A kátyúkárok kétharmadát az első negyedév során jelentik a gépjármű-tulajdonosok, ezért minél előbb célszerű kátyúbiztosítást kötni – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
A kátyúkkal kapcsolatos kártérítési igényeknek csupán a felét fogadják el az illetékes útkezelők, de a körültekintő dokumentáció mellett egy kátyúbiztosítás is jelentősen növeli a kártérítés esélyét.
A gyakran erős fagyokkal és jegesedéssel beköszöntő téli időjárás az elmúlt napokban robbanásszerűen megnövelte az országban található kátyúk számát: immár százezres nagyságrendben fordulnak elő kockázatos úthibák közútjainkon. A kátyúkárok nagy része defekt, az ilyen esetek egy részében a felnit is javítani kell. Emellett gyakran előfordul, hogy a futómű is sérül, sőt, szélsőséges esetben személyi sérülés is bekövetkezhet, ilyenkor pedig a kártérítés összege már több százezres vagy akár milliós tétel is lehet.
A gyakran erős fagyokkal és jegesedéssel beköszöntő téli időjárás az elmúlt napokban robbanásszerűen megnövelte az országban található kátyúk számát
Kátyúbiztosítás híján az autósoknak az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük a kárt. Lakott területen kívül ez a Magyar Közút Zrt., míg lakott területen belül ilyen ügyekben az adott önkormányzat megfelelő szerve, Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt. az illetékes.
A megfelelő dokumentáció a bizonyítás kulcseleme. Fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tud szerezni. Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket.
– A kátyúbiztosítások akár évi 2-3 ezer forintért megköthetők. Ezeket jellemzően kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de önállóan is elérhetők egyes biztosítóknál – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ gépjármű szekciójának elnöke. – Casco mellett is érdemes külön gondoskodni ilyen védelemről, mivel a kátyúkár legtöbbször a casco önrészének mértékén belül marad. Emiatt ezekben az esetekben a kátyúkár-biztosítás nyújthat gyakorlati védelmet.