Hidroplánok a vietnami Halong-öböl felett

A vietnami katasztrófavédelem után az üzleti szféra is lépett, gépeket vásárolt az első hidroplán légitársaság.

Dr. Varga Sándor
2014. 11. 21. 8:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavasszal irtunk a vietnami hidroplánpilóták kanadai kiképzéséről. Úgy tűnik, az állam után az idegenforgalmi piac is kedvet kapott a hidroplánokra. Az ország hatodik legnagyobb közlekedési vállalata, a Hai Au Aviation két géppel két hónapja elindította hidroplán üzletágát. A harmadik hidroplánjukat decemberre várják.

Nem mindenki vesz új gépet, a szomszédos Indiában például használt hidroplánnal kezdtek nemrégen. A pár éve alakult repülős magáncég filozófiájában követte az államot, amely a kanadai Viking gyárból rendelt két hajtóműves Twin Otter 400-asokat, köztük néhány hidroplánt is.


A Hai Au vietnami hidroplán légitársaság az USA-beli Wichitából vett új generációs Cessna Caravanokat. A Cessna Caravant több évtizede gyártják és igáslónak becézik, kerekesből több van belőle, mint hidroplánból.  Az új generációs változat kevesebbet fogyaszt, jobb a műszerezettsége, 10 helyett már 12 utast tud szállítani, pluszban elől a két pilóta.

A légitársaság nyár végén vette át a gyárban a két Caravant. Először tettek vele egy kitérőt Minnesota felé, ahol a világ legnagyobb ilyen üzemében kétéltű úszótalpakat szereltek rájuk.


Amerikából Vietnamba nem egyszerű átrepülni a kis gépeket. A társaság nagy gyakorlatú külföldi hidroplánkapitányai Kalifornia, Hawaii, a Marshall- és a Fülöp-szigetek érintésével szálltak le Hanoiban, hatvan órát repültek részletekben az óceánok fölött.

A külföldi kapitányokhoz vietnami másodpilótákat osztottak be, a bázis a képen látható mólón, egy hanoi szárazföldi nemzetközi repülőtér, a jó csatlakozás miatt is októbertől innen szállnak fel kerekeken a hidroplánok.

A cég azért döntött a hidroplánok mellett, mert Vietnamban rengeteg a természeti szépség, ami csodás látvány a levegőből, nem beszélve azok gyors eléréséről. Rengeteg az olyan víz, ami leszállási lehetőséget biztosít a turisztikai célpontoknál külön repülőtér építése nélkül.


Ráadásul Vietnamban előfordulhat olyan hirtelen időjárás-változás, amikor semmit sem lehet látni, csak műszerrel lehet repülni. A hidroplánok alkalmasak erre, a vihart elkerülve akár kitérő vízen is leszállhatnak, vagy műszerrel a szárazföldi repülőtereken.

Vietnamban hétmillió külföldi turista fordult meg tavaly, egyik kedvenc célpontjuk a világörökség részét képező Halong-öböl, nem messze a fővárostól. Eddig négyórás buszozás merítette le a turistákat, a hidroplánnal nincs harminc perc sem az út.


A bevezető kampányban alkalmazták az egyet fizet, kettő jegyet kap elvet, illetve összefogtak az öbölben dolgozó négycsillagos szállodahajókkal, akik egy ingyenes éjszakával támogatták a hidroplánrepülés elterjedését Vietnamban. Ajándékutalványt is kínálnak.

Egy induló hidroplán légitársaság általában az egész világon sétarepüléseket és légitaxit hirdet szolgáltatásként, a vietnamiak is ezt tették.

Szomszédban, Kínában

A Hainan-szigeteken szintén idén indult el a hidroplán légi közlekedés, szintén két Cessna Caravannal. A Meiya Air Légitársaság már rendelt hozzá öt darab két hajtóműves Viking Twin Ottert, és tervezik a Vietnamba repülést is.

Útvonalként például meghirdették a Hanoi–Ho Si Min-város közti ötórás repülést, ahol különlegességként az egykori Saigonban a város közepén levő folyóra szállnak le. Rövidebb, pár órás útvonalrepülések is tervben vannak, többnyire part menti szigetek célponttal.

Jelenleg a Halong-öböl a sláger, leszállással, pluszban utána 15 perces öbölnézéssel, de hirdetnek leszállás nélküli sétarepülést is az öböl fölé. Az árak nem a földön járnak, a cikk írásakor egy harmincperces egyirányú utat kedvezmények nélkül 250 amerikai dollár nagyságrendben kínáltak.

A weboldaluk már felkészült a menetrend szerinti repülések kezelésére is, ebben a műfajban ez a repülési forma már a nagykorúságot jelenti, amit jövő év elejére mindenképpen elérnek.


Ha tetszett a cikk, ajánlom figyelmükbe a Cessna Caravanos vendégvideónkat egy városközponti leszállásról.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.