Félelmetes, szürreális grafikán vetül ki a skizofrénia a magyar művész alkotásán

Családi tragédiák sora jelenik meg sötét, kísérteties alakok képében az évtizedeken keresztül lappangó képen. Barcsay Jenő szénrajzát csütörtökön mutatták be a sajtó munkatársainak, a restaurált mű az alkotó hamarosan nyíló életmű-kiállításán lesz látható a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.

2025. 06. 12. 18:32
Fotó: Ladóczki Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemrég előkerült, hét nőalakot ábrázoló, kartonra szénnel készített mű közvetlen előzménye Barcsay Jenő 1949-ben készített – de csak 1957-ben kiállított – Asszonyok című rajza, és miként Fehér Ildikó művészettörténész elmondta, a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemen máig látható mozaikjának a terve is egyben. Utóbbit Csákvári Nagy Lajos a feleségével, Csókos Varga Györgyivel rakta ki. Csákvári, akárcsak Barcsay, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen (MKE) végzett és végül az ő hagyatékából került elő a grafika, amelynek helyreállításán az intézmény papírrestaurátorai hónapokon keresztül dolgoztak.

Barsay Jenő
Családi tragédiák sorát dolgozta fel Barcsay Jenő a képpel. Fotó: Ladóczki Balázs

Sturcz János, a júliusban nyíló Barcsay 125 című életmű-kiállítás kurátora és az MKE Művészettörténeti Tanszék professzora a sajtóeseményen egy izgalmas kriminológiai szálra hívta fel a figyelmet. A huszonegy négyzetméteres szénrajzon az egyik női figura ugyanis kést tart a kezében, ami igencsak kilóg a reneszánszt idéző hangulatos kompozícióból. A szakember elmondta, alapvetően is visszatérő momentumnak számít a művész munkásságának kései szakaszában a fekete és a fehér színek kontrasztja, mindez pedig családi tragédiák sorára vezethető vissza. Barcsay Jenő egyik húga ugyanis skizofréniával küzdött, akárcsak az édesapjuk, aki öngyilkosságot követett el. Később, miután a nőnek meghalt az unokája, majd a testvérének a lánya, idegösszeomlást kapott és elmegyógyintézetbe zárták. 

Ezek az iszonyatos emlékek pedig újra és újra visszaköszönnek az alkotó sötét tónusú színválasztásában. Sturcz János meglátása szerint pedig a robusztus, erőteljes alakok mellett a kép szélén látható figura a művész ön- és közveszélyes testvérének a leképezése.

 A kurátor rávilágított arra is, hogy noha a síremlékekre emlékeztető mű első ránézésre vázlatnak tűnhet, szó sincsen róla, Barcsay öngyógyításának a kivetülését láthatjuk.

Szlabey Dorottya, a papírrestaurátor-specializáció vezetője visszaemlékezett arra, hogy amikor először találkozott a rajzzal, úgy tűnt, nem igényel komoly munkát a helyreállítása, aztán kiderült, korántsem így van. Miután feltekerve tárolták, megsérültek a szélei, ráadásul a szénrajz két különálló részben maradt fent, ezért komoly szakmai kihívást jelentett összeállításuk. Mivel nedves helyen várta a sorát, a penész is kikezdte, illetve az ezüstös ősrovar is megrágta. Éppen ezért a papír megerősítése, a felszíni tisztítás és egyéb munkafolyamatok után mutatják be a nagyközönségnek a restaurált művet a július 16-án nyíló életmű-kiállításon a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.

Borítókép: Hamarosan a nagyközönség is megtekintheti Barcsay Jenő művét. (Fotó: Ladóczki Balázs)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.