Hidroplánrepítés tankábelen

Mennyei élvezet, amikor először szót fogad a levegőben a modell hidroplán a pilótakezeimnek.

Dr. Varga Sándor
2014. 09. 19. 7:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pár hete Ausztriában jártam, ahol a folyamatosan szakadó esőben – elvégre a hidroplán nem ázik be – Thomas barátom a fiát tankábelen oktatta. Egy hidroplán a levegőben, egy-egy irányító mindegyikük előtt, egy kábel köti össze őket. Röpködtek a vezényszavak, a srác meg egész ügyesen vezette a hidroplánt.  Ha a növendék ront, akkor az oktató belenyúl az irányításba, és kezdenek mindent előröl. Szerencsére a gyerek elfáradt, rögvest jelentkeztem a helyére.

A modell hidroplán ugyanúgy repül, mint az igazi. Kis szervomotorok adják át a gépben levő vevőn keresztül a parancsokat. A hidroplánon elektromos motor hajtja a propellert, és a farkán levő vízszintes vezérsík emeli-süllyeszti a levegőben a gépet. Oldalra a modell farkán levő függőleges oldalkormány és a szárnyakon található csűrőkormány fordítja.

Egy nagy különbség teszi nehézzé a modell vezetését. Amikor a hidroplán a földön álló pilótával szembe repül, akkor fordítva kell a kormányokat mozgatni.

A képen Thomas hangolja rám az adót, az irányítón jól látszik a két mini dzsojsztik, ezek visznek majd engem a mennybe vagy a zuhanásba. Ők a jobb kézre tették a gázkart – ami ott marad, ahol elengedi az ember, és annyi gázt ad, ami a pozícióhoz rendelve van.  A gázkar jobbra-balra kitérítve kapcsolja a csűrőt, ami az egyik szárnyon le-, a másikon felfelé forduló kis lapocska. Gyakorlatilag ezzel fordulunk majd.

Bal kézben a hátra fel, előre le parancs és jobbra-balra húzva pedig a farokkormány kapja tőlem rádión az utasítást. „Finoman mozdítsak, piciket, icipiciket” – kapom több szurkolómtól is a tanácsot.

Osztrák barátaim kedvesen körém gyűlnek, egyikük vízre teszi a gépet, amit majd vezetek. Könnyen sikló motoros vitorlázó a lelkem, nem izzasztja meg a kezdőt sem. Thomas összeköt bennünket a tankábellel, majd felszáll a hidroplánnal, én a kezem szinte hátra teszem.

Oktatóm beleviszi a gépet szinte a felhőbe. A magason oktatás előnye, hogy én korrigálhatok vezényszóra. Megkaptam a főnökséget, félgázzal viszem az iskolaköröket, a nyakam majd kiszakad az állandó felfelé nézésben.

Thomas csak egyszer nyúlt bele az irányításba, amikor bevittem a hidroplánt az erdő fölé, ott majdnem elvesztettük. Szerintem már nem látta a gépet, de érzékből kihozta, aztán visszaadta a távirányítót, egy kicsit lifteztem is vele le és föl.

Aztán elkezdett csipogni az időmérő, kifogyóban volt az áram, Thomas lehozta a vízre, és én még taxiztam egy kicsit majdnem a vízi színpadig.

 

Az élményt és a boldogságomat a képek csak jelzik, pedig igazából a hidroplán modell vezetése még hátra van. Vízről felszállni könnyebb, vízre szállni már nehezebb, de az az igazi mozzanat, a hidroplán modell pilótaság sava-borsa.

Néhány hazai öreg hidroplánpilóta-mohikánt hidroplánbloggerként aktiválva szombaton megmutatjuk, milyen is az igazi magyar virtus. Viszem oda is a tankábelt, remélem, túl leszek az első sikeres vízről való felszálláson a tatai vár felé.

Szép lesz az idő, akit érdekel, látványnak sem lesz utolsó az ezüst sirályok repülése. A helyszín a tatai Öreg-tó parti sétánya a vár közelében, vagy rossz szél esetén a tó főút felőli középső részén. Szeptember 20-án, szombaton tíz órától indul a hidroplánrepítés új korszaka Magyarországon.

Még több részlet a hidroplánblogger által összehívott tatai elektromos hajtású rádiótávirányítású hidroplán modellek első találkozójáról a hivatalos oldalon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.