A San Franciscó-i startup az utóbbi évek egyik legjövedelmezőbb üzletének bizonyult. 2015-ben várhatóan 10 milliárd dolláros bevételre tesznek majd szert. Ebből a kaliforniai cég 2 milliárd dollárt tart meg magának, 8 milliárdot pedig visszaoszt a rendszerében részt vevő autósoknak. A cég várható idei és jövő évi növekedése 300 százalék lesz.
A világtörténelem során nagyon kevés vállalkozás tudott ilyen mértékű növekedést produkálni. Az Uber üzleti sikerének a receptje viszonylag egyszerű: a technológiai fejlesztéssel benyomult egy piacra, ahol a hagyományos szereplők adminisztratív terhei magasak voltak; a megjelenésük olyan gyors volt, hogy a szabályalkotók nem ismerték fel a jelenlétét. Az Uber azért tudott sokkal versenyképesebb szolgáltatást nyújtani éveken át, mert egyszerűen rá nem vonatkoztak azok a szabályok, amelyek a régi szereplőkre igen.
Persze ez a látványos siker sok embernek szemet szúr, főleg a taxitársaságoknak. A törvényhozók pedig elkezdték behozni a többéves lemaradásukat, egyelőre nem túl sok sikerrel.
Queensland, Új-Dél-Wales, Nyugat-Ausztrália, Victoria államban 1700 dollár büntetésre számíthat az, aki használja az alkalmazást. Mindezek ellenére az Uber honlapja zavartalanul elérhető az egész ország területén. Sőt a cég ausztráliai vezetője azt nyilatkozta, hogy az Uber csak most kezdett el igazán beindulni a szigetországban. A büntetések behajtása nehézkes, a cég egyszerűen ignorálja a tiltást. Az Uber-sofőrök azt állítják, hogy a cég biztatja őket a további működésre és jogi, anyagi segítséget nyújt a hatóságokkal szemben. Sőt az Uber listát vezet az ellenőrök adatairól. A hatóságoknak minden esetben új e-mail-, bankkártya- és telefonelérhetőségeket kell regisztrálniuk, mert az Uber blokkolja azokat a profilokat, amelyekkel az ellenőrök már büntettek.
Belgiumban hasonló helyzet állt elő. Tavaly áprilisban betiltották a céget, 10 ezer eurós bírságra számíthat az, aki használja az alkalmazást. A brüsszeli régió vezetői hajlanak a megállapodásra. Semmi mást nem kérnek a társaságtól, csak azt, hogy kövessék a szabályokat, és akkor szívesen látják az Ubert a város közlekedési rendszerében. A cég vezetője, Travis Kalanick is hangzatos jelszavakkal próbál az európai városvezetésekkel kibékülni. 50 ezer új európai munkahelyet ígér az Uber-sofőrök munkája által. A tiltás ellenére a brüsszeli az egyik legnagyobb Uber-piac Európában, és a rendszer szinte teljesen zavartalanul működik.
A tavaly tartott londoni taxis tüntetés után a város polgármestere, Boris Johnson természetesen a taxisok pártját fogta, azonban azt nyilatkozta, hogy túl sok jogi problémával járna az Uber betiltása, és a jogi felülvizsgálat kockázata miatt nem is érdemes belevágni a procedúrába. Így a híres londoni taxisok a saját kezükbe vették a sorsukat. Egyre több fuvarozó magándetektívet fogadott fel, hogy az Uber-sofőrök kilétére fény derülhessen.
Idén januártól Franciaországban is tilos használni az Uber applikációját. A párizsi rendőrség most márciusban házkutasát tartott az Uber helyi irodájában is. A cég francia vezetője, Thibaud Simphal aránytalanul nagy fellépésnek nevezte a rendőrségi akciót, szerinte jogilag is kétséges a cég elleni nyomozás. Az Uber lyoni irodája is botrányba keveredett, mikor félmeztelen nőkkel hirdette a szolgáltatását. A céget tavaly októberben a párizsi bíróság 100 ezer euróra büntette a megtévesztő marketinggyakorlata miatt.
Az országban hosszú közdelem folyik a cég és a hatóságok között. A Taxi Deutschland sáskaalapuló közösségi gazdaságnak, valamint anarchista kapitalizmusnak nevezte az Uber-jelenséget. Jelenleg 250 ezer eurós bírsággal fenyegetnek a hatóságok, ha valaki részt vesz a rendszerben. A kaliforniai cég fellebbezett a bírósági döntés ellen. A jogi procedúra végéig természetesen az Uber tovább működik az országban.
2014 decemberében Hollandiában is betiltották az Ubert. A bírság 100 ezer euróra is rúghat. Természetesen az indok itt is ugyanaz volt: a cég nem tartja be az előírásokat, a vezetőiknek muszáj regisztrálniuk, mint a hagyományos személyszállítóknak. A cég nyilatkozatában csak annyi állt, hogy: „ez csak a kezdete egy hosszú jogi háborúnak”.
Az Uber beletenyerelt az ország egyik legégetőbb problémájába. Indiában nagyon nagy gond a nők ellen elkövetett szexuális bűncselekmények gyakorisága. Ismeretes az eset, amikor több férfi erőszakolt meg és vert halálra egy nőt az egyik éjszakai buszon. Az Ubert sokáig biztonságos alternatívának gondolták a hölgyek számára. Egészen addig, míg Új-Delhiben erőszak vádjával le nem tartóztattak egy Uber-sofőrt. Ezek után az indiai főváros vezetése betiltotta az applikációt. A cégnek az ügy előtt is számtalan problémája akad az indiai szabályokkal.
A szöuli városvezetés már rég figyelmeztette a céget, hogy nagyon nagy bajban lesznek, ha folytatják működésüket. Bírsággal, valamint börtönbüntetéssel fenyegették meg a sofőröket. Idén márciusban pedig harminc ember ellen indult eljárás taxitársaság illegális működtetése miatt, közöttük van az Uber vezetője, Travis Kalanick is. A cégvezető tagadta, hogy eljárás indult volna ellene, azonban a dél-koreai rendőrség a BBC-nek megerősítette a vádakat.
A spanyol bíróság az elsők között tiltotta be az applikáció használatát igazságtalan versenyelőny és a szabályok be nem tartása miatt. A kiszabható büntetés 4 és 6000 euró között mozoghat, de a visszaeső uberezőket akár 18 ezer euróra is büntethetik.
A távol-keleti ország az első, aki először megpróbálta betiltani magát az alkalmazást és elérhetetlenné tenni a cég applikációját és weboldalát. Az ország közlekedésügyi minisztere még tavaly azt nyilatkozta, hogy erre nincs precedens, de vizsgálják, miként lehetséges betiltani az alkalmazást.
Amint láthatjuk, a kaliforniai cég nagyon sok fronton visel háborút. Egyelőre nem világos, hogy melyik kormányzattal milyenfajta megállapodás születhet. Európa pár országában már körvonalazódik valamifajta kiegyezés. Belgiumban az Airbnb-t is sikerült megszelídíteni és integrálni a város idegenforgalmi rendszerébe. Az ottani kormányzat reménykedik, hogy hasonló megoldást sikerül az Uberrel is kötni. Ázsiában azonban a teljes tiltástól és a radikális rendőri akcióktól sem riadnak vissza a hatóságok.