Megbéníthatják a fővárost a taxisok az Uber miatt

Csütörtök éjszaka a Várkertnél beszélgettünk az Uber elleni taxis demonstráció résztvevőivel, köztük az 1990-es nagy taxisblokád szervezőjével.

SzE
2015. 03. 20. 9:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy átlagos taxis estének indult a csütörtöki: a sofőrök beszélgetni kezdtek a droszton, megvitatták az elmúlt nap eseményeit. Köztük az Uber bejelentését, mely szerint a cég most hétvégén 3 ezer forintos fuvardíjig ingyenesen szállítja utasait. Egyre többen lettek, tanakodtak.

„A Felvonulási téren kezdtünk beszélgetni, aztán spontán indultunk neki. Útközben kollégák csatlakoztak hozzánk, urh-rádión is elkezdtünk szervezkedni. Egy óra sem kellett hozzá, hogy több mint ötvenen összegyűljünk" – mondja egy taxis, amikor a Várkert bazár előtti Lánchíd utcában csütörtök késő este belefutunk demonstrációjukba. Bár nevét nem árulja el, nyilatkozik nekünk, és leszögezi: azért mutatták meg magunkat, mert nem tudják elfogadni, hogy létezhet olyan cég, amely mindenféle jogosultság és képzettség, számlaadási kötelezettség nélkül nyújt olyan szolgáltatást, amelynek amúgy komoly feltételei vannak. A taxisoknak e követelmények teljesítéséből komoly költségeik keletkeznek, míg új versenytársuk kikerüli a szabályozást. Az Uber megjelenése ezért világszerte botránnyal jár, vannak országok, ahol a szolgáltatást nem is engedélyezik.

Mint ismert, az Uber segítségével önjelölt sofőrök és utazni vágyó budapestiek találhatnak egymásra. A rendszer úgy működik, hogy az utasok nem egy taxitársaság diszpécserét hívják, hanem okostelefonjuk applikációjával választanak a közelükben regisztrált sofőrök közül. Ők általában nem profi vezetők, hiszen bárki regisztrálhat sofőrként az Ubernél, akinek van autója és szívesen szállítana embereket. Az utazás végén mind a sofőrök, mind az utasok értékelik egymást a rendszerben, elvileg ezzel szűrve ki az alkalmatlan vezetőket, felhasználókat. Közvetlen, készpénzes fizetés nincs az út végén, a díjat bankkártyáról vonják le. Ennek 80 százaléka a sofőré, 20 az Uberé lesz.

A Várkert bazár előtt csütörtök este egymást érik a taxik, mindkét oldalon parkolnak, közéjük csak egy-egy rendőrautó ékelődik be. A forgalom zavartalan, mert bár az út két oldalán autók sárgállanak, köztük még a buszok is zavartalanul elférnek. Látszik, hogy csak figyelemfelkeltésnek, békés demonstrációnak szánják az akciót.

Újabb taxishoz lépünk oda, megszólítjuk. Véleménye egybecseng kollégájával, de ő már nevét is vállalja: Gál László. Becslése szerint 60-70-en gyűlhettek össze, úgy látja, egy kivételével valamennyi taxistársaság képviselteti magát. Egyedül City Taxit nem látott. Azt mi sem.

„Mielőtt elindultunk, sokat beszélgettünk a kollégákkal, és mindannyian úgy gondoljuk, az Uber komoly konkurenciát jelent nekünk: fuvarvesztéssel jár, főleg a telefonos megrendeléseknél. Pedig a cég olyan szolgáltatást nyújt, amihez nem lenne joga” – ismétli kollégáját. Kiemeli, hogy a sofőrök fölött nincsen semmilyen kontroll. A taxisokat a másfél évvel ezelőtti szigorítás végképp versenyképtelenné teszi velük szemben, lévén nem csökkenthetik hatóságilag szabott tarifáikat. A taxisokkal szemben szigorúak a technikai elvárások is, tavaly szeptembertől pedig már csak sárga autókkal dolgozhatnak. Az előírásoknak való megfelelésnek komoly költségvonzata volt, de a sofőrök megtették a szükséges lépéseket, betartották a szabályokat. Emiatt hátbatámadásnak érzik azt, hogy tavaly novemberben megjelenhetett a magyar piacon az Uber.

A sárga kocsik között járva Forgó Bettivel is összefutunk: ő az emlékezetes, 1990-es taxisblokád szervezője, több év kihagyás után egy éve sofőrködik újra. Mint mondja, a mostani demonstráció egyetlen célja, hogy elérjék: a taxisokra és a személyszállítókra vonatkozó törvényeket tartassák be mindenkivel. Azaz hogy a budapesti taxistörvény – lévén országos még nincs – vonatkozzon minden olyan cégre, amely pénzért szállít embereket egyik helyről a másikra. Ez ugyanis – emeli ki – taxis szolgáltatás akkor is, ha másnak nevezik.

Amikor arról kérdezzük, terveznek-e olyan komolyabb megmozdulást, mint 25 évvel ezelőtt a benzináremelés miatt – ami három napra bénította meg fővárost, országosan pedig több ezer sofőrt mozgatott meg –, csóválja a fejét: nem gondolja, hogy taxisblokádot kellene szervezniük annak érdekében, hogy a döntéshozók megértsék panaszukat. Kizárni azonban semmit nem tudnak.

„Ma addig maradunk itt, amíg a rendőrök el nem végzik a dolgukat: igazoltatnak, lekérik az adatainkat. Utána visszamegyünk a Felvonulási térre és hazamegyünk. Eddig semmilyen problémánk nem volt, a hatóság teljesen jól kezeli a helyzetet. Mondjuk okot sem adtunk arra, hogy ez ne így legyen: nem zártuk le az utat, egyszerűen csak leparkoltunk ide” – mondja. Hozzáteszi, hogy a taxisok nem értik, miért nem kommunikálnak velük a döntéshozók. A szakszervezetek, fuvarszervezők már több levelet is küldtek az illetékes hivataloknak, vázolták problémájukat és félelmeiket, ám érdemi választ azóta sem kaptak.

Jövő pénteken már nem tréfálnak

A figyelemfelkeltő demonstráció csütörtökön még éjfél előtt véget ért, de a taxisok azt ígérik, ha nem orvosolják panaszaikat, jövő héten pénteken már a csúcsforgalomban térnek vissza, ami némileg nagyobb felfordulásnak ígérkezik, mint ez a szelíd felvonulás.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.