Előkelő helyen a magyar „netgazdaság”

Jókora szeletét adja a hazai GDP-nek az internetes kereskedelem, a cégek azonban még mindig nem ismerték fel ezt a kitörési pontot.

Gabay Balázs
2012. 02. 15. 10:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A kilencvenes évek végén, a kétezres évek elején komoly forradalom zajlott le a világgazdaságban a produktivitás növekedése mentén – vágott a közepébe Strohmayer János (McKinzey & Co.). – A földgolyó tíz legfejlettebb országa majd 1,3 milliárd dolláros GDP-vel büszkélkedhet jelenleg, és ennek egyre nagyobb hányadát jelenti az internet által generált forgalom.” A tanulmány megállapította: az internethasználat elképesztő ütemben növekszik – nem csupán a fejlett, a felzárkózó államokban is –, és ez az emelkedés nem fog leállni a következő években sem, így hatalmas hirdetői, vállalkozói potenciál rejlik még benne. Ezt a magyar kormány is észrevette, tette hozzá. „Nem csak egy ösvény van persze, melyen keresztül ki lehet törni” – rögzítette Strohmayer.

Hetedik hely

Hogy milyen szerepet tölt be hazánk az internetes piacon? Indiát, Franciaországot is megelőzzük az internetnek a gazdasághoz való hozzájárulása terén – derül ki a McKenzie kutatásából. A listát Svédország vezeti az Egyesült Királyság és Dél-Korea előtt, Magyarország a rendkívül előkelő hetedik helyet foglalja el a 3,9 százalékos GDP-hozzájárulással. A pénzügyi tőke, az üzleti környezet, az infrastruktúra és a humántőke mind befolyásolja az index összetételét, az internetes ökoszisztéma ezen alkotóelemek mentén épül fel.

Alapvetően befolyásolja az internethasználatot, hogy a lakosság milyen készséggel kezeli a netes felületeket, avagy hogy milyen az internetes fizetési képesség az adott országban. A netes környezetet, az aktivitást és az infrastruktúrát tekintve hazánk jelenleg a közép-kelet-európai régió átlagán áll. Az internetes lakossági kiadások a teljes kiadási összeg egy százalékát adják. A Magyarország.hu oldalt 3,3 millióan látogatták 2011-ben, ami növekedést jelent.

Azok a hazai kis- és közepes vállalkozások, melyek ma Magyarországon hozzájárulnak a GDP-hez, úgy vélekedtek, hogy az internetes megjelenés javítja a piaci lehetőségeket, és a költségalapot is csökkenti komolyabb mértékben. Ezek tehát az előnyei a világhálós megjelenésnek.

Nyitniuk kell a vállalkozásoknak

„Magyarország lakosságának 68 százaléka internetezik jelenleg” – ragadta magához a szót Heal Edina. A Google magyarországi szakembere elmondta: legtöbben leveleznek, sokan használják a keresőmotorokat, és az emberek 90 százaléka az időjárás-előrejelzésre kíváncsi a világhálóra kapcsolódva. A vásárlás előtt a lakosság majd 90 százaléka interneten érdeklődik először. A vállalkozásokkal kapcsolatban rossz hír, hogy a kkv vezetőinek csupán 44 százaléka tartja fontosnak az internetes megjelenést, a többségnek nincs weboldala, nem blogol, és közösségi oldalakra sem regisztrált.

Ugyanakkor az is kiderült, a hazai kis- és közepes vállalkozások közül ma már naponta nyolcan hoznak létre saját honlapot a „Neten a cégem” kezdeményezésen keresztül – ingyenesen. Az elmúlt évek sikeres munkájának köszönhetően mintegy 10 ezer hazai cég csatlakozott a programhoz, ami jó alapot jelent a folytatáshoz. A Google-on 50 százalékkal nőtt a vállalkozások által elhelyezett reklámok száma, így megállapítható: megéri interneten hirdetni, sőt itt éri csak meg igazán. Azok az ügyfelek, akik e-kereskedelmet folytattak, harminc százalékos növekedést könyvelhettek el 2011-ben.

Sokan fizetnének kártyával, hiába

Surányi Tamás, a Budapest Bank termékmenedzsere fogyasztói és kereskedői szempontból közelítette meg a webkereskedelem kérdését. Az általa bemutatott, az Ipsos ISA által készített felmérés adatai azt mutatták, a megkérdezettek majd harmada rendszeresen, többségük alkalmanként vásárol interneten. Azok, akik hanyagolják ezt a vásárlási formát, elsősorban azért tesznek így, mert szeretik azonnal hazavinni a megvásárolt terméket. Surányi megerősítette: a vállalkozók több mint felének nincs még weboldala, nagyjából 10 százalék viszont a világhálós felület mellett webboltot is üzemeltet. A nyitottabb cégvezetők harmadával csökkentették a cég költségeit ily módon, és majd felével növelték bevételüket. Annak ellenére, hogy a vevők nagy része nyitott lenne az interneten való bankkártyás fizetésre, a webbolt-üzemeltetők egyelőre nem fejlesztik megfelelően ezt a szolgáltatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.