Újabb autópálya éri el a horvát határt

Új kelet–nyugati irányú gyorsforgalmi tengely jön létre Baranya déli részén, ha elkészülnek az M60-as végső tervei. A térségben több autópálya-fejlesztés is zajlik, az M6-os rövidesen eléri a határt, és az M9-es hosszú szakasza is végighalad majd a Dél-Dunántúlon.

2021. 09. 21. 16:06
null
2022-re a jelenlegi hat helyett már kilenc sztrádakapcsolat áll a közlekedők rendelkezésére Fotó: MTI/Varga György
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minap hirdetett győztest a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. az M60-as gyorsforgalmi út befejező, harmadik szakaszának megtervezésére. 

Az új gyorsforgalmiút-szakasz Barcs és a horvát országhatár között épül majd ki, és egy autópályahíddal szeli át a Drávát

 – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből.

Az állami beruházó tavaly augusztusban hirdette ki a nyertes kivitelezőt a három részből álló projekt második ütemének megtervezésére, mely Pécset és Szigetvárt köti össze 37 kilométeren. Az első két szakaszra már egyaránt elkészült a környezetvédelmi hatástanulmány, a megvalósíthatósági tanulmány, valamint környezetvédelmi engedélyekkel is rendelkeznek.

Megkezdődött a kivitelezés az M6-os déli szakaszán Fotó: MTI/Kiss Dániel

A soron következő tervezési feladat harmadik, egyben befejező részeként új nyomvonalon épülhet meg a három kilométeres hosszúságú, kétszer két sávban létesítendő gyorsforgalmi út. Kezdőpontja a Barcson áthaladó 6-os főút, és az országhatárt képező Dráva folyónál végződik. Bár maga a határhíd tervezése nem feladata a közbeszerzés nyerteseinek, ám 

a tervezés során az út magassági vezetésében figyelembe kell venni egy leendő átkelő útpályájának megfelelő elérését.

Ez azt jelenti, hogy a barcsi határátkelő, a jelenleg személy- és áruforgalmat biztosító Dráva-híd mellett egy új, a 6-os főúthoz csatlakozó, gyorsforgalmi közlekedést lebonyolító híd megépítését is tervezik – rendelkezett az állami beruházó.

Az M60-as nemcsak az érintett települések, illetve a régió szempontjából fontos, de hálózati feladatot is ellát. Az M6-os déli szakaszát számos kritika érte azért, mert kisebb a járműforgalom rajta, mint amit előzetesen vártak. Ennek egyik oka lehet, hogy az autópálya, amely észak–déli irányú út, véget ér Bólynál, nem jut el a határig, melynek túloldalán már részben kiépült, részben a közeljövőben megépül a gyorsforgalmi hálózat Szabadka felé. Ez hamarosan megváltozik, hiszen 

a NIF a közelmúltban kezdte meg a kivitelezést a Bóly–Ivándárda szakaszon, amelynek révén az M6-os eléri az országhatárt.

Az M6-osból Bólynál lép ki az M60-as, amelynek jelenleg egyetlen feladata, hogy Pécsig eljuttassa a forgalmat. Csakhogy ebben a szerepében nem igazán vonzó: míg a régi 6-os főúton Pécsváradon keresztül 61 kilométeres a Szekszárd–Pécs távolság, az M6–M60 útvonalon ugyanez 86 kilométer. A kétszer két sávos gyorsforgalmin nyilván biztonságosabb és kényelmesebb a közlekedés, de ha valaki siet, az M60-as úton éppen ugyanannyi idő alatt ér Pécsre, mintha a kétszer egy sávos főúton menne.

Az M60-as nyugati irányú meghosszabbítása Szigetvár, majd Barcs felé új helyzetet teremt majd Baranya déli részén.

Ekkor már nemcsak Pécs elérése valósul meg, hanem a horvát határral párhuzamos közlekedési folyosó jön létre, amely a teljes régió átjárhatóságát javítja.

Ha a még tágabb összefüggéseket tekintjük, akkor látható, hogy hamarosan elkészül egy másik észak–déli irányú dél-dunántúli közlekedési tengely is, amely Kaposvárt köti össze az M7-es autópályával. Egy leendő Kaposvár–Szigetvár gyorsforgalmi útnak pedig mindössze 41 kilométeres távot kell áthidalni, és akkor mind észak–déli, mind kelet–nyugati gyorsforgalmi utak rendelkezésre állnak, hogy feltárják ezt a korábban igencsak nehezen megközelíthető vidéket.

Ezt a célt szolgálná 

az M9-es autópálya is, amely a jelenlegi elképzelések szerint az M7-es és az M76-os csomópontjánál kilépve, Marcali és Kaposvár felől érkezik meg majd a Dél-Dunántúlra.

A pillanatnyi állás szerint még nem eldöntött, hogy Kaposvártól Szekszárd vagy Pécs felé épül tovább, illetve hogy a 2002-ben megépült szekszárdi Duna-hídon vagy a most elhatározott új mohácsi autópálya-átkelőn jut át a Duna–Tisza közére. Bármelyik elképzelés lesz a befutó, a végcél mindenképpen Szeged.

Fotó: MTI/Varga György

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.