Meglepő eredményre jutott az egyiptomi vizsgálat

Semmi sem utal arra, hogy terrortámadás következtében zuhant le a Sínai-félszigeten az orosz utasszállító.

MTI
2015. 12. 14. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vizsgálat állásáról szóló hétfői kairói bejelentés élesen ellentmond annak, hogy az orosz hatóságok már november 17-én közölték: a katasztrófát a repülőgépre felcsempészett robbanószerkezet okozta. A Kreml az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat által elvégzett vizsgálatra hivatkozott, amely szerint az utasok személyes holmijának, útipoggyászának, valamint a repülőgép darabjainak vizsgálata során idegen, külföldön gyártott robbanóanyag nyomaira bukkantak. A gép lezuhanása után az Iszlám Állam dzsihadista szervezet egyiptomi ága is közölte, hogy felrobbantotta a gépet.

Ajman el-Mukaddam, a vizsgálóbizottság elnöke szerint a hangsúlyozottan előzetes eredmények nem engednek „törvényellenes beavatkozásra” következtetni.

Az egyiptomi pilóta által vezetett vizsgálatban eredetileg Egyiptom és Oroszország mellett Franciaország és Németország – ahol a gépet tervező és gyártó vállalat működik –, illetve Írország is részt vett, mivel ott regisztrálták a repülőgépet. Nem világos azonban, hogy a nemzetközi szakértők részt vettek-e a most megjelent jelentés elkészítésében. A közleményben mindössze annyi áll, hogy a dokumentumot elküldték azoknak, akik a nemzetközi szabályoknak megfelelően jogosultak voltak részt venni a vizsgálatokban.

Az ügyben illetékes polgári légi közlekedésügyi minisztérium által kiadott közlemény szerint a főleg a vizsgálatok technikai kivitelezésére fókuszáló, 19 pontot tartalmazó jelentés után bővebb részletekre „a következő vizsgálati szakaszok nyomán” lehet majd számítani.

A vizsgálat megállapításai között szerepel, hogy a szerencsétlenség előtti öt nap alatt az érintett gép kizárólag orosz és egyiptomi repülőtereket érintett, valamint az egyiptomi Sarm es-Sejkbe az oroszországi Szamara városából érkezett.

A minisztériumnak az al-Maszri al-Jóm című napilapnak név nélkül nyilatkozó egyik tisztségviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy mindössze egy „előzetes műszaki jelentésről” van szó: a bűnügyi vizsgálatok hónapokig vagy akár évekig is eltarthatnak.

Mindemellett a kormány egy külföldi céget fog megbízni a repülőterek biztonsági rendszerének felülvizsgálatával, amely kiterjed a biztonsági eljárásokra, berendezésekre és a személyzet kiképzésére is – adta hírül a helyi sajtó.

Megfigyelők szerint ezzel a légikikötők biztonságosabbá tétele mellett Kairónak a külföldi aggodalmak eloszlatása is célja, miközben az ország tekintélyét szem előtt tartó tisztségviselők rendszeresen hangoztatják, hogy az utasok és a repülőgépek biztonságát eddig is a legmagasabb szintű nemzetközi normáknak megfelelően szavatolták.

A jelentések szerint a szóban forgó cég – amelynek kiválasztása jelenleg még folyik – „tanácsokkal látja majd el kormányt a nemzetközi szabványoknak megfelelő repülőtéri biztonság szavatolásának érdekében”. Egyiptomi illetékesek mindazonáltal hangsúlyozták, hogy az ENSZ polgári légi közlekedési szervezete (ICAO) egy novemberben végzett felülvizsgálat során pozitívan értékelte a helyi légikikötők biztonságát.

A légi katasztrófa végzetes hatással volt az egyiptomi gazdaság számára nélkülözhetetlen idegenforgalomra, amely a 2011-es forradalmat követő mélyrepülés után idén újra javuló tendenciát mutatott. Biztonsági okokra hivatkozva Moszkva határozatlan időre leállította egyiptomi járatait, az egyiptomi légitársaság gépeit pedig kitiltotta légteréből. Emellett számos más ország is – például Nagy-Britannia – leállította a közkedvelt Vörös-tenger-parti üdülőközpontba, Sarm-es-Sejkbe és más egyiptomi városokba irányuló légi forgalmát.

A tragédia előtti téli előrejelzések közel 100 százalékos szállodai foglalási arányokat mutattak, ez a szint jelenleg 17 százalék körül mozog.

Korábban több egyiptomi kormánytag is indulatosan reagált azokra az „elhamarkodottnak” minősített jelentésekre, amelyek szerint terrortámadás történt, és a tragédia helyszínén, Egyiptomban folyó vizsgálatok végleges eredményeinek kivárására szólítottak fel.

A repülőgép október 31-én Sarm es-Sejkből indult Szentpétervárra, s a felszállás után 23 perccel zuhant le a Sínai-félszigeten. A gépen 217 utas – köztük 17 gyermek – és 7 főnyi személyzet tartózkodott, a katasztrófát senki nem élte túl.

A CNN amerikai hírtévé szerint az IÁ nyilvánosságra hozott egy olyan videofelvételt, amelyen a szervezet állítása szerint több vezetőjük látható Aleppó szíriai városban, miközben gratulálnak a katasztrófa után Sínai-félszigeti szövetségeseiknek. A november 6-i brit sajtó szerint a brit és az amerikai hírszerzés olyan adatokhoz jutott, amelyek egyértelműen arra vallanak, hogy pokolgépes merénylet okozta a múlt szombaton Egyiptomban lezuhant orosz repülőgép katasztrófáját.

Az AFP francia hírügynökség és a France2 közszolgálati televízió kairói tudósítója pedig megerősítette pénteken, hogy a Sínai-félszigeten lezuhant orosz repülőgép feketedobozainak vizsgálata – összevetve a szerencsétlenség helyszínén talált nyomokkal, valamint a nyomozók tapasztalataival – „nyomatékosan alátámasztja” azt a feltételezést, hogy merénylet történt.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.