A merevszárnyú motoros repülést bicikligyárosok találták fel, a repülőgépeket és hidroplánokat építő és repülő pilóták a repülés első évtizedében fában, szövetben és rengeteg drótban hittek, jószerivel csak a hajtóművek voltak fémből. Míg véletlenül be nem tévedt az üzletbe egy német áramlástani professzor és gyáros, Hugo Junkers.
Junkers professzor 50 éves korában egyetemi katedrán állt, mellette már híres gyáros volt. Kazánokat, vas építő elemeket és a profilt bővítve motorokat gyártott. 1907-ben egy pilótaságra vágyó professzor barátja rábeszélte, hogy Junkers pénzéből és gyárában javítsanak fel egy eredetileg francia Bleriot stílusú repülőgépet.
Junkers-t megigézte a lehetőség, mint tudós kezdett foglalkozni a felhajtóerővel, szárnnyal, a gép alakjával. Három év alatt az íróasztal mellett megfogalmazta a modern repülés máig ható és alkalmazott elveit, a vastag fémszárnyra 2010-ben szabadalmat is szerzett.
Junkers három elvet eszelt ki. 1. A világon a jövőben a repülőgép lesz a leggyorsabb közlekedési eszköz – persze ki hallott akkor még az utas repültetésről. 2. Fémváz, fémborítás, törzsbe épített szárny mindenféle külső merevítések nélkül szükséges ehhez a légi közlekedési eszközhöz. A gyakorló pilóták, akik egyben a tízes évek körül a repülőgép-építők, gyárosok is voltak, megmosolyogták a fémet. 3. A fenti képen látható vastag, ívelt szárnyon képződik a legtöbb felhajtó. Ma is ezzel az elvvel repülnek a gépek, csak közben a még nagyobb ívhez feltalálták a mozgatható fékszárnyat és orrsegéd szárnyat.
Öt év telt el, míg pontosan száz éve megépült az első, a képen látható fémrepülőgép, amire békeidőben nem akadt volna pilóta, aki öngyilkos-jelöltként berepülje. De az akkor 55 éves Junkers szerencséjére a háborúban nem kérnek, hanem parancsolnak, így egy pilóta hadnagynak köszönhetően később már nem volt kérdés, hogy az allmetal fémgép repül-e.
A gép kifejezetten utasszállításra épült, négyszemélyes, zárt és fűthető kabinja felért egy első osztályú vasúti fülke kényelmével. 170 kilométeres utazósebessége pedig jóval meghaladta az akkor leggyorsabb mozdonyokét. Például a Gellért szálló elől fél óra alatt lerepült Siófokra.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!