Összetörhetné a fuvarszervezőket az Uber

Forrósodik a talaj az Uber abroncsai alatt: a kérdés, ha lépnie kell, beszáll-e a játszmába, vagy kereket old?

SzE
2015. 03. 30. 15:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem egészen két hete, március 19-én tartottak spontán demonstrációt a taxisok az Uber körösségi utazásmegosztó ellen, kérve a döntéshozókat, hogy a jelenleg engedély nélkül tevékenykedő új piaci szereplővel is tartassák be a hivatásos sofőrökre vonatkozó szabályokat. Azaz fogadják el azt a már előkészített kormányrendeletet, amely rendet tenne a piacon, betartását pedig kérjék számon minden sofőrön. Akciójuknak meg is lett az eredménye: múlt hétfőn a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kaptak pozitív visszajelzést, a héten tárgyaltak Tarlós István főpolgármesterrel, csütörtökön pedig a Fidesz-frakció tett ígéretet arra nézve, hogy a párt segíteni fogja az ágazat problémáinak rendezését.

Emiatt gyakorlatilag el is maradt az a tüntetés, amit a sofőrök múlt péntekre ígértek: néhány autó ugyan fölvonult a Várkert Bazár előtti Lánchíd utcában, de ha a rendezvény nem lett volna bejelentve és nem biztosították volna rendőrök, igazából föl sem tűnt volna az út szélén parkoló, elenyésző számú sárga autó. Az ember azt hihette volna, csak utasra vár néhány taxis.

 

A kormányrendelet jelentőségéről az elmúlt másfél hétben több sofőrt is megkérdeztünk, többségük pedig bízik abban, hogy a szabályozás megszületik, rendezi az ágazat problémáját. Az viszont kérdés, hogy ez az Uber szempontjából mit jelent. Ha ugyanis a rendelet a reméltek szerint lép életbe, akkor a már több országból kitiltott Uber vagy alkalmazkodik és beáll a taxitársaságok sorába, vagy kivonul az országból.

„Nem tartom valószínűnek, hogy ha szabályokat be kell tartaniuk, akkor a közösségi utazásmegosztók, így például az Uber és a Wundercar piacon marad hazánkban” – mondja Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség elnöke úgy véli, ha a közösségi szolgáltatók mégis alkalmazkodnak a szigorú feltételekhez, akkor a fuvarszervezők között komoly verseny indulhat a taxisokért.

„Jelen pillanatban a hivatásos sofőrök úgynevezett fuvarszervezői díjat fizetnek a taxis cégeknek, azok pedig cserébe utasokat közvetítenek nekik. Tehát az utast és a taxist a fuvarszervező köti össze. Ha az Uber ezért a szolgáltatásért alacsonyabb díjat kér, viszont ugyanannyi utast biztosít, nyilván jobban járnak vele a taxisok. Emiatt elképzelhető, hogy a fuvarszervezők közt egy egészséges verseny alakul ki, amivel nekünk semmi gondunk nem lenne” – emeli ki Metál.

Arról ugyanakkor nincs meggyőződve, hogy a piac újabb taxitársaságot is elbír. Mint mondja, a fix hatósági tarifa bevezetése előtt a fővárosban nagyon eltorzult a verseny: a fuvarszervezők nem győztek árban egymás alá menni, az alacsony fuvardíjakból viszont nem tudtak megélni a taxisok, sokan tönkre is mentek. Emiatt avatkozott közbe a Fővárosi Önkormányzat, és emiatt vezette be a hatósági rögzített árat. Ennek meg is lett a hatása: míg azt megelőzően több mint 20 fuvarszervező cég tevékenykedett Budapesten, mára megfeleződött a számuk.

Beszéltünk olyan taxisokkal is, akik szerint a jövőben a fuvarszervező cégek száma akár újra megfeleződhet. Ha ez történik, akkor nyilván azok a szolgáltatók maradnak talpon, amelyek az utasnak és a taxisnak jobb szolgáltatást nyújtanak, és mindezt alacsonyabb díjért teszik. Metál Zoltán és az általunk megkérdezett sofőrök úgy látják, ez a verseny inkább minőségben, mintsem árban történne.

Ebbe a sorba állhatna be az Uber is, amelynek sofőrjei – legalábbis a reméltek szerint – akkor dolgozhatnának, ha szaktanfolyam elvégzése után levizsgáznának, céget alapítanának vagy egyéni vállalkozók lennének, kiváltanák a tevékenységi engedélyt, autójuk megfelelne a kritériumoknak, rendszámuk is sárga lenne. Ez viszont azt jelenti, hogy az Uber-sofőrből gyakorlatilag taxis lenne. Emellett az Ubernek is diszpécserközpontot kellene fenntartania, szüksége lenne 24 órás ügyfélszolgálatra, olyan oda-vissza kommunikációs rendszerre, amivel a kocsi vezetőjét bármikor elérhetik a diszpécserközpontból. Egyetlen olyan taxist nem találtunk, aki azon a véleményen volt, hogy az Uber erre hajlandó lenne. Ugyanezt gondolják sofőrjeikről is.

