Hidroplánok és hajók egy osztrák tavon

Hétvégén hajómodellek társaságában repültek Ausztriában a hidroplánmodellek, elvégre ők a repülő hajók.

Dr. Varga Sándor
2014. 09. 05. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétvégén a lunzi tavon jártunk, ahol már tizedik alkalommal rendezték meg a hajómodellsportnapokat. Nagy a barátság az rc-hidroplán-repülőgépekkel, néha még igazi pilóták is megszeretik ezt a műfajt. Régi ismerőseink most a hidroplánjaik mellett hajókat is hoztak. Érdekes volt, hogy a száz kilométernél gyorsabban száguldó motorcsónakok pilótái maradtak a kaptafánál, nekik csak hajómodelljeik voltak.

 

Napjainkban kiszámíthatatlan időjárás sok helyütt tönkreteszi a szabadtéri rendezvényeket. Nem így volt az osztrák tó partján, hiszen a hajók és a hidroplánok lételeme a víz, ha felülről jön az áldás, a modelleknek meg se kottyan.


Péntek délután a tóparti strandon még sütött a nap. A hajómodellek inkább az állványokon, a hidroplánok pedig a füvön parkoltak. A szervezők két vízi pályát jelöltek ki. Egy kedélyes kis öbölben a kisebb hajók és apróbb hidroplánok mozogtak. A strandon lévő szabadtéri színpad előtt pedig a nagyágyú motorcsónakok és nagyobb fesztávú hidroplánmodellek fogtak vizet a parton álló pilótáik utasítására.


A családias légkört, a sok érdeklődő gyereket az esti és másnapi, néha tényleg szakadó eső sem tudta elmosni. Bár régi barátunk, Johann szombaton inkább csak üldögélt, nem volt kedve a rossz időben repülni. Amúgy az eső ellen jól védett a szabadtéri színpad nézőterének ferde teteje meg a vízi színpadon felállított esővédő ponyva.

 

Egyfelől a 22. századi csúcskategória, másfelől a történelmi elegancia jellemezte a hajókínálatot. Meg a repülőgépekénél egyszerűbb rádió-távirányító, ahol a gázkar és a kormány elég volt a száguldáshoz vagy a sétahajózáshoz. Utóbbinál mi magyarok is lehettünk kapitányok.


Száz kilométer fölött kicsi és nagy hajók fröcsögték maguk mögött a vizet. Sima motor, turbina hajócsavarokkal, vagy a katamarán közepén a turbina ontotta a lóerőket. A leggyorsabb hajó 160 km/h-s végsebességgel repesztett. Néhány bukás is színesítette a műsort, egy bátor pilóta a 16 fokos vízben beúszott a felfordult hajójáért, amúgy elektromos hajtású, igazi hajó volt a mentőangyal.


Az old timer hajók, vitorlás és egyéb jachtok gyönyörűek voltak. Gőzhajómodellek igazi füsttel takarták el magukat, néha tűzoltóhajócskák locsolták le őket. Hidroplánpilóták is jöttek a kedélyes kis öbölben apróbb hajóikkal lazítani.

 

Harminc egynéhány hidroplán a késő tavaszi nagy találkozó több száz gépéhez képest csak különlegesség volt a hajók között, de ne csodálkozzunk, végül is rc-hajó-fesztiválon jártunk.

Az osztrák rc-hidroplán-élet meghatározó alakja, Johann nélkül nincs pilótatalálkozó. Ő többek között egymaga építette különleges orosz eredeti csupaszárny-kacsaszárny modellel, a Pelican II-vel is a levegőbe emelkedett. Egy másik osztrák pilóta, Thomas szintén a maga alkotta habgépével repült legszívesebben, lassú belső zene ritmusára süllyedt, emelkedett vele. Általános iskolás fiát pedig több alkalommal egy másik hidroplánjával és tankábellel oktatta.


A két távirányítót összekötő kábel miatt az oktató szükség esetén a saját irányítóján belenyúlhat a kormányokba. Az oktatás jó magasan és egy oldalsó légtérben történt. Ha a tanuló bénázik, akkor a hidroplán magasságvesztését atyai parancsra a nebuló korrigálhatja.


Manfréd egyetemista fiával már tíz éve közösen jár a vizekre. Az egyik képen pedig már ott az utánpótlás. Míg a kis srác az eszközök között mászik, addig a nagyobb már apa kezébe adja a hidroplánt. Pilóta lesz belőle nemsokára. A találkozóról még több kép itt.


A Hidroplánok blogunk a vízre szállás báját nemcsak szövegben a blogban, hanem a tatai öreg tavon is kínálja. Aki teheti, éljen vele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.