Jön a Futár a pályaudvarokra

Elkészítette a kormány a vasúti közlekedés stratégiáját. Öt kiemelt feladatot jelöltek meg, köztük a digitalizációt, amelynek részeként az elővárosi forgalomban hamarosan megjelennek az online adatokon alapuló utastájékoztatók. A fővárosi Futárhoz hasonló rendszerben percre pontosan tájékozódhatnak majd az utasok az indulásokról és az érkezésekről.

2019. 07. 16. 5:50
null
A MÁV-Start rövidesen bejelenti, hogy az állomások utastájékoztatását online alapokra helyezi Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiemelt szempontja a kormány most elkészült vasúti közlekedési stratégiá­jának, hogy kötöttpályás összeköttetés jöjjön létre a határon túli, magyarok lakta területek és az anyaország, valamint Budapest és a régió fővárosai között.

Munkács felé már van közvetlen vonatjárat, és a téli menetrendváltáskor Eszék is elérhető lesz. Szlovákia kormányával pedig komoly egyeztetések folynak új járatokról ott, ahol az infrastruktúra rendelkezésre áll – mondta el egy szakmai háttérbeszélgetésen az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Mosóczi László emlékeztetett: hazánk kezdeményezte és koordinálja, hogy nagy sebességű vasút épüljön Budapest és a V4-országok fővárosai, illetve Észak-Erdélyen át Bukarest között. A V4-vasút már a megvalósíthatósági tanulmány szakaszánál tart, a Budapest–Kolozsvár–Bukarest nyomvonaláról elvi egyetértés született a két kormány között, azonban a formális egyetértési nyilatkozat aláírása még várat magára.

A vasúti közlekedési stratégia egyébiránt öt fontosabb kérdéskört rögzít. Közéjük tartozik, hogy a vasúti pályák Budapest és a százezernél több lakosú nagyvárosok között óránként legalább 120-160 kilométeres, míg a főváros és többi nagyváros között minimum 100-120 kilométeres közlekedésre legyenek alkalmasak. Mint az államtitkár elmondta, ehhez nemcsak olyan infrastruktúrát kell építeni, amely a kívánt sebességek elérését lehetővé teszi, hanem úgy kell a fejlesztést végrehajtani, hogy a menetrend tartását elősegítse.

Például az egyvágányú vasútvonalakon nem lehet ütemes menetrendet előírni, mert akkor a szerelvények félúton találkoznának, ahhoz pedig két vágány kell. Ellenkező esetben be kell várniuk egymást egy állomáson, akkor viszont nem tartható az ütemes menetrend. Az új szemlélet szerint azonban ennek a problémának a megoldásához nem szükséges végig kétvágányú vonal – fejtegette Mosóczi László –, elég az érintett szakaszt (két település közötti részt) bővíteni. Ezt hívják menetrendalapú infrastruktúra-fejlesztésnek.

A MÁV-Start rövidesen bejelenti, hogy az állomások utastájékoztatását online alapokra helyezi
Fotó: Éberling András

A stratégia szerint fontos szempont a fejlesztésben az energiatakarékos technológiák használata és a környezettudatosság is. Ezzel is összefügg, hogy a digitalizáció egyre nagyobb teret nyer a vasúti vezérlések, biztosítóberendezések, távközlési megoldások alkalmazása során. Az államtitkár tájékoztatása szerint a MÁV-Start hamarosan bejelenti, hogy az állomásokon alkalmazott utastájékoztatást online alapra helyezik. A BKK által használt Futárhoz hasonló rendszert fokozatosan vezetik be, először a Kőbánya-Kispest–Újszász–Szolnok vonalon, majd a többi elővárosi viszonylaton.

A hazai helyközi vasúti személyszállításban tavaly 150 millió utas összesen 7,77 milliárd utaskilométert tett meg. A vasút részesedése a helyközi személyszállításban a múlt évben a korábbi 22,9 százalékról 23,6 százalékra nőtt. A vonatok tavaly több mint százmillió kilométert tettek meg a hazai vasúthálózaton.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.