Január óta törvény tiltja Kínában az autósoknak, hogy magánkocsival mobilapplikáción keresztül vegyenek fel utasokat. Ennek ellenére tíz különböző városban használhatta az Uber ezt a technikát – derült ki a helyi rendőrség szerdai akciója során Szecsuan tartomány fővárosában, Csengtuban.
A rendőrség múlt héten tartott házkutatást először hasonló céllal egy másik tartomány, Kuangtung fővárosában, Kuangcsouban, ahol több ezer okostelefont és az üzlethez szükséges elektronikai eszközöket foglaltak le. A városi közlekedési szakbizottság szerint az Uber kereskedelmi engedély nélkül, illegálisan folytatta tevékenységét, az illegális szolgáltatók ellen pedig egymillió-kétszázezer forintnak megfelelő összegig terjedő bírságot helyezett kilátásba.
A cég annyit közölt az esetről, hogy a rendőrség részéről „rutinlátogatás” történt, amely nem zavarta meg őket a működésében. Az Uber jelenleg 250 városban van jelen, a vállalat értéke pedig 40 milliárd dollár.
Azonnali hatállyal szüntette meg kedden a tevékenységét az Uber az amerikai Kansasban, miután új szabályok léptek életbe az államban. Az amerikai AP hírügynökség közlése szerint kedden a helyi törvényhozás leszavazta a kormányzó vétóját is. A kormányzó a vétóval meg akarta hiúsítani, hogy a kansasi törvényhozás által elfogadott új rendelkezések értelmében az Uberre és a hozzá hasonló cégekre szigorúbb szabályok vonatkozzanak, amelyek például előírják, hogy a sofőröknek kötelező vizsgálaton kell részt venniük, illetve kiegészítő felelősségbiztosítást kell kötniük gépjárműveikre. Az Uber már korábban arra panaszkodott, hogy a tervezett intézkedések kiszorítják a céget Kansasból.
Amint arról az MNO több alkalommal is írt, az Uber egy jogi kiskaput kihasználva, tevékenységét közösségi autózásnak feltüntetve szivárgott be a világ számos országába, többek között Magyarországra is. Szinte mindenhol gondjaik támadtak a hatóságokkal és a helyi taxisokkal is, akik – mint Magyarországon is – sérelmezik, hogy az Uber sofőrjei a törvényben előírt feltételek teljesítése és adózás nélkül végezhetnek a taxizáshoz kísértetiesen hasonló tevékenységet. Ezzel pedig tisztességtelen piaci előnyhöz jutnak, hiszen szolgáltatásukat olcsóbban tudják kínálni a rendelkezések miatt tetemes költség megfizetésére kényszerülő taxisoknál. A magyar taxisok a kormányhoz fordultak segítségért, és ígéretet kaptak, hogy rendelet szabályozza majd a kialakult áldatlan helyzetet.
Múlt hét végén a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közleményben tudatta, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter utasítására adóhivatali vizsgálat indult az Uber ellen.
„Nem tartom valószínűnek, hogy ha a szabályokat be kell tartaniuk, akkor a közösségi utazásmegosztók a piacon maradnak hazánkban” – mondta korábban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke az MNO-nak.
Hétfőn a Lánchíd Rádióban Metál Zoltán azt nyilatkozta, jelenleg az ubereseknek nem kell megfelelniük a taxisokra vonatkozó előírásoknak. Mint fogalmazott, szövevényes csalás lehet a háttérben, amely megingathatja a költségvetést is.