Ezt fejtette ki hétfőn Milutin Mrkonjics, a szerb kormány közlekedési és energiaellátási minisztere Francois-Xavier Denio belgrádi francia nagykövettel folytatott megbeszélésén.
Nagy a felhajtás az utóbbi hetekben a magyar Malévhoz hasonlóan ugyancsak nagy múltú Jat Airways (az egykori Jugoszlávia JAT néven elhíresült légitársaságának jogutódja) körül.
„A Malév és a SpanAir után a JAT kerül a csőd szélére?„ – írta a minap az egyik belgrádi napilap, a szerb média pedig Cvetkovics miniszterelnököt idézte, aki szerint a szerb kormány senkit sem kíván „belerángatni a Jatba”. Ugyanakkor megerősítette, hogy több szerb befektetővel is tárgyalnak – közöttük egy tévés médiamogullal – arról, hogy közös erővel hozzanak létre egy új (szerb) légitársaságot, de „erre senkit sem kívánnak ráerőszakolni„. Egyébként senki se számítson arra, hogy ha beszáll az üzletbe „akkor az állam kedvezményezettje lesz” – szögezte le.
Tény viszont, hogy szerb üzletemberek közül többen is megerősítették érdeklődésüket a Jat Airways „megmentése„ iránt. Közöttük van Miodrag Kostics, az MK-csoport és Miroslav Bogicevics, a Farmakom MB tulajdonosa, valamint Miroslav Miskovics, a Delta-holding birtokosa. A szerb kormányfő – belgrádi sajtóhírek szerint – a PINK TV tulajdonosát, Zeljko Mitrovicsot is „megkereste”, aki viszont „anyagi gondokra„ hivatkozva elhárította a „beszállás lehetőségét” az üzletbe.
„Stratégiai partnert szeretnénk találni, és van is bizonyos érdeklődés„ – fogalmazott a szerb kormány közlekedési tárcájának vezetője.
Mrkonjics elmondta: ha a Jatot a szerb üzletemberekkel együttműködve húzzák ki a kátyúból, akkor az elképzelés szerint „egy újonnan létrehozandó légitársaságban a beruházások felét a szerb vállalkozók teszik le az asztalra, a másik felét pedig a szerb állam”. A 400 embert foglalkoztató új vállalat menedzsmentjének elsődleges feladata az lenne, hogy már az első évben pozitív mérleggel zárják az évet. „A fennmaradó tartozásokat egy külön program keretében rendeznék„ – jelentette ki Mrkonjics. Szerinte a rákövetkező 4-5 évben új és korszerű repülőgépek beszerzésére is lehetőség nyílna.
A francia nagykövettel folytatott megbeszélésen jelen volt Vladimir Ognjenovics, a Jat igazgatója is, aki elmondta, hogy a Jat Tehnika és a francia AirBus repülőgépgyártó közötti kapcsolatok „rendkívül jók, különösen azóta, hogy együttműködési jegyzőkönyvet írta alá a két cég”. A Jat első embere „egy esetleges stratégiai együttműködési szerződés megkötésének lehetőségétől„ sem zárkózott el.
A francia nagykövet ezek után azt firtatta, hogy „legkésőbb mikor esedékes a szerb légitársaság gépparkjának a lecserélése”, mire szerb tárgyalópartnerei azt válaszolták: „elképzelésük szerint Szerbia kezdetben lízingelné a gépeket, 2015-től pedig már hozzájuthatnának az új AirBus-okhoz, pontosabban négy darab A-319-eshez vagy 320-ashoz„.
Mindehhez azonban a szerb miniszter Párizs támogatását is kérte Szerbia uniós tagjelölti státuszának megadásához.
Egy újonnan felálló szerb nemzeti légitársaság gépparkjának cseréjében jó üzleti lehetőséget látva Moszkva is lépett: a Blic újság értesülése szerint hamarosan Belgrádba érkezik a Szuhoj orosz repülőgépgyár küldöttsége, hogy a Szuhoj Superjet 100-as utasszállító géppel varázsolja el a szerb üzletembereket és a kormány tagjait.