Az Ubert egyre több országban tiltják be

Az Uber többfrontos háborút vív a világ számos kormányzatával. Hogy ki nyer, az még kétséges. Ám a cég a tiltások ellenére továbbra is óriási hasznot hoz.

Sarnyai Gábor
2015. 03. 29. 9:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A San Franciscó-i startup az utóbbi évek egyik legjövedelmezőbb üzletének bizonyult. 2015-ben várhatóan 10 milliárd dolláros bevételre tesznek majd szert. Ebből a kaliforniai cég 2 milliárd dollárt tart meg magának, 8 milliárdot pedig visszaoszt a rendszerében részt vevő autósoknak. A cég várható idei és jövő évi növekedése 300 százalék lesz.

A világtörténelem során nagyon kevés vállalkozás tudott ilyen mértékű növekedést produkálni. Az Uber üzleti sikerének a receptje viszonylag egyszerű: a technológiai fejlesztéssel benyomult egy piacra, ahol a hagyományos szereplők adminisztratív terhei magasak voltak; a megjelenésük olyan gyors volt, hogy a szabályalkotók nem ismerték fel a jelenlétét. Az Uber azért tudott sokkal versenyképesebb szolgáltatást nyújtani éveken át, mert egyszerűen rá nem vonatkoztak azok a szabályok, amelyek a régi szereplőkre igen.

Persze ez a látványos siker sok embernek szemet szúr, főleg a taxitársaságoknak. A törvényhozók pedig elkezdték behozni a többéves lemaradásukat, egyelőre nem túl sok sikerrel.

Queensland, Új-Dél-Wales, Nyugat-Ausztrália, Victoria államban 1700 dollár büntetésre számíthat az, aki használja az alkalmazást. Mindezek ellenére az Uber honlapja zavartalanul elérhető az egész ország területén. Sőt a cég ausztráliai vezetője azt nyilatkozta, hogy az Uber csak most kezdett el igazán beindulni a szigetországban. A büntetések behajtása nehézkes, a cég egyszerűen ignorálja a tiltást. Az Uber-sofőrök azt állítják, hogy a cég biztatja őket a további működésre és jogi, anyagi segítséget nyújt a hatóságokkal szemben. Sőt az Uber listát vezet az ellenőrök adatairól. A hatóságoknak minden esetben új e-mail-, bankkártya- és telefonelérhetőségeket kell regisztrálniuk, mert az Uber blokkolja azokat a profilokat, amelyekkel az ellenőrök már büntettek.

Belgiumban hasonló helyzet állt elő. Tavaly áprilisban betiltották a céget, 10 ezer eurós bírságra számíthat az, aki használja az alkalmazást. A brüsszeli régió vezetői hajlanak a megállapodásra. Semmi mást nem kérnek a társaságtól, csak azt, hogy kövessék a szabályokat, és akkor szívesen látják az Ubert a város közlekedési rendszerében. A cég vezetője, Travis Kalanick is hangzatos jelszavakkal próbál az európai városvezetésekkel kibékülni. 50 ezer új európai munkahelyet ígér az Uber-sofőrök munkája által. A tiltás ellenére a brüsszeli az egyik legnagyobb Uber-piac Európában, és a rendszer szinte teljesen zavartalanul működik.

A tavaly tartott londoni taxis tüntetés után a város polgármestere, Boris Johnson természetesen a taxisok pártját fogta, azonban azt nyilatkozta, hogy túl sok jogi problémával járna az Uber betiltása, és a jogi felülvizsgálat kockázata miatt nem is érdemes belevágni a procedúrába. Így a híres londoni taxisok a saját kezükbe vették a sorsukat. Egyre több fuvarozó magándetektívet fogadott fel, hogy az Uber-sofőrök kilétére fény derülhessen.

Idén januártól Franciaországban is tilos használni az Uber applikációját. A párizsi rendőrség most márciusban házkutasát tartott az Uber helyi irodájában is. A cég francia vezetője, Thibaud Simphal aránytalanul nagy fellépésnek nevezte a rendőrségi akciót, szerinte jogilag is kétséges a cég elleni nyomozás. Az Uber lyoni irodája is botrányba keveredett, mikor félmeztelen nőkkel hirdette a szolgáltatását. A céget tavaly októberben a párizsi bíróság 100 ezer euróra büntette a megtévesztő marketinggyakorlata miatt.

Az országban hosszú közdelem folyik a cég és a hatóságok között. A Taxi Deutschland sáskaalapuló közösségi gazdaságnak, valamint anarchista kapitalizmusnak nevezte az Uber-jelenséget. Jelenleg 250 ezer eurós bírsággal fenyegetnek a hatóságok, ha valaki részt vesz a rendszerben. A kaliforniai cég fellebbezett a bírósági döntés ellen. A jogi procedúra végéig természetesen az Uber tovább működik az országban.

2014 decemberében Hollandiában is betiltották az Ubert. A bírság 100 ezer euróra is rúghat. Természetesen az indok itt is ugyanaz volt: a cég nem tartja be az előírásokat, a vezetőiknek muszáj regisztrálniuk, mint a hagyományos személyszállítóknak. A cég nyilatkozatában csak annyi állt, hogy: „ez csak a kezdete egy hosszú jogi háborúnak”.

Az Uber beletenyerelt az ország egyik legégetőbb problémájába. Indiában nagyon nagy gond a nők ellen elkövetett szexuális bűncselekmények gyakorisága. Ismeretes az eset, amikor több férfi erőszakolt meg és vert halálra egy nőt az egyik éjszakai buszon. Az Ubert sokáig biztonságos alternatívának gondolták a hölgyek számára. Egészen addig, míg Új-Delhiben erőszak vádjával le nem tartóztattak egy Uber-sofőrt. Ezek után az indiai főváros vezetése betiltotta az applikációt. A cégnek az ügy előtt is számtalan problémája akad az indiai szabályokkal.

A szöuli városvezetés már rég figyelmeztette a céget, hogy nagyon nagy bajban lesznek, ha folytatják működésüket. Bírsággal, valamint börtönbüntetéssel fenyegették meg a sofőröket. Idén márciusban pedig harminc ember ellen indult eljárás taxitársaság illegális működtetése miatt, közöttük van az Uber vezetője, Travis Kalanick is. A cégvezető tagadta, hogy eljárás indult volna ellene, azonban a dél-koreai rendőrség a BBC-nek megerősítette a vádakat.

A spanyol bíróság az elsők között tiltotta be az applikáció használatát igazságtalan versenyelőny és a szabályok be nem tartása miatt. A kiszabható büntetés 4 és 6000 euró között mozoghat, de a visszaeső uberezőket akár 18 ezer euróra is büntethetik.

A távol-keleti ország az első, aki először megpróbálta betiltani magát az alkalmazást és elérhetetlenné tenni a cég applikációját és weboldalát. Az ország közlekedésügyi minisztere még tavaly azt nyilatkozta, hogy erre nincs precedens, de vizsgálják, miként lehetséges betiltani az alkalmazást.

Amint láthatjuk, a kaliforniai cég nagyon sok fronton visel háborút. Egyelőre nem világos, hogy melyik kormányzattal milyenfajta megállapodás születhet. Európa pár országában már körvonalazódik valamifajta kiegyezés. Belgiumban az Airbnb-t is sikerült megszelídíteni és integrálni a város idegenforgalmi rendszerébe. Az ottani kormányzat reménykedik, hogy hasonló megoldást sikerül az Uberrel is kötni. Ázsiában azonban a teljes tiltástól és a radikális rendőri akcióktól sem riadnak vissza a hatóságok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.