A San Franciscó-i startup az utóbbi évek egyik legjövedelmezőbb üzletének bizonyult. 2015-ben várhatóan 10 milliárd dolláros bevételre tesznek majd szert. Ebből a kaliforniai cég 2 milliárd dollárt tart meg magának, 8 milliárdot pedig visszaoszt a rendszerében részt vevő autósoknak. A cég várható idei és jövő évi növekedése 300 százalék lesz.
A világtörténelem során nagyon kevés vállalkozás tudott ilyen mértékű növekedést produkálni. Az Uber üzleti sikerének a receptje viszonylag egyszerű: a technológiai fejlesztéssel benyomult egy piacra, ahol a hagyományos szereplők adminisztratív terhei magasak voltak; a megjelenésük olyan gyors volt, hogy a szabályalkotók nem ismerték fel a jelenlétét. Az Uber azért tudott sokkal versenyképesebb szolgáltatást nyújtani éveken át, mert egyszerűen rá nem vonatkoztak azok a szabályok, amelyek a régi szereplőkre igen.
Persze ez a látványos siker sok embernek szemet szúr, főleg a taxitársaságoknak. A törvényhozók pedig elkezdték behozni a többéves lemaradásukat, egyelőre nem túl sok sikerrel.
Queensland, Új-Dél-Wales, Nyugat-Ausztrália, Victoria államban 1700 dollár büntetésre számíthat az, aki használja az alkalmazást. Mindezek ellenére az Uber honlapja zavartalanul elérhető az egész ország területén. Sőt a cég ausztráliai vezetője azt nyilatkozta, hogy az Uber csak most kezdett el igazán beindulni a szigetországban. A büntetések behajtása nehézkes, a cég egyszerűen ignorálja a tiltást. Az Uber-sofőrök azt állítják, hogy a cég biztatja őket a további működésre és jogi, anyagi segítséget nyújt a hatóságokkal szemben. Sőt az Uber listát vezet az ellenőrök adatairól. A hatóságoknak minden esetben új e-mail-, bankkártya- és telefonelérhetőségeket kell regisztrálniuk, mert az Uber blokkolja azokat a profilokat, amelyekkel az ellenőrök már büntettek.
Belgiumban hasonló helyzet állt elő. Tavaly áprilisban betiltották a céget, 10 ezer eurós bírságra számíthat az, aki használja az alkalmazást. A brüsszeli régió vezetői hajlanak a megállapodásra. Semmi mást nem kérnek a társaságtól, csak azt, hogy kövessék a szabályokat, és akkor szívesen látják az Ubert a város közlekedési rendszerében. A cég vezetője, Travis Kalanick is hangzatos jelszavakkal próbál az európai városvezetésekkel kibékülni. 50 ezer új európai munkahelyet ígér az Uber-sofőrök munkája által. A tiltás ellenére a brüsszeli az egyik legnagyobb Uber-piac Európában, és a rendszer szinte teljesen zavartalanul működik.