A japán hidroplángyártás a vesztes háború okán megszakadt, a Sinmajva (Shin-Meiwa) gyár is átállt mindenfélére. Ma egyebek között erősségük az emeletes önjáró autóparkoló rendszerek, az óriási dömperek és kukásautók, különféle szivattyúk, a repülőgépiparban a „csőrök”, az utasbeszállító hidak mellett ők gyártják a kompozit Boeing B787 szárnyait is. Meg egy kétéltű hidroplánt ShinMaywa US–2 néven.
Sokszor a vállalati kultúra adja egy termék különlegességet. Egy korábbi élményem egy szántóverseny, ahol a John Deer traktor a Zetorral mérte össze erejét. Az amerikai utcahosszal nyert. Elmondták, hogy John Deere útépítő gépeket készített, s mikor gyártásba vette a traktort, az útépítő monstrumok erejét kicsinyítette bele.
A japánok a dömperek erejét váltották különleges kecsességgé. A tengeri mentés miatt a hidroplán rövid le- és felszállása az egyik legfontosabb elvárás. De az erős motor ehhez kevés lenne. A hidroplán egy vízpárnát-légpárnát gyűr maga alá indulás után, átmenetileg határfelületi repülőgépként gyorsul tovább. Rendkívüli, 280 méteres felszállóképességét tavaly egy sokemeletes szállodahajó előtt mutatták be, az erkélyek közönsége is ámult rajta, nemcsak én.
A japán hidroplán másik különleges tulajdonsága a háromméteres hullámok levezetése, ebben szintén világrekorder. Bumfordi alakját – kis szélességhez túl magasnak tűnő törzs – magyarázza, hogy leszálláskor nemcsak szétfröccsenti, hanem dupla falú nyitott hajóteste révén részben benyeli a hullámot, és az stabilizálja a gépet. Emiatt is ideális mentőgép, hiszen viharban, hullámokban nem törik ketté, mint esetleg a csak kisebb hullámokat elviselő hidroplánok.
A cég közel negyven éve bővítette profilját ismét saját hidroplán gyártásával. Amerikai segítséggel több Grumman hidroplán szétszedésével és bázisán indultak el, innen ered a modellek U betűje. Akkor még e betűvel írták át a cégnevet angolra, a képen parkoló gép neve Shin Meiwa US–1 lett.
Tervek a fiókban
A hetvenes évek végén a Sinmajva cégnél utasszállítóhidroplán-családra készítettek terveket. A negyvenszemélyes LA terve lényegében az US–2 utasszállító változatában megvalósult. Terveztek hasonló sárkánykinézettel egy 300 személyes rövid távú változatot MA jellel, készült 400 fős (MS) és a cikk végén levő képen látható, 1200 személyes háromemeletes óriás (GS) változatra szóló terv is. Ezeknél már a szárny feletti és előrenyúló sugárhajtóművek idézték volna elő a rövid felszálláshoz szükséges párnahatást. Az óriással még a közelébe se értek a Berijev Be–2500 tervének. Reméljük, hogy a párnahatás előbányászásához hasonlóan ezeket a terveket is mihamarabb leporolják, hiszen a legmodernebb Boeing-szárny kompozitgyártási technológiája elég gyakorlatot ad nekik, a jövő óriás hidroplánjai pedig kompozitból készülnek majd, talán új elvű hajtóművekkel.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!