Ki fizeti majd a bankok megmentését?

Elméletileg a pénzintézeteknek kell összedobniuk a szanálásukra szánt összegeket.

2014. 06. 21. 6:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon nehéz olyan módszert találni a bedőlő bankok megmentésére, ami egyáltalán nem terheli meg az adófizetőket – állítják a lapunknak nyilatkozó szakértők. A válság előtt mindez nem is sikerült, a nyugat-európai államok jelentős összegeket költöttek arra a köz pénzéből, hogy megóvják az összeomlástól azokat a túl nagy méretűre duzzadt pénzintézeteket, amelyek bedőlése az egész gazdaságot magával ránthatta volna. A bankszanálásról szóló törvénytervezet, amelyet nemrégiben nyújtott be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a parlamentnek, épp azt célozza, hogy csak a legvégső esetben terhelje meg az adófizetőket, akkor, ha a többi eszköz már hatástalannak bizonyult. A törvényt egyébként azért most nyújthatta be a kormány, mert a tagállamoknak be kell építeniük a saját jogrendszerükbe azokat az uniós rendelkezéseket, amelyek a bankunió létrehozásának alapjait jelentik.

A bankmentés költségeit az elképzelés szerint az az alap fedezné, amelyet a bankok töltenek fel pénzzel. A Portfólió.hu számításai szerint tíz év alatt körülbelül 120 milliárdot kell összeadniuk a pénzintézeteknek. Ezzel kapcsolatban a lapunknak nyilatkozó szakértők megjegyezték, hogy egyáltalán nem mellékes, kapnak-e valamiféle adókedvezményt a pénzintézetek a befizetett összegek után, vagy teljes egészében a bank tulajdonosainak nyereségét terheli, mivel abban az esetben, ha a bankok által elhelyezett összeg egy része az állam bevételeit csökkenti, akkor gyakorlatilag az adófizetőktől von el pénzeket. A törvény kapcsán azt is kiemelték, hogy igen aggályosnak tűnik a jogszabály azon kitétele, hogy a szanálási terv nem nyilvános, mert így az adófizetők nem lehetnek tisztában annak költségeivel.

Az átláthatóság már csak azért is fontos lenne – jegyezték meg –,  mert abban az esetben, ha a szanálási alap nem tudja fedezni a bank megmentésének a költségeit, az uniós szabályok szerint az állam is adhat pénzt a probléma megoldására. Tehát nincs teljes egészében megtiltva, hogy az állam közpénzt használjon egy-egy bank megmentésére. Igaz, az is ki van kötve az uniós szabályozásban, hogy az államok által a bankmentésre fordított összeget legkésőbb tíz év alatt vissza kell kapniuk a költségvetéseknek. A javaslat  azt is kimondja, hogy a veszteségekért elsőként a tulajdonosoknak kell viselniük a felelősséget, őket követik a hitelezők. A betéteseket nem érheti kár, már csak azért sem, mert a megtakarításaikért az Országos Betétbiztosítási Alap vállal garanciát.

Magyarországon a szanálást a Magyar Nemzeti Bank vezényelheti le, igen tág jogosítványokkal: gyakorolhatja a bajba kerülő bank tulajdonosainak összes jogát és hatáskörét, és ha indokoltnak tartja, elbocsáthatja a vezetőket is. A tulajdonosok részesedését pedig szabadon felhasználhatja a szanálás lefolytatására. A jegybank még a szanálás költségeit is felszámolhatja az adott banknak. Ezek a jogosítványok azonban csupán a hazai tulajdonú bankok, vagyis az OTP, az FHB, a TakarékBank és a takarékpénztárak esetén lennének érvényben, a külföldi tulajdonú pénzintézetek szanálását egy nemzetközi kollégium vezényelné le, amelyben minden érintett ország hatósága helyet kapna. Lapunk megkereste a jegybankot, hogy többet tudjon meg a szanálások költségeiről, de mint megtudtuk, a törvény elfogadásáig nem kívánnak nyilatkozni ezekről a kérdésekről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.