A csúcsforgalomból csak felfelé, a levegőbe lehet menekülni, ezért már régóta napirenden van a repülő autók tervezése. Sőt, ennek alapján az elmúlt években felerősödött a – zamatos magyarsággal fordítva – „repülőgépet mindenkinek” fejlesztés iránya. A világon sok kutató foglalkozik az angolul personal air vehicle-nek (pav) nevezett fejlesztéssel. Az autózás szabadságfokához hasonló, minél egyszerűbben vezethető néhány fős légi járművek tömeges elterjesztése a végső cél. Ebben véleményem szerint hidroplánvonal is várható.
Repülő hajóként előbb volt a hidroplán, amely a víz mint korlátlan természetes repülőtér bevonásával vitte előre a légiipart. A repülő autó először arra keresett megoldást, hogy ha valaki megérkezik egy távoli repülőtérre, legyen mivel továbbmennie az országúton a céljához. A jármű főként repülőgép, a gépkocsi kiegészítő módon van benne.
Az amerikai Terrafugia Transition már több éve repül, nemrég a világon elsőként megkapta az engedélyeket, indulhat a sorozatgyártása. Kötelező a reptérhasználat, nem lehet az országútról fel- vagy leszállnia. Európában egy pozsonyi cég tart legelőbb, az alábbi képen látható AeroMobil már egyenesen elszökkent a reptér betonjáról, és Pozsony és Bécs utcáit is meghódította.
A csúcsfogalomban nyomorgó autósok persze többre vágynak, szeretnének az útról felszállni, amit már megcéloztak az újabb fejlesztések. A hollandok PAL-V néven autógiróba oltott járgányt építettek, amely a könnyebb elfogadása miatt repülő rendőr vagy mentőjármű is lehet. Az alábbi képen látható szerkezet rövid nekifutásának köszönhetően felszállhat parkolóból, mentéskor a biztonsági sávból vagy belátható útról is.
A lenti képen éppen leszálló SkyCruiser koncepciógép pedig a helirepülőgépet oltja be az autóba. Induláskor a törzsből kibocsátott négy rotor helyből felemeli, illetve függőlegesen leteszi, majd a szárnya miatt átalakul repülőgéppé, amelyet a farok mögötti két tolópropeller hajt meg. Leszálláskor mindent – rotort, szárnyat, propellereket – magába csuk, és ötszemélyes autóként mehet tovább az úton. A fejlesztők már SkyProwler néven drón változattal is számolnak, amely nem igényel hagyományos pilótát a légi csavargáshoz.
A Német Űrhajózási Központ kutatói egy négymillió euróval támogatott EU-s projektben a légi jármű irányítását lebutították az autóvezetés szintjére. Szerintük a repülő autók pilótáinak tömeges képzésében nagyon fontos az autóvezetési rutin felhasználása. Mycopter néven kormánykerékkel, pedálokkal, hagyományos kinézetű műszerfallal ellátott, vagyis totál autós elrendezésű pilótaülést terveztek egy helikopterbe.
A helikoptert nagyon nehéz vezetni, mert a pilótának egyik kézzel a botkormányt, másik kézzel a ciklikus kart, a lábakkal pedig a farokrotort kell sokszor egyszerre kezelnie. Különösen a lebegésnél sok gyakorlat szükséges az összhang megtartásához.
A német központ szakemberei hagyományos módon kormánykerékre bízták a kanyarodást, a „gázpedál” a sebességet, a „fékpedál” pedig a lebegést szabályozza. Az emelkedés-süllyedés ciklikus karját a „kézifékben” még meghagyták, bár alternatív módon a volánba tettek egy nyolcfokozatú kapcsolót, amely ezt helyettesíti, sőt a levegőben tolatást is vezényel. Egy EC 135 helikopterszimulátorban az új autós irányítási rendszert már a profik is kirepülték, lassan kezdődnek az éles tesztek.
A pavok világában a kis magasságú repülések tervezése kapcsán nincs szó hagyományos légi irányításról. A pilóta elé a képernyőn légi országutat jelképező dobozokat rajzolnak a célig, abban maradva biztonságos a repülése, másrészt dolgoznak a rajban repülés témáján, az összeütközés elkerülésen, erről néhány hét múlva írunk majd részletesebben. Néhány év, és jöhetnek a pavpilóták autós kormánykerékkel.
Egyrészt a volán és a pedálos vezérlés a merev szárnyú gépeknél is könnyebbé teszi a vezetést. Autós érzéssel könnyebb lesz a légi jármű vezetésének megtanulása, s a hidroplánok területén is jönnek majd a pavpilóták. Tovább csökken majd a kötelező képzési idő, jön a 10 órás pavengedély a hidroplánok világában is.
Másrészt a hidroplánok örök előnye, a szabad és ingyenes vízfelület mérlegelési lehetőséget kínál a helyből felszálló, bár bonyolultabb építésű pavok mellett. Nem kell helirepülő-szerkezet, mert ott a rövid, néhány száz méteres fel-leszálló vízi út. Amúgy a Mycopter is elég hasas ahhoz, hogy elegánsan vízre ereszkedjen, ha akar.
Ha tetszett a cikk, ajánljuk a Repülni jó összerakható e-könyvünkből az idevágó fejezeteket: repülő autók, helikopterből és merev szárnyú gépből házasított helirepülőgépek, illetve utasszállító drónok.