Hatékonyabb termeléssel és megfelelő minőségű és mennyiségű tárolókapacitással biztosítható, hogy a magyar hagyma egész évben elérhető legyen a hazai piacon. Az agrárkamara szakmai munkacsoportja által elfogadott hagyma-stratégia szerint ehhez kormányzati támogatásokra és a termelők összehangolt munkájára egyaránt szükség van.
A termelők összefogása segíthet abban, hogy a magyar hagyma egész évben elérhető legyen a hazai piacon, ma ugyanis a betakarítást követően a honi áru gyorsan elfogy, a vásárlók így kénytelenek a külföldről beszerzett zöldséggel beérni. Ennek legfőbb oka, hogy a hagymatermesztés az elmúlt évtizedekben jelentősen visszaesett hazánkban. Míg az 1970-es években még több, mint 11 ezer hektáron foglalkoztak vöröshagyma termesztésével a gazdálkodók, tavaly ez a terület mindössze 1424 hektár volt. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara égisze alatt működő hagyma munkacsoport célja ugyanakkor az, hogy elősegítse a termelés hatékonyságának javulását és növelje az ágazat versenyképességét. A legfontosabb – hívta fel a figyelmet a kamara –, hogy amikor van magyar áru a piacon, akkor azt forgalmazzák a kereskedők; illetve, hogy a jelenleginél tovább legyen elérhető a magyar termék a boltokban. A kereskedelemben az európai nagy hagymatermelő országok termékei is jelen vannak, így a hazai termelőknek a lengyel, az osztrák, a német és a holland árukkal kell versenyre kelniük.
Fotó: MTI/Mészáros János
A vöröshagymát a korábbi évtizedekkel szemben ma már friss termékként vásárolják a fogyasztók, a házi tárolás gyakorlatilag megszűnt. Ezért is fontos, hogy a magyar áru egész évben elérhető legyen a boltok kínálatában. Az ágazat előtt álló legnagyobb kihívás is ehhez kapcsolódik: javítani kell a vöröshagyma tárolhatóságát, hogy a minőség a betakarítástól 6-7 hónapon keresztül a piaci igényeknek megfelelő maradjon. Ehhez a megfelelő tárolókapacitást is biztosítani kell. Emellett a technológia terén is fejlesztések szükségesek, legfőképp a betakarítás, a növényvédelem, a gyomirtás, valamint a tápanyag-utánpótlás és az öntözés terén. A köztestület szerint ebben a termelők összefogása segíthet, az összehangolt tevékenység, a közös tárolás, kiszerelés és értékesítés nagyban hozzájárulhat az ágazat versenyképességének javulásához.
A kamara hagyma munkacsoportjának legutóbbi ülésén ezért elfogadták a magyar hagyma hazai piaci részesedés-növelésének programját. A stratégia legfőbb elemei közt szerepel egy adatbázis létrehozása, amely a termelésről, a tárolásról és az értékesítésről is naprakész információkkal látja el az ágazat szereplőit. Emellett kormányzati fejlesztési támogatásra is szükség lenne, amelynek segítségével a gazdálkodók korszerűbbre cserélhetnék régi gépeiket és javíthatnák a tárolás körülményeit is. A támogatás mellett kedvező finanszírozási lehetőségek megteremtését, valamint egy kormányzati marketing program elindítását is szorgalmazza a program.