Keresd Pamacsot Fahegyen, mondták többen, aki a kilencvenes évek elején úszótalpas sárkánnyal repült a Balatonon meg Görögországban. Tóth Ferenc Pamacs napjainkig több mint tízezer órát töltött a levegőben a számomra lélekvesztőnek tűnő gépen. Sokan onnan is ismerik, hogy egy 150 négyzetméteres magyar zászlót vontatott több nemzeti ünnepünkön, ami önmagában is világszám. A régi szép időkről a héten a farkashegyi repülőtéren, sárkánya árnyékában beszélgettünk. Szabadkozott, hogy hidroplános korszakáról a képeket egyelőre még nem találta meg.
„A kilencvenes évek körül szezonban a balatoni repülés többnyire tóparti kopár mezőkről zajlott, onnan vittek sokan utasokat sárkánnyal is a tó fölé” – mesélte. – „Mi egy elegáns turisztikai megoldásra vágytunk, hogy kimehessünk a strandokra a vendégekhez és a vízről repüljünk.”
„Vettünk két papucsot – úszótalpat... teszem én hozzá –, és a kerekek helyet azokat szereltük fel a motoros sárkányra. 1991-ben először a Velencei tavon, autodidakta módon próbálkoztunk, mert éreztük, hogy ez más technikát kíván, mint a kerekes repülés. De repültünk Dunakeszi mellől a Dunáról, kis tavakról, meg többször a Balatonról is.”
„Egy sztori az utóbbiról. Lellén a strandon kihajóztam, felszálltam, majd háromszáz méter magasan látom, hogy alattam egy motorcsónak, lejjebb megyek, jól sejtettem, rendőrségi motoros, ami tovább követett a vízen. A békesség kedvéért inkább egy tó menti halastavon szálltam le, majd fél óra múlva újra fel. Ebből gondolhatod, engedélyünk nem volt, bár beszéltünk a hatóságokkal, akik biztattak. A vízen motorcsónaknak tekintettek bennünket, hiába voltunk hidroplán sárkányrepülőgép, a Balatonon ezért nem repülhettünk. A légügyi hatóságnál meg két motort javasoltak, egyet a levegőbe, egyet pedig a vízre, de ki látott már sárkányt két motorral?” – nevetett Tóth Ferenc.
„A hidroplánrepülést annyira megkedveltük, hogy Martinecz Endre barátommal őszre megszerveztünk egy görög turnét. Egy ottani segítővel működtünk együtt, aki helyszíneken a strandtulajdonosok engedélyét járta ki nekünk. Repültem az athéni repülőtér besikló pályája alatti strandon is, ahonnan viszonylag gyorsan tovább álltunk egy kis szigetre. Sokat repültünk feleségeinkkel mint utasokkal is és rengeteg tapasztalatot szereztünk a hidroplán technikáról. A következő évben már több magyar csapat is visszament, mi ketten elég jól elboldogultunk, büszke vagyok arra, hogy a hidroplán sárkányunk jól teljesített. A többiek gép nélkül jöttek haza, szerencsére csak a sárkányokat törték össze.„
„Második görög utunk után azt láttuk, hogy a hidroplán sárkányozás anyagilag nem akkora was ist das, hogy tovább küzdjünk érte, ezért más irányba mentem. Filmgyári látványtervezőként vonzottak a sárkányozás határai, a különleges légi bemutatók, ahogy Besenyei Petiék is ezeket keresték a műrepülő gépükkel. Először egy hosszú szalag kígyóval tekergőztem, majd kitaláltam a kis sárkányommal a 9 × 17 méteres magyar zászló vontatását, amivel turbulenciában néha több gondom is akadt, de mindig helyt álltam. Mit mondjak, felemelő érzés volt, hogy legutóbb két éve a nemzeti ünnepen a Duna felett a nagy honvédségi helikopterek nálam sokkal kisebb zászlókat vontattak.”
„Hogy miben más a hidroplán a vízen? A kerekes sárkánynál nyomod a gázt, tartod az állásszöget, és elszívódsz a földről. A vízen sok-sok próbálkozással kitanultuk a nyugalmat. Az úszótalp szinte tapad a vízhez, békésen fel kell ülni rá és lehelet finoman elemelni. Minél mélyebb a víz, annál nehezebb megküzdeni a hullámokkal, tudod, a Jóisten sok ezer évvel ezelőtt alaposan meglögybölte őket. A leszállás is más. A kerekessel erőből rátesszük a fűre, a hidroplánnál hosszan siklunk. Vizet éréskor a papucs csobog, csattog és mivel üreges, visszhangzik is – ez sokáig zavaró volt.” Nekem ez tetszik benne a legjobban.
„Ha lehetne, kedvező környezetben újra megpróbálnánk. Ha nem nekünk kell a normális szabályokat kitalpalni, mi maradnánk a szakmánál. Hiszen napjainkban erősebbek a motorok és a sárkányok, a strandokon pedig ugyanúgy várnak ránk a potenciális utasok, mint húsz évvel ezelőtt.” – fejezte be a beszélgetést Tóth Ferenc, Pamacs.
A Vízirepulés.hu oldalunkon hidroplán sárkányok várják önöket.
És ajánlom egy vadonatúj termékünket, a Repülni jó című összerakható könyvet, benne a 15 lehetséges elemből mindenképpen válogassák ki a Hidroplánok a Dunán és a Balatonon című fejezetet.