Itt az idő lerántani a leplet az adathalász applikációkról

Bármennyire hasznos az internet, sosem szabad megfeledkeznünk a veszélyeiről!

null

(Ne) töltsd le az alkalmazást!

Bármennyire hasznos az internet, sosem szabad megfeledkeznünk a veszélyeiről! Most éppen látszólagos csomagküldő szolgáltatók bombáztak minket SMS-ekkel. A csalók egy csomag érkezéséről értesítenek, ami lássuk be, karantén időszakban teljesen életszerű. Az SMS-ben lévő dinamikusan változó link átvezet minket egy igen meggyőző FedEx oldalra. Az oldal ezután egy csomagnyomonkövető alkalmazás letöltésére biztat. Ha követjük az utasítást, valóban érkezik telefonunkra egy nemvárt csomag. Adathalász trójai vírus képében. A vírus mindent megfertőz készülékünkön. Ennél is rosszabb, hogy továbbítja az eredeti SMS-t a névjegyzékünknek. A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet március 24-én riasztást adott ki az üggyel kapcsolatban.

Ha kaptál ilyen SMS-t, megnyitás nélkül töröld. Ha már letöltötted az alkalmazást, azonnal hajts végre egy gyári visszaállítást!

Mi is ez az egész pontosan?

Adathalász – angolul phishing – támadás elszenvedői lettünk. Olyan csalárd kísérlet ez, amely során a „halászok” ismert cégek álcája mögé bújva akarnak kicsikarni személyes adatokat. Célzottan utaznak felhasználónévre és jelszóra, születési helyre és dátumra, anyja lánykori nevére, bankszámlaszámra, PIN-kódra. A megszerzett információval azt csinálnak, amit akarnak. Felölthetik személyazonosságunkat, értékesíthetik adatainkat harmadik félnek, vagy egyszerűen megzsarolnak minket.

Leggyakoribb formája, mikor bankok nevében küldenek ki egy linkkel ellátott emailt vagy SMS-t. Az átirányított oldal kísértetiesen hasonlít az eredetihez, azonban a látszat csal!

A kép illusztráció
Fotó: Pexels

Ezekre az árulkodó jelekre figyeljetek!

  • A bankok, szolgáltatók a „Tisztelt Ügyfelünk!” megszólítást használják, és nem szoktak személyes adatokat bekérni.
  • A bankok nem küldenek csatolmányt.
  • Olyan információkat kérnek be, amiket az igazi szolgáltatónak már rég megadtunk.
  • Helyesírási hibák és magyartalan megfogalmazás, mindez idegen címről.
  • Sürgető üzenet visszautasíthatatlan ajánlattal.
  • Gyanús hivatkozások még gyanúsabb webcímmel.
  • Nem is a mi szolgáltatónk keres fel.
  • Az adathalászok kétszer is meggondolják, hogy Veled kezdjenek ki!

    Jobb félni, mint megijedni. Mindig a legnagyobb körültekintéssel járj el, ha csak egy csekély esélyt is látsz arra, hogy adathalászat célpontja lettél! Semmiképpen se kattints linkre vagy csatolmányra. Az email/SMS magában nem veszélyes, ettől nem kell félned. Mielőtt törlöd, mindenképpen jelentsd!

    Használj szolgáltatódnál, bankodnál kétlépcsős azonosítást! Ez az adatvédelmi beállítás minden komolyabb felhasználói fióknál elérhető. Lényegében annyit tesz, hogy a jelszó mellett szükséged lesz egy másik eszközre a bejelentkezéshez. Tény és való, így te is pár másodperccel később tudsz belépni fiókodba. Mégis inkább ez, mintsem, hogy lenullázzák a számládat, nem igaz?

    Végezetül, igyekezzünk folyamatosan fejleszteni digitális tudatosságunkat!

    Ha horogra akadtál

    Mivel nem tudhatod, pontosan mely adataidat lopták el, haladéktalanul módosítsd az összes létező jelszavadat! Értesítsd munkahelyedet, nehogy a végén rajtad keresztül az egész cég informatikai rendszerébe bejussanak. Amennyiben bankszámlával, pénzügyekkel kapcsolatos támadás ért, vedd fel a kapcsolatot bankoddal! Súlyos veszteség esetén pedig fordulj rendvédelmi szervekhez.

    A saját biztonságotok érdekében legyetek elővigyázatosak! Mindenképpen javasoljuk a kétlépcsős azonosítás beállítását. Hidd el, pár percet megér az életedből!

    Az eredeti cikket ITT érheti el.

    Kiemelt kép:

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.