Januárban 4,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 3,5, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 6,5, az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig 1,3 százalékkal csökkent az értékesítés volumene a naptárhatástól megtisztított adatok alapján. A kiskereskedelmi forgalom volumene 2012 februárjában ugyancsak 1,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A KSH 2012 júniusa óta nem publikált ilyen kedvező adatot.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a kiskereskedelmi forgalom alakulása javuló fogyasztói hangulatra utal. Ezzel a tavalyi év második felétől látható kedvezőtlen tendencia enyhülni látszik – állapítja meg az NGM sajtóközleménye.
Suppan Gergely, a Takarékbank szenior elemzője MTI-hez eljuttatott kommentárjában kiemelte: a várakozásoknál jóval kedvezőbben alakult a kiskereskedelmi forgalom februárban, mivel a visszaesés mértéke 1,4 százalékra mérséklődött a januári 2,6 százalékot követően. Felhívta a figyelmet arra, hogy az előzetes becslés alapján a kiskereskedelmi értékesítések mintegy 0,5-0,7 százalékkal haladhatták meg az előző havit, ami egyértelműen a fogyasztás stabilizálódására, kisebb élénkülésére utal. Az élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek forgalma februárban 2,6 százalékkal csökkent, a nemélelmiszer ágazatok forgalma 0,3 százalékkal mérséklődött, ez utóbbi lényeges javulás a korábbi hónapokhoz képest – fejtette ki az elemző.
Török Bálint, a Buda-Cash elemzője is kiemelte, hogy a vártnál jobb lett, így a „körülményekhez képest” biztató a februári kiskereskedelmi adat, mivel megállt az a csökkenés, ami a tavalyi évet jellemezte. Ezzel a 2009 és 2011 közötti stagnáláshoz tért vissza a kiskereskedelem, de már az is kedvező, hogy megállt a visszaesés. Török Bálint szerint a februári adat tükrében 2013 második felében már nagyobb eséllyel lehet növekedés a kiskereskedelemben.
Márciusban mintegy 27 pontnyit emelkedett a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Index. A Vásárlási Hajlandóság Index értéke 11 ponttal, míg a Fogyasztói Várakozások Indexének értéke 41 ponttal magasabb, mint tavaly decemberben. A háztartások bizakodóbbak mind saját anyagi helyzetük, mind az ország gazdasági esélyeit illetően. A két évvel ezelőtti szintre csökkent a munkanélküliség növekedése miatt aggódók aránya.
A GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) mutatója 2013 márciusában ugrásszerű – közel 27 pontos – növekedés után elérte a 154,4 pontot. „A vizsgálat pozitív eredményeinek hátterében egyértelműen az alacsonyabb energiaárak ígérete áll – véli Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. – Arról van szó ugyanis, hogy a magyar fogyasztó pragmatikus. Ha csak néhány ezer forinttal több marad a zsebében, az gyakorlatilag azonnal jobb kedvre deríti” – fejti ki álláspontját a szakember.