Új szerb légitársaság a láthatáron?

Szerbiának eltökélt szándéka, hogy megmenti a nemzeti légitársaságot, a Jat Airwayst, amely átszervezésének az elkövetkező négy hónap alatt, azaz a jelenlegi kormány megbízatásának lejártáig be kell fejeződnie.

WL
2012. 02. 06. 19:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezt fejtette ki hétfőn Milutin Mrkonjics, a szerb kormány közlekedési és energiaellátási minisztere Francois-Xavier Denio belgrádi francia nagykövettel folytatott megbeszélésén.

Nagy a felhajtás az utóbbi hetekben a magyar Malévhoz hasonlóan ugyancsak nagy múltú Jat Airways (az egykori Jugoszlávia JAT néven elhíresült légitársaságának jogutódja) körül.

„A Malév és a SpanAir után a JAT kerül a csőd szélére?„ – írta a minap az egyik belgrádi napilap, a szerb média pedig Cvetkovics miniszterelnököt idézte, aki szerint a szerb kormány senkit sem kíván „belerángatni a Jatba”. Ugyanakkor megerősítette, hogy több szerb befektetővel is tárgyalnak – közöttük egy tévés médiamogullal – arról, hogy közös erővel hozzanak létre egy új (szerb) légitársaságot, de „erre senkit sem kívánnak ráerőszakolni„. Egyébként senki se számítson arra, hogy ha beszáll az üzletbe „akkor az állam kedvezményezettje lesz” – szögezte le.

Tény viszont, hogy szerb üzletemberek közül többen is megerősítették érdeklődésüket a Jat Airways „megmentése„ iránt. Közöttük van Miodrag Kostics, az MK-csoport és Miroslav Bogicevics, a Farmakom MB tulajdonosa, valamint Miroslav Miskovics, a Delta-holding birtokosa. A szerb kormányfő – belgrádi sajtóhírek szerint – a PINK TV tulajdonosát, Zeljko Mitrovicsot is „megkereste”, aki viszont „anyagi gondokra„ hivatkozva elhárította a „beszállás lehetőségét” az üzletbe.

„Stratégiai partnert szeretnénk találni, és van is bizonyos érdeklődés„ – fogalmazott a szerb kormány közlekedési tárcájának vezetője.

Mrkonjics elmondta: ha a Jatot a szerb üzletemberekkel együttműködve húzzák ki a kátyúból, akkor az elképzelés szerint „egy újonnan létrehozandó légitársaságban a beruházások felét a szerb vállalkozók teszik le az asztalra, a másik felét pedig a szerb állam”. A 400 embert foglalkoztató új vállalat menedzsmentjének elsődleges feladata az lenne, hogy már az első évben pozitív mérleggel zárják az évet. „A fennmaradó tartozásokat egy külön program keretében rendeznék„ – jelentette ki Mrkonjics. Szerinte a rákövetkező 4-5 évben új és korszerű repülőgépek beszerzésére is lehetőség nyílna.

A francia nagykövettel folytatott megbeszélésen jelen volt Vladimir Ognjenovics, a Jat igazgatója is, aki elmondta, hogy a Jat Tehnika és a francia AirBus repülőgépgyártó közötti kapcsolatok „rendkívül jók, különösen azóta, hogy együttműködési jegyzőkönyvet írta alá a két cég”. A Jat első embere „egy esetleges stratégiai együttműködési szerződés megkötésének lehetőségétől„ sem zárkózott el.

A francia nagykövet ezek után azt firtatta, hogy „legkésőbb mikor esedékes a szerb légitársaság gépparkjának a lecserélése”, mire szerb tárgyalópartnerei azt válaszolták: „elképzelésük szerint Szerbia kezdetben lízingelné a gépeket, 2015-től pedig már hozzájuthatnának az új AirBus-okhoz, pontosabban négy darab A-319-eshez vagy 320-ashoz„.

Mindehhez azonban a szerb miniszter Párizs támogatását is kérte Szerbia uniós tagjelölti státuszának megadásához.

Egy újonnan felálló szerb nemzeti légitársaság gépparkjának cseréjében jó üzleti lehetőséget látva Moszkva is lépett: a Blic újság értesülése szerint hamarosan Belgrádba érkezik a Szuhoj orosz repülőgépgyár küldöttsége, hogy a Szuhoj Superjet 100-as utasszállító géppel varázsolja el a szerb üzletembereket és a kormány tagjait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.