Donald Trump a Nemzeti Imareggelin úgy fogalmazott:
nagyon sok hiba történt január 29-én, amikor az American Airlines légitársaság Wichita felől érkező járata 64 emberrel a fedélzetén késő este leszállás közben, mintegy 120 méteres magasságban összeütközött a hadsereg helikopterével, amelyen hárman tartózkodtak. A balesetet senki nem élte túl.
Az amerikai elnök a Capitoliumban tartott hagyományos rendezvényen a légi irányítók által használt számítógépes rendszert tette felelőssé a tragédiáért. Kifejtette, az Egyesült Államok milliárdokat költött arra, hogy megpróbáljanak felújítani egy elavult, rozoga rendszert ahelyett, hogy egy új rendszer kiépítésébe fektették volna a pénzt. Elmondta, hogy az ő magángépén egy másik, külföldi rendszert használnak landoláskor, mert a pilótája szerint az amerikai rendszer elavult.
Úgy gondolom, most az fog történni, hogy mindannyian leülünk, és kidolgozunk egy új nagyszerű számítógépes rendszert a légi irányítás számára
– jelentette ki. Sean Duffy közlekedési miniszter és Elon Musk, a kormányzati hatékonyságért felelős adminisztratív testület (DOGE) vezetője az X-en azt írta, segíteni fognak abban, hogy gyorsan tudják korszerűsíteni az ország légi közlekedésének biztonsági rendszerét.
Trump szerint, ha a légi irányítás korszerűbb rendszert használt volna, riasztók léptek volna működésbe, amikor a gyakorlatozó Black Hawk helikopter elérte azt a magasságot, amelyen az utasszállító haladt.
Ezzel szemben viszont a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) előzőleg azt állította, hogy a légi irányításhoz érkezett riasztás arról, hogy a két jármű egymás felé közeledik, és akkor még több mint másfél kilométer távolság volt köztük. A jelentés szerint ekkor arra utasították a helikoptert, hogy haladjon el a repülőgép mögött. A körülmények pontos felderítéséhez még számos vizsgálat folyamatban van.
Csütörtökön az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) munkatársai arról tájékoztatták a szenátust, elképzelhető hogy a baleset pillanatában a katonai helikopteren – egyelőre tisztázatlan okokból – ki volt kapcsolva az ADS-B biztonsági berendezés, amely a jármű helymeghatározási adatait hivatott továbbítani a légi irányításnak.
Ezt azonban majd a helikopter roncsának alapos vizsgálata után tudják csak teljes bizonyossággal megerősíteni.
Katonai járműveken engedélyezett ennek a berendezésnek a mellőzése, de mivel a szóban forgó napon a helikopter gyakorlaton vett részt, nem indokolta semmiféle nemzetbiztonsági megfontolás azt, hogy ténylegesen ki legyen kapcsolva
– mondta el a tájékoztatás után újságíróknak Ted Cruz, a szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke. Jennifer Homendy, az NTSB elnöke újságíróknak elmondta: a helikopteren rögzített hangfelvételekből az derült ki, hogy a pilóta éjjellátó szemüveget viselhetett a baleset idején.
Amint arról korábban beszámoltunk, a napokban kiadta az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) az első olyan információt, amely rávilágíthat a washingtoni Reagan repülőtér közelében történt súlyos légibaleset okára. A washingtoni repülőgép-szerencsétlenség során egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze, 67 ember életét követelve. A hatóság szerint a washingtoni repülőgép-szerencsétlenség során a katonai helikopter háromszáz lábon repült a maximális kétszáz láb helyett. Túl magasan repült az amerikai hadsereg Black Hawk helikoptere, amely január 29-én a PSA légitársaság CRJ700-as utasszállító gépének ütközött – számol be róla a Fox News amerikai televíziós hálózat. A balesetben a két jármű fedélzetén tartózkodó mind a 67 ember meghalt.