Mindent romba dönthetnek az elégedetlen fiatalok

A jelek szerint a gazdaság jövője is nagyban függ attól, hogyan bánnak a cégek az ezredfordulós generációval.

Pálffy Renáta
2013. 07. 14. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ronald Alsop újságíró, a millenniumi generáció kutatója, miután számos helyen tartott vállalatvezetők és fejvadászok számára előadásokat, arra a következtetésre jutott, hogy a világ fiataljai között több a hasonlóság, mint a különbség, ha a közösségi médiát, a szülői gondoskodás jellegét, az önbizalmat és a célokat nézzük. Millenniumi generációnak az 1980 és 2000 között született korosztályt nevezi a szakirodalom, ők napjainkban lépnek be a munkaerőpiacra, és 2020-ra várhatóan a munkavállalók felét teszik majd ki.

Alsop példaként említi, hogy egy Olaszországban tartott kerekasztal-beszélgetés során is megdöbbentő volt számára, hogy az olasz emberierőforrás-menedzserek észrevételei mennyire hasonlítottak az amerikai munkáltatók tapasztalataihoz ezzel a korosztállyal. Az egyik igazgató például arra panaszkodott, hogy az alkalmazottak még alig kezdenek el dolgozni, már a következő lehetőségre koncentrálnak. Egy másik vezető arról beszélt, hogy a cégének speciális képzést kellett tartania a problémamegoldásról, mert ezen alkalmazottak életében korábban mindig a szülők voltak a problémamegoldók.

Hasonlóságok tehát vannak, de Alsop arra jutott, mégsem helyes, ha a munkáltatók azt gondolják, hogy ezek a jelenségek univerzálisak, a vezetőknek tisztában kell lenniük a különbségekkel is. Az ezredfordulós generáció általában nagyon el tud merülni a különféle technikai kütyük használatában, de az Accenture tanácsadó cég 2010-es vizsgálata szerint a kínai fiatalok sokkal több időt töltenek más nemzetekhez képest a virtuális világban, legyen szó munkáról, vagy akár a szabadidő eltöltéséről. A kutatás egyúttal azt is kimutatta, hogy ez a 20-as és 30-as évei elején járó korosztály Indiában, az Egyesült Államokban és Kínában sokkal nagyobb hangsúlyt helyez arra, hogy a választott munkáltatónál mennyire biztosított számukra a csúcstechnológiához való hozzáférés.

Sok tehát a közös tényező, de országonként jelentős különbségeket lehet felfedezni – erősíti meg Melissa Bailey, egy marketinggel foglalkozó tanácsadó cég, az Universum munkatársa is. A vállalatoknak tudomásul kell venniük, hogy ez a generáció nem fog minden egyes országban egyformán viselkedni, ezt pedig a munkáltatóknak is figyelembe kell venniük. Az Egyesült Államokban és Kanadában a biztos munkahely fontosabb karriercél, mint más országokban – derül ki a tanácsadó cég üzleti főiskolai hallgatók körében végzett vizsgálatából. Indiában és Kínában az átlagnál kevesebben mondják azt, hogy a versengés és intellektuális kihívás a legfontosabb, míg Japánban a diákok viszonylag kis százaléka vágyik arra, hogy vezető vagy vállalkozó legyen. A legtöbb európai diák közben – különösen a franciák, a spanyolok és az olaszok – nemzetközi karrierre áhítozik.

Kulturális különbségeket tapasztalni a munka és a családi élet összefüggésében is. A millenniumi generáció – főleg az Egyesült Államokban – azt igényli, hogy a munkahelye lehetőséget biztosítson számára személyes céljai eléréséhez. A munka és magánélet egyensúlya iránti igény a nyugati országokban sokkal kifejezettebb.

A PricewaterhouseCoopersnél (PwC) úgy találták, hogy az úgynevezett keleti régióban a munkavállalók esetében kevésbé valószínű, hogy elhagyják a munkahelyüket, még akkor is, ha a munka és a magánélet egyensúlya nem megfelelő számukra. Ezzel együtt a millenniumi generáció az ázsiai–csendes-óceáni térségben nagyon érzékeny a munkájukból adódó karrierlehetőségre. Nem érzik jól magukat, ha nem kérik ki a véleményüket a személyi döntéseknél, és nem kapnak elegendő visszajelzést a munkájukról.

Mindezek egy kétéves projektben végzett kutatás eredményei között voltak, melyet a PwC egy londoni és egy kaliforniai felsőoktatási intézménnyel közösen (London Business School és University of Southern California) végzett, mely a cég millenniumi generációhoz tartozó alkalmazottaival végzett felméréseket összegzi. A PwC-nél ezt azért is tartották fontosnak, mert 2016-ra a munkavállalóiknak 80 százalékát ez a korosztály fogja kitenni. A tanulmány megállapította, hogy ez a generáció – nemzetektől függetlenül – értelmes munkát szeretne, rugalmas munkafeltételekkel, erős kapcsolatot a főnökeikkel és a csapattal, amelyben dolgoznak, valamint elismerést és megbecsülést.

Más kutatások ezen korosztály kommunikációs stílusát vizsgálták, ami gyakran a fő oka a generációk közötti súrlódásnak. Ellentétben idősebb kollégáikkal, a fiatalok sokkal inkább hajlanak az online kommunikációra, mint a szemtől szembe eszmecserére. Míg általánosságban elmondható, hogy a millenniumi generáció tagjai előszeretettel élnek a szöveges üzenetek és a közösségi média eszközeivel, néhány tanulmány kimutatta, hogy regionális eltéréseket mégis lehet az esetükben tapasztalni.

Az IBM-nél végzett globális felmérésben – amelyet 3400 egyetemi és posztgraduális hallgató körében végeztek – arra jutottak, hogy az ázsiai fiatalok kevesebb hangsúlyt helyeznek a személyes kommunikációra, mint észak-amerikai és európai társaik. – Mi több, az ázsiai diákok nagyobb valószínűséggel teremtenek kapcsolatot a közösségi médiában olyanokkal, akikkel egyébként nincs személyes viszonyuk – mondja Anthony Marshall, az IBM egyik stratégiai vezetője. Európában és Észak-Amerikában a fiatalok inkább olyanokkal érintkeznek az online közösségben, akikkel személyes kapcsolatuk is van. Míg Észak-Amerikában a megkérdezettek 61 százaléka online partnereivel személyesen is kapcsolatban állt, addig Kínában ez az arány csak 35 százalék volt.

Az IBM abban is különbségeket talált, hogy milyen munkahelyi környezetre vágynak a munkavállalók: az együttműködés szerepelt az első helyen Észak- és Dél-Amerikában, a kommunikatív közeg Európában, az innovatív környezet Japánban, míg a kreatív Kínában. A tapasztalatok alapján világos, hogy a munkáltatóknak figyelembe kell venniük, hogy alkalmazottaik milyen környezetből érkeznek, mert egy kaptafára nem lehet felépíteni egy vállalati humán erőforrás stratégiát, mivel így nem garantált, hogy a cég szempontjából legmegfelelőbb alkalmazottakat sikerül megtalálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.