Mélypont a boltokban: jobb lett az áprilisi mínusz a vártnál

– Nem olyan rossz az áprilisi visszaesés a statisztikákban, mint amilyenre az akkori értékesítési tapasztalatok alapján számítottunk, és kedvező az év egészére nézve, hogy az áprilisi mélyponttal együtt az első négy hónapban tavalyhoz képest 2,5 százalékkal volt erősebb a kiskereskedelem forgalma – értékelte a Magyar Nemzetnek a csütörtöki hivatalos statisztikákat Vámos György. A szakszövetség főtitkára szerint 2020-ban is megvan az esély a pozitívan záruló év végi összegzésre a bolti fogyasztásban.

2020. 06. 04. 19:39
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az áprilisi kiskereskedelmi forgalom tíz százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, ami meglepő adat. Nem azért, mert visszaesést mutat, arra számítottunk előzetesen, mivel figyelembe kell venni a kijárási korlátozások hatását, amikor az iparcikkboltok döntő többségét nem kereshették fel a vásárlók, március végétől vidéken május elejéig, Budapesten május 18-ig – mondta a Magyar Nemzetnek az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Szinten maradt a halmozás után

Vámos György a statisztikai hivatal csütörtökön megjelent áprilisi bolti adatsorából kiemelte: az élelmiszerboltok forgalma a korábbi év áprilisával azonos nagyságú mennyiségben, volumenben. – Ezt azzal együtt kell értékelni, hogy a kijárási korlátozás miatt a húsvéti cikkek vásárlásának megugrása 2020 áprilisában elmaradt, a családok nem tartották meg a nagy ünnepi összejöveteleket – mondta a főtitkár. Hozzátette: a legfontosabb, hogy márciusban nagy mennyiségben felhalmoztak a családok elsősorban élelmiszereket, ami a márciusi bolti adatokon meg is látszott, akkor közel 15 százalékkal nőtt az élelmiszerüzletek forgalma. – Ezután is szinten maradt, nem csökkent áprilisban az élelmiszervásárlás – jegyezte meg az OKSZ képviselője.

elmaradt a ruhavásár

Az iparcikkeknél egyes termékkörökben látványosan zuhant a forgalom, mivel a kijárási korlátozás miatt a vevők el sem jutottak bizonyos üzletekbe. Így például a ruházati piacon 90 százalék a visszaesés, de más iparcikkeknél is erős a mínusz: árukörönként 20–60 százalék között szóródott áprilisban a visszaesés. – Ez húzta le az áprilisi mérleget – jegyezte meg Vámos György. Úgy vélekedett, ez a tendencia érthető és várható is volt, sőt a visszaesés összességében nem volt olyan nagy, mint amilyet vártak az iparági szereplők, leszámítva a ruházati kereskedőket. – A teljes iparcikkpiac a vegyi áruk és a webáruházak nélkül nagyjából 30 százalékot esett áprilisban – mondta.

webre ment

Sokan viszont a webáruházakban vásároltak, az áprilisi webköltekezés ugyanis megkétszereződött, aminek értékelésekor Vámos György szerint vigyázni kell, mert például az iparcikkeken belül a webáruházak részesedése 15 százalékos lett ebben a hónapban, tehát a forgalom nagyobb része így is a hagyományos boltoknál bonyolódott – a barkácsáruházak, híradástechnikai üzletek nyitva lehettek áprilisban 15 óráig, vagyis ha alacsonyabb szinten is, de megmaradt az iparcikkek vásárlása a hagyományos csatornákban – állapította meg a szakértő.

BIZTATÓ kilátások

Vámos György szerint a kedvezőtlen áprilisi hónap ellenére biztató, hogy január és április között a teljes kiskereskedelem 2,5 százalékkal emelkedett az előző év ugyanezen időszakához képest. Éves szinten a mélypont az áprilisi hónap volt, a májusi mérleg pedig már mindenképpen kedvezőbben alakult, amiről a hivatalos adatok csak később jelennek meg. – Az éves kilátás így kedvezőbb a vártnál. A második fél évben sokat fog erősödni a kiskereskedelem az elsőhöz képest, és az idei utolsó negyedév, az ünnepi időszak újra növekedést hozhat a boltokban – mondta a szakszövetség főtitkára.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.