Megbéníthatják a fővárost a taxisok az Uber miatt

Csütörtök éjszaka a Várkertnél beszélgettünk az Uber elleni taxis demonstráció résztvevőivel, köztük az 1990-es nagy taxisblokád szervezőjével.

SzE
2015. 03. 20. 9:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy átlagos taxis estének indult a csütörtöki: a sofőrök beszélgetni kezdtek a droszton, megvitatták az elmúlt nap eseményeit. Köztük az Uber bejelentését, mely szerint a cég most hétvégén 3 ezer forintos fuvardíjig ingyenesen szállítja utasait. Egyre többen lettek, tanakodtak.

„A Felvonulási téren kezdtünk beszélgetni, aztán spontán indultunk neki. Útközben kollégák csatlakoztak hozzánk, urh-rádión is elkezdtünk szervezkedni. Egy óra sem kellett hozzá, hogy több mint ötvenen összegyűljünk\" – mondja egy taxis, amikor a Várkert bazár előtti Lánchíd utcában csütörtök késő este belefutunk demonstrációjukba. Bár nevét nem árulja el, nyilatkozik nekünk, és leszögezi: azért mutatták meg magunkat, mert nem tudják elfogadni, hogy létezhet olyan cég, amely mindenféle jogosultság és képzettség, számlaadási kötelezettség nélkül nyújt olyan szolgáltatást, amelynek amúgy komoly feltételei vannak. A taxisoknak e követelmények teljesítéséből komoly költségeik keletkeznek, míg új versenytársuk kikerüli a szabályozást. Az Uber megjelenése ezért világszerte botránnyal jár, vannak országok, ahol a szolgáltatást nem is engedélyezik.

Mint ismert, az Uber segítségével önjelölt sofőrök és utazni vágyó budapestiek találhatnak egymásra. A rendszer úgy működik, hogy az utasok nem egy taxitársaság diszpécserét hívják, hanem okostelefonjuk applikációjával választanak a közelükben regisztrált sofőrök közül. Ők általában nem profi vezetők, hiszen bárki regisztrálhat sofőrként az Ubernél, akinek van autója és szívesen szállítana embereket. Az utazás végén mind a sofőrök, mind az utasok értékelik egymást a rendszerben, elvileg ezzel szűrve ki az alkalmatlan vezetőket, felhasználókat. Közvetlen, készpénzes fizetés nincs az út végén, a díjat bankkártyáról vonják le. Ennek 80 százaléka a sofőré, 20 az Uberé lesz.

A Várkert bazár előtt csütörtök este egymást érik a taxik, mindkét oldalon parkolnak, közéjük csak egy-egy rendőrautó ékelődik be. A forgalom zavartalan, mert bár az út két oldalán autók sárgállanak, köztük még a buszok is zavartalanul elférnek. Látszik, hogy csak figyelemfelkeltésnek, békés demonstrációnak szánják az akciót.

Újabb taxishoz lépünk oda, megszólítjuk. Véleménye egybecseng kollégájával, de ő már nevét is vállalja: Gál László. Becslése szerint 60-70-en gyűlhettek össze, úgy látja, egy kivételével valamennyi taxistársaság képviselteti magát. Egyedül City Taxit nem látott. Azt mi sem.

„Mielőtt elindultunk, sokat beszélgettünk a kollégákkal, és mindannyian úgy gondoljuk, az Uber komoly konkurenciát jelent nekünk: fuvarvesztéssel jár, főleg a telefonos megrendeléseknél. Pedig a cég olyan szolgáltatást nyújt, amihez nem lenne joga” – ismétli kollégáját. Kiemeli, hogy a sofőrök fölött nincsen semmilyen kontroll. A taxisokat a másfél évvel ezelőtti szigorítás végképp versenyképtelenné teszi velük szemben, lévén nem csökkenthetik hatóságilag szabott tarifáikat. A taxisokkal szemben szigorúak a technikai elvárások is, tavaly szeptembertől pedig már csak sárga autókkal dolgozhatnak. Az előírásoknak való megfelelésnek komoly költségvonzata volt, de a sofőrök megtették a szükséges lépéseket, betartották a szabályokat. Emiatt hátbatámadásnak érzik azt, hogy tavaly novemberben megjelenhetett a magyar piacon az Uber.

A sárga kocsik között járva Forgó Bettivel is összefutunk: ő az emlékezetes, 1990-es taxisblokád szervezője, több év kihagyás után egy éve sofőrködik újra. Mint mondja, a mostani demonstráció egyetlen célja, hogy elérjék: a taxisokra és a személyszállítókra vonatkozó törvényeket tartassák be mindenkivel. Azaz hogy a budapesti taxistörvény – lévén országos még nincs – vonatkozzon minden olyan cégre, amely pénzért szállít embereket egyik helyről a másikra. Ez ugyanis – emeli ki – taxis szolgáltatás akkor is, ha másnak nevezik.

Amikor arról kérdezzük, terveznek-e olyan komolyabb megmozdulást, mint 25 évvel ezelőtt a benzináremelés miatt – ami három napra bénította meg fővárost, országosan pedig több ezer sofőrt mozgatott meg –, csóválja a fejét: nem gondolja, hogy taxisblokádot kellene szervezniük annak érdekében, hogy a döntéshozók megértsék panaszukat. Kizárni azonban semmit nem tudnak.

„Ma addig maradunk itt, amíg a rendőrök el nem végzik a dolgukat: igazoltatnak, lekérik az adatainkat. Utána visszamegyünk a Felvonulási térre és hazamegyünk. Eddig semmilyen problémánk nem volt, a hatóság teljesen jól kezeli a helyzetet. Mondjuk okot sem adtunk arra, hogy ez ne így legyen: nem zártuk le az utat, egyszerűen csak leparkoltunk ide” – mondja. Hozzáteszi, hogy a taxisok nem értik, miért nem kommunikálnak velük a döntéshozók. A szakszervezetek, fuvarszervezők már több levelet is küldtek az illetékes hivataloknak, vázolták problémájukat és félelmeiket, ám érdemi választ azóta sem kaptak.

Jövő pénteken már nem tréfálnak

A figyelemfelkeltő demonstráció csütörtökön még éjfél előtt véget ért, de a taxisok azt ígérik, ha nem orvosolják panaszaikat, jövő héten pénteken már a csúcsforgalomban térnek vissza, ami némileg nagyobb felfordulásnak ígérkezik, mint ez a szelíd felvonulás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.