Az oktatásnak a nemzeti öntudat formálásában betöltött szerepe, valamint a gyermekeinknek a jogokról, a felelősségről és a genderről átadott tudás a központi témája a Mathias Corvinus Collegium kétnapos nemzetközi konferenciájának, amelynek első panelbeszélgetése arra a kérdésre kereste a választ, hogy mit értünk ma a kritikai gondolkodás alatt.
Kérdés mozgatja a gondolkodást
Lánczi András egyetemi tanár, az MCC kuratóriumának tagja hangsúlyozta, az immár 25 éve működő MCC egyik alapküldetése a tehetségek felkarolása és pályára állítása.
– Tömegoktatás mindenhol van, de az MCC mindig is élen járt abban, hogy kiválassza a legtehetségesebb fiatalokat, az oktatás ugyanis a legalapvetőbb dolog, amivel hatni lehet a következő generációkra. Lánczi András beszélt arról is: számára a „kritikai gondolkodás” kifejezés már eleve gyanút kelt, hiszen a gondolkodásnak már önmagában „eredendően kritikusnak kell lennie”, így amikor azt a „kritikus” szó is kíséri, mindig gyanús, hogy felvetődik valamilyen hátsó szándék is.
A professzor saját oktatói tapasztalataira hivatkozva elmondta: ha nincs legalább egyetlen kérdés a hallgatóktól egy előadása végén, akkor úgy érzi, teljesen felesleges volt az egész óra.
Ha ugyanis kérdés van, az azt jelenti, hogy a diákok elkezdtek gondolkodni
– fogalmazott Lánczi András hozzátéve: Ha fel tudjuk a megfelelő mérdéseket, az azt jelenti, hogy szabadok vagyunk.
Hanyatlóban a kritikai gondolkodás
Peter Boghossian filozófus, oktató, író arra az álláspontra helyezkedett, hogy napjainkban a kritikus gondolkodás hanyatlóban van a Nyugaton. Az MCC vendégoktatója szerint a kritikai gondolkodáshoz készségkészletre és magyarázatokra van szükség, nem mondhatjuk tehát, hogy valaki kritikusan gondolkodik, ha azt nem ilyenfajta magatartásmód követi.
Az intellektualitás még nem véd meg minket az diotizmustól
– fogalmazott Boghossian, hozzátéve: nem az úgynevezett „okosabbaknál van az igazság monopóliuma”. Szerint ehelyett sokkal fontosabb, hogy az egyén képes legyen analizálni és értelmezni a társadalmat foglalkoztató kérdéseket, és képesek legyünk saját nézeteink megkérdőjelezésére is.