Az erdei kisvasutak nemcsak abban különböznek a nagyvasúttól, hogy keskeny nyomtávon, kisebb járművekkel és általában sokkal lassabban közlekednek, hanem gyakran kisebb közösségek, baráti körök üzemeltetik, önkéntes munkával tartják karban azokat. Pénzt keveset kapnak, nem csoda, hogy ezeknek a vonalaknak a műszaki állapota gyakran kritikus.
Éppen ezért nagy jelentőségű, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a turisztikai célú, keskeny nyomközű kisvasutak fejlesztésére keretet hozott létre, és lépésről lépésre felújítják a vonalakat.
A Kismaroson pihenő napelemes, elektromos motorvonatnak a környezete is modernizálódik
Fotó: MTI/Nagy Zoltán
A közbeszerzési értesítő tanúsága szerint most a Királyréti Állami Erdei Vasút Kismaros–Királyrét és a Kemencei Erdei Múzeumvasút Kemence–Feketevölgyi panzió közötti szakaszai kerülnek sorra, a munkálatokat a Híd-Tám Hídépítési Fővállalkozó és a Tanácsadó és Szolgáltató Kft. konzorciuma végzi, több mint 1,15 milliárd forintból.
Az első ütem a Kismaros és Királyrét közötti szelvény átépítését foglalja magában. Ezen a vonalon öt állomás és három megállóhely található, amelyeket korszerűsítenek. Emellett a sínpályát elbontják, a bontott anyag egy részét pedig újra felhasználják. A felépítményt tehát az új mellett részben bontott, felújított anyagokból állítják, valamint gondoskodnak a vízelvezetés kialakításáról is.
A második ütemben a kemencei és a Feketevölgyi panzió közötti szakaszt újítják meg. A munkálatok itt is a sínpálya bontásával kezdődnek, majd korszerűsítik a megállókat és az állomásokat. Felújítják a vonalon lévő útátjárókat, vízelvezető rendszereket alakítanak ki, a meglévő támfalakat megerősítik és újakat is kiépítenek, továbbá alépítményt alakítanak ki helyben levő és beszállított anyagokból. A Kemence és a Feketevölgy állomás között hét vashíd és további 21 áteresz vár felújításra.
Hazánkban jelenleg 19 vonalon összesen 380 kilométer hosszúságban közlekednek keskeny nyomközű kisvasutak. A Lillafüredi Állami Erdei Vasúton (LÁEV) csaknem 245 ezer utast regisztráltak, a Pálházi Állami Erdei Vasúton (PÁEV) utazók száma pedig meghaladta a 40 ezret tavaly – tette közzé a társaság tegnap.
Elkészült a Kisvasutak nevű ingyenes, mobiltelefonos applikáció, ami elsősorban az erdei vasutak menetrendjéről, díjszabásáról és a környékbeli látnivalókról tartalmaz információkat.
Új mozdonyokat vesz a MÁV-Start
Száztizenöt modern villanymozdonyt vásárol a nemzeti vasúttársaság, ennek érdekében közbeszerzési eljárást hirdetett. Az indoklás szerint a felújított pályaszakaszokon az óránként 160 kilométeres sebesség eléréséhez elengedhetetlen a korszerű, nagy sebességű mozdonyok beszerzése.
Az új vontatóknak a nemzetközi használat okán több áramneműnek, és ugyanezért óránként 200 kilométeres sebességre kell alkalmasnak lenniük. Egy részüket Németországban, Szlovákiában és Szlovéniában közlekedtetnék.
A 90 két- és 25 háromáram-rendszerű villamos mozdony, valamint az üzemben tartásukhoz szükséges eszközpark beszerzésével lehetővé válik a magyar vasút negyvenéves átlagéletkorú vontatójármű-állományának megújítása.
A MÁV-Start elsősorban az elöregedett V43 (Szili fantázianevű), óránként 120 kilométer maximális sebességű villamos mozdonyokat tervezi kiváltani az új, nagy teljesítményűekkel. Eredményes eljárás esetén a szerződést az év végén köthetik meg, az első új mozdonyok legkorábban 2022-ben állhatnak forgalomba. A tervek szerint a vasúttársaság hitelből finanszírozza a beszerzést.