2012 júniusa óta nem történt ilyen Magyarországon

A kiskereskedelmi forgalom volumene 2013. februárjában 1,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, így enyhülni látszik a tavalyi év második felétől látható kedvezőtlen tendencia.

MNO
2013. 04. 04. 7:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Januárban 4,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 3,5, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 6,5, az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig 1,3 százalékkal csökkent az értékesítés volumene a naptárhatástól megtisztított adatok alapján. A kiskereskedelmi forgalom volumene 2012 februárjában ugyancsak 1,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A KSH 2012 júniusa óta nem publikált ilyen kedvező adatot.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a kiskereskedelmi forgalom alakulása javuló fogyasztói hangulatra utal. Ezzel a tavalyi év második felétől látható kedvezőtlen tendencia enyhülni látszik – állapítja meg az NGM sajtóközleménye.

Suppan Gergely, a Takarékbank szenior elemzője MTI-hez eljuttatott kommentárjában kiemelte: a várakozásoknál jóval kedvezőbben alakult a kiskereskedelmi forgalom februárban, mivel a visszaesés mértéke 1,4 százalékra mérséklődött a januári 2,6 százalékot követően. Felhívta a figyelmet arra, hogy az előzetes becslés alapján a kiskereskedelmi értékesítések mintegy 0,5-0,7 százalékkal haladhatták meg az előző havit, ami egyértelműen a fogyasztás stabilizálódására, kisebb élénkülésére utal. Az élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek forgalma februárban 2,6 százalékkal csökkent, a nemélelmiszer ágazatok forgalma 0,3 százalékkal mérséklődött, ez utóbbi lényeges javulás a korábbi hónapokhoz képest – fejtette ki az elemző.

Török Bálint, a Buda-Cash elemzője is kiemelte, hogy a vártnál jobb lett, így a „körülményekhez képest” biztató a februári kiskereskedelmi adat, mivel megállt az a csökkenés, ami a tavalyi évet jellemezte. Ezzel a 2009 és 2011 közötti stagnáláshoz tért vissza a kiskereskedelem, de már az is kedvező, hogy megállt a visszaesés. Török Bálint szerint a februári adat tükrében 2013 második felében már nagyobb eséllyel lehet növekedés a kiskereskedelemben.

Márciusban mintegy 27 pontnyit emelkedett a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Index. A Vásárlási Hajlandóság Index értéke 11 ponttal, míg a Fogyasztói Várakozások Indexének értéke 41 ponttal magasabb, mint tavaly decemberben. A háztartások bizakodóbbak mind saját anyagi helyzetük, mind az ország gazdasági esélyeit illetően. A két évvel ezelőtti szintre csökkent a munkanélküliség növekedése miatt aggódók aránya.

A GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) mutatója 2013 márciusában ugrásszerű – közel 27 pontos – növekedés után elérte a 154,4 pontot. „A vizsgálat pozitív eredményeinek hátterében egyértelműen az alacsonyabb energiaárak ígérete áll – véli Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. – Arról van szó ugyanis, hogy a magyar fogyasztó pragmatikus. Ha csak néhány ezer forinttal több marad a zsebében, az gyakorlatilag azonnal jobb kedvre deríti” – fejti ki álláspontját a szakember.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.