betegellátótól az ellátási kategóriába besorolás eredményéről és a várható várakozási időről sem. Hozzátette: az e területet érintő, nagy nyilvánosságot kapott eseteket nem vizsgálta ki az ágazatvezetés a számvevőszéki ellenőrzés által érintett időszakban.

A vizsgált időszakban nőtt a mentőautók száma
Fotó: Teknős Miklós

Kitért arra is, hogy az ÁSZ reprezentatív lakossági véleményfelmérése alapján a betegek az ellátás szakmai színvonalával elégedettek voltak, ugyanakkor az ellátáshoz való hozzájutás időtartamát és a tájékoztatás elmaradását problémaként jelezték.

Németh Erzsébet, a számvevőszék felügyeleti vezetője hozzátette: a vészhelyzeti, vagyis a sürgősségi betegellátás – így a mentés, a háziorvosi ügyelet és a kórházi sürgősségi osztályok – elérhetők voltak a betegek számára.

Az ÁSZ megállapította azt is, hogy a mentés javítását célzó intézkedések – új mentőállomások építése, gépkocsik beszerzése, új mentésirányítási rendszer bevezetése – megvalósultak, ám a 15 percen belüli kiérkezés idejének aránya csökkent, hangsúlyozta a felügyeleti vezető, majd rámutatott arra, hogy az ellenőrzött időszakban a mentőgépkocsik száma 12,9 százalékkal nőtt.

Domokos László végezetül elmondta, hogy az ÁSZ lakossági kérdőíves felmérést is készíttetett a sürgősségi betegellátás témakörében. A válaszadók 72,2 százaléka elégedett volt a mentőszolgálat által végzett sürgősségi ellátással, 56,7 százalékuk úgy ítélte meg, hogy az ellátás számára elfogadható módon zajlott.

A kormányzat tavaly elkezdte a sürgősségi betegellátás átalakítását, ám a vizsgálat erre már nem vonatkozott. Az idén a sürgősségi ellátásban elindított változások és a betegek állapotának rangsorolását lehetővé tévő triázsrendszer bevezetése már részben összhangban van az ÁSZ jelentésében megfogalmazott javaslatokkal – hangsúlyozta Domokos László.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.