– Legfrissebb elemzésében az uniós források túlzott ütemű és kevésbé hatékony felhasználására figyelmeztetett. Mi a gond az EU-s pénzekkel, egyáltalán milyen belső erőforrásokkal bír a magyar gazdaság?
– Abban a pillanatban, amikor egy tagállam lehívja az uniós támogatásokat, ezek menthetetlenül megjelennek a GDP-ben, vagyis a statisztikai kimutatásokban a kifizetés évében automatikusan növelik a gazdaság teljesítményét. Az Európai Unió (EU) a pénzt elvileg azért adja, hogy felzárkóztassa a kelet-közép-európai régiót az unió gazdaságaihoz. Vagyis a pénzt úgy kellene felhasználni, hogy megteremtse a későbbi növekedés alapjait. Tragikusnak tartom, hogy a kabinet kimondott célja a lehívott források, nem pedig az elért eredmények maximalizálása. A túlzott uniós transzferek emellett kiszorítják a belső erőforrásokat. Vannak olyan vállalkozók, akik kifejezetten átoknak tartják az EU-s pénzeket, ami egy tipikus nem megújuló erőforrás. A támogatások mostani aktív lehívása nem vagy csak igen torzan ösztönzi a hazai gazdaság belső motorjainak fejlődését, ezért nagy lesz a baj, amikor 2020 után végleg megcsappannak a brüsszeli források. Elemzésünk szerint az idei 2,9 százalék után már 2016-ban 1,7 százalékra lassul a növekedés. De a következő 3-4 évben elsősorban az EU-források lehívási sebességén múlik a bővülés. Ezzel a módszerrel ugyanis két százalék feletti GDP-növekedést lehet elérni jövőre is, de akkor 2017-ben, vagy még később, 2018-ban fog visszaesni a gazdaság.
– Az egyensúlyi adatok viszont valóban nem rosszak: az elmúlt években a költségvetés hiánya 3 százalék alá csökkent a bruttó hazai termék (GDP) arányában. Hosszú út vezetett idáig, mi változott meg 2010 óta a magyar államháztartás politikájában?
– A 2010-es kormányváltás után felálló új kabinetnek esze ágában sem volt megszorító intézkedéseket hozni, ezért Brüsszelben és Berlinben azért lobbizott, hogy kitolhassa a költségvetési hiánycélt. Az EU ebben nem volt partner, ezért jött az ötlet, hogy a kormány a mintegy 2700 milliárd forintnyi magán-nyugdíjpénztári vagyon államosításával ellentételezze a nagyobb szabású költségvetési lazítást 2011-ben. Ezt a tranzakciót az akkori uniós szabályok szerint költségvetési bevételként lehetett elszámolni, emiatt papíron 4,3 százalék GDP-arányos többlettel zárt abban az évben a büdzsé. (Az EU-s szabályok azóta megváltoztak, már nem lehet nyugdíjvagyonok államosításával javítani az egyenleget, ezért a hivatalos, 2011-es magyar adat is 5,5 százalék GDP-arányos hiányra módosult – a szerk.)