„Aki most Uber-sofőr, az nem véletlenül nem taxis. Ha taxis akarna lenni, akkor az lenne, de az drága mulatság. Akkor nem szállíthatna utasokat annyira olcsón, hiszen fizetnie kellene a képesítés megszerzéséért, az autó megfelelő felkészítéséért, nem utolsósorban pedig adóznia kellene” – mondja Forgó Betti.

A taxis kiemeli, hogy ha az Uber betartaná a szabályokat és felemelné az árait a hatóságilag rögzítetthez, persze sok hivatásos sofőr elgondolkodna azon, hogy csatlakozzon-e a céghez. Ennek oka, hogy esetében – legalábbis a jelenlegi rendszer szerint – csak a biztos fuvar után kellene jutalékot fizetni. Jelenleg nem ez a helyzet: a taxisok a fuvarszervezőknek havidíjat fizetnek, garanciát viszont nem kapnak arra, hogy utasuk is lesz. Azaz hiába a havi 50-100 ezer forintos fix kiadás, az nem jelent biztos fuvart. Forgó Betti kiemeli, hogy emiatt ő is elgondolkodna a váltáson, ám nem látja reálisnak azt, hogy az Uber ezt az utat válassza.

Egy másik taxis keményebben fogalmazza meg ugyanezt: „Kizárt, hogy taxitársasággá váljanak, nem ez a céljuk. Nekik egyetlen céljuk van: hogy mindenféle kiadás és adózás nélkül maszek sofőrökkel embereket fuvaroztassanak kevés pénzért. Ha ezt nem tudják megtenni, akkor elhúznak az országból, nem fognak szabályokkal bajlódni.”

A taxisok szerint az, ha az Uber legálisan is megjelenne az utakon, a fuvarszervezőkre nézve jelentene veszélyt. „A taxitársaságoknak egy dolog számít: hogy minél több sofőr szerződjön velük és fizessenek nekik havidíjat – emiatt nincs a társaságoknál létszámstop. Ez nekünk nem jó, hiszen így többünknek kell osztoznunk ugyanannyi fuvaron, de akkor is ez van” – panaszolja egyikük. Véleménye szerint egyedül emiatt lehetne létjogosultsága a piacon egy olyan cégnek, amely nem fix havidíjat, hanem százalékot kér a tényleges fuvarok díjából. Mint mondja, a taxitársaságok attól tarthatnak, hogy az Uber ekként lép piacra és elszipkázza a sofőrjeiket. Emiatt tiltakoznak ellene, nem azért, hogy a vezetőiket védjék. Ezen a véleményen van kollégája is: „A fuvarszervezők azok, akik nem lennének el nélkülünk. Mi ha nehezebben is, de boldogulnánk telefonos rendelések nélkül” – szögezi le.

A taxitársaságok elszipkázástól kevésbé tartanak, szerintük az Uber aligha maradna a piacon a kormányrendelet elfogadását követően. „Ahogyan más országokból, úgy vélhetően hazánkból is kivonulnának akkor, ha valóban be kellene tartaniuk a taxisokra nézve kötelező szabályokat, hatósági áron kellene szállítaniuk az utasokat” – mondja Pásztor György. A Tele 5 Taxi ügyvezetője nem tart attól, hogy ha a cég mégis marad, a szabályokat pedig betartja, akkor a sofőrök átszerződnek hozzá. Mint mondja, ez esetben a cég nem tudna a fuvarszervezőknél olcsóbban utasokat közvetíteni, megszűnne a versenyelőnye.

Megkerestük az Ubert is azzal a kérdéssel, hogy milyen lépéseket terveznek akkor, ha az Országgyűlés olyan kormányrendeletet fogad el, amilyenre a taxisok számítanak. Érdemi választ nem kaptunk: a cégnek addig nincs mit mondania, amíg a szabályozás meg nem jelenik. Tájékoztatásukból egyedül annyi derül ki, hogy akármi is legyen majd a rendeletben, a társaság együttműködő lesz, tiszteletben fogja tartani azt. Az viszont továbbra is kérdés, hogy ez az országból való kivonulást jelenti-e, vagy pedig azt, hogy betartják az új játékszabályokat és fuvarszervező céggé alakulnak. Vagy pedig azt, hogy szerintünk mégis más lesz a rendeletben, mint amire a taxisok számítanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.