Uniós projekt: hidroplán vezetése kormánykerékkel

Hidroplánok, repülő autók – cél a gépkocsi-vezetői szokások átmentése a repülés minél szélesebb elterjedéséért.

Dr. Varga Sándor
2015. 02. 13. 9:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csúcsforgalomból csak felfelé, a levegőbe lehet menekülni, ezért már régóta napirenden van a repülő autók tervezése. Sőt, ennek alapján az elmúlt években felerősödött a – zamatos magyarsággal fordítva – „repülőgépet mindenkinek” fejlesztés iránya. A világon sok kutató foglalkozik az angolul personal air vehicle-nek (pav) nevezett fejlesztéssel. Az autózás szabadságfokához hasonló, minél egyszerűbben vezethető néhány fős légi járművek tömeges elterjesztése a végső cél. Ebben véleményem szerint hidroplánvonal is várható.

 

Repülő hajóként előbb volt a hidroplán, amely a víz mint korlátlan természetes repülőtér bevonásával vitte előre a légiipart. A repülő autó először arra keresett megoldást, hogy ha valaki megérkezik egy távoli repülőtérre, legyen mivel továbbmennie az országúton a céljához. A jármű főként repülőgép, a gépkocsi kiegészítő módon van benne.

 

Az amerikai Terrafugia Transition már több éve repül, nemrég a világon elsőként megkapta az engedélyeket, indulhat a sorozatgyártása. Kötelező a reptérhasználat, nem lehet az országútról fel- vagy leszállnia. Európában egy pozsonyi cég tart legelőbb, az alábbi képen látható AeroMobil már egyenesen elszökkent a reptér betonjáról, és Pozsony és Bécs utcáit is meghódította.

 

A csúcsfogalomban nyomorgó autósok persze többre vágynak, szeretnének az útról felszállni, amit már megcéloztak az újabb fejlesztések. A hollandok PAL-V néven autógiróba oltott járgányt építettek, amely a könnyebb elfogadása miatt repülő rendőr vagy mentőjármű is lehet. Az alábbi képen látható szerkezet rövid nekifutásának köszönhetően felszállhat parkolóból, mentéskor a biztonsági sávból vagy belátható útról is.

 

A lenti képen éppen leszálló SkyCruiser koncepciógép pedig a helirepülőgépet oltja be az autóba. Induláskor a törzsből kibocsátott négy rotor helyből felemeli, illetve függőlegesen leteszi, majd a szárnya miatt átalakul repülőgéppé, amelyet a farok mögötti két tolópropeller hajt meg. Leszálláskor mindent – rotort, szárnyat, propellereket – magába csuk, és ötszemélyes autóként mehet tovább az úton. A fejlesztők már SkyProwler néven drón változattal is számolnak, amely nem igényel hagyományos pilótát a légi csavargáshoz.

 

A Német Űrhajózási Központ kutatói egy négymillió euróval támogatott EU-s projektben a légi jármű irányítását lebutították az autóvezetés szintjére. Szerintük a repülő autók pilótáinak tömeges képzésében nagyon fontos az autóvezetési rutin felhasználása. Mycopter néven kormánykerékkel, pedálokkal, hagyományos kinézetű műszerfallal ellátott, vagyis totál autós elrendezésű pilótaülést terveztek egy helikopterbe.

 

A helikoptert nagyon nehéz vezetni, mert a pilótának egyik kézzel a botkormányt, másik kézzel a ciklikus kart, a lábakkal pedig a farokrotort kell sokszor egyszerre kezelnie. Különösen a lebegésnél sok gyakorlat szükséges az összhang megtartásához.

A német központ szakemberei hagyományos módon kormánykerékre bízták a kanyarodást, a „gázpedál” a sebességet, a „fékpedál” pedig a lebegést szabályozza. Az emelkedés-süllyedés ciklikus karját a „kézifékben” még meghagyták, bár alternatív módon a volánba tettek egy nyolcfokozatú kapcsolót, amely ezt helyettesíti, sőt a levegőben tolatást is vezényel. Egy EC 135 helikopterszimulátorban az új autós irányítási rendszert már a profik is kirepülték, lassan kezdődnek az éles tesztek.

 

A pavok világában a kis magasságú repülések tervezése kapcsán nincs szó hagyományos légi irányításról. A pilóta elé a képernyőn légi országutat jelképező dobozokat rajzolnak a célig, abban maradva biztonságos a repülése, másrészt dolgoznak a rajban repülés témáján, az összeütközés elkerülésen, erről néhány hét múlva írunk majd részletesebben. Néhány év, és jöhetnek a pavpilóták autós kormánykerékkel.

Egyrészt a volán és a pedálos vezérlés a merev szárnyú gépeknél is könnyebbé teszi a vezetést. Autós érzéssel könnyebb lesz a légi jármű vezetésének megtanulása, s a hidroplánok területén is jönnek majd a pavpilóták. Tovább csökken majd a kötelező képzési idő, jön a 10 órás pavengedély a hidroplánok világában is.

Másrészt a hidroplánok örök előnye, a szabad és ingyenes vízfelület mérlegelési lehetőséget kínál a helyből felszálló, bár bonyolultabb építésű pavok mellett. Nem kell helirepülő-szerkezet, mert ott a rövid, néhány száz méteres fel-leszálló vízi út. Amúgy a Mycopter is elég hasas ahhoz, hogy elegánsan vízre ereszkedjen, ha akar.

Ha tetszett a cikk, ajánljuk a Repülni jó összerakható e-könyvünkből az idevágó fejezeteket: repülő autók, helikopterből és merev szárnyú gépből házasított helirepülőgépek, illetve utasszállító drónok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